Gå til innhold

Dårlig impulskontroll


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har så dårlig impulskontroll. Hva kan det komme av og hva hva kan jeg gjøre for å få bedre kontroll?

Anonymkode: 0d0f1...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

yellow ledbetter

Sånt er individuelt. Det kan skyldes personlighet, diagnoser og en kombinasjon av flere ting. For min del skyldes det ADHD, og det har blitt bedre med medisin og selvinnsikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yellow ledbetter skrev:

Sånt er individuelt. Det kan skyldes personlighet, diagnoser og en kombinasjon av flere ting. For min del skyldes det ADHD, og det har blitt bedre med medisin og selvinnsikt. 

Har du lært deg bedre selvinnsikt selv eller fikk du det gjennom terapi, medisiner o.l.?

Anonymkode: 0d0f1...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
På 15.1.2019 den 12.56, AnonymBruker skrev:

Har du lært deg bedre selvinnsikt selv eller fikk du det gjennom terapi, medisiner o.l.?

Anonymkode: 0d0f1...435

Jeg fikk "lenger lunte" på grunn av medisinen (Ritalin), men selvinnsikten kom fra det jeg leste meg opp på rundt diagnosen min. Både manglende impulskontroll som skyldes ADHD, og problemer med å misforstå som skyldes Asperger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2019 den 2.22, AnonymBruker skrev:

Jeg har så dårlig impulskontroll. Hva kan det komme av og hva hva kan jeg gjøre for å få bedre kontroll?

Anonymkode: 0d0f1...435

Noen har nytte av å fysisk fjerne seg helt fra situasjonen, i alt fra 30 minutter til noen timer. Regelrett ta en time out. Har du gitt det en sjanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Jeg fikk "lenger lunte" på grunn av medisinen (Ritalin), men selvinnsikten kom fra det jeg leste meg opp på rundt diagnosen min. Både manglende impulskontroll som skyldes ADHD, og problemer med å misforstå som skyldes Asperger. 

Det er bra at du har blitt bedre. Jeg skal lese om det, men jeg trenger konkrete tiltak.

Anonymkode: 0d0f1...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, XbellaX skrev:

Noen har nytte av å fysisk fjerne seg helt fra situasjonen, i alt fra 30 minutter til noen timer. Regelrett ta en time out. Har du gitt det en sjanse?

Nei, det har jeg ikke fordi jeg blir så styrt av meg selv at jeg ikke tenker på det. Hvordan kan jeg la være å bli så impulsiv i en del situasjoner?

Anonymkode: 0d0f1...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har jeg ikke fordi jeg blir så styrt av meg selv at jeg ikke tenker på det. Hvordan kan jeg la være å bli så impulsiv i en del situasjoner?

Anonymkode: 0d0f1...435

Du kan drive litt kartlegging - få oversikt over hvilke situasjoner det er du mister kontroll, hva kan du selv gjøre for å forebygge. Trekk deg unna før du av erfaring vet det eskalerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du vet at du blir styrt av impulser, er det også lettere å legge merke til det når du holder på å rote deg inn i en impulsiv handling. Da må du dra fram fornuften og spørre deg selv om det du er på vei til å gjøre egentlig er så jævlig lurt. Man får det nødvendigvis ikke til med absolutt alt, men øvelse gjør mester. Det største steget er å forstå at man er litt for impulsiv. Etter det er det egentlig bare å jobbe med å holde seg selv i nakken. På den måten ble skituren min kun 1,4 mil i dag, mot 3 mil forrige fredag, fordi jeg har dårlig impulskontroll. Klok av skade, kan man kanskje kalle det. 3 mil er altfor langt for meg å gå på ski.

Men helt seriøst, du må bare øve deg på å stoppe og tenke, og begynne å være streng med deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Når du vet at du blir styrt av impulser, er det også lettere å legge merke til det når du holder på å rote deg inn i en impulsiv handling. Da må du dra fram fornuften og spørre deg selv om det du er på vei til å gjøre egentlig er så jævlig lurt. Man får det nødvendigvis ikke til med absolutt alt, men øvelse gjør mester. Det største steget er å forstå at man er litt for impulsiv. Etter det er det egentlig bare å jobbe med å holde seg selv i nakken. På den måten ble skituren min kun 1,4 mil i dag, mot 3 mil forrige fredag, fordi jeg har dårlig impulskontroll. Klok av skade, kan man kanskje kalle det. 3 mil er altfor langt for meg å gå på ski.

Men helt seriøst, du må bare øve deg på å stoppe og tenke, og begynne å være streng med deg selv.

Det er det som er så vanskelig, den fornuftige tanken vil noe annet enn meg og da overser jeg den. Allikevel skal jeg forsøke så godt jeg kan. Og du og du for en energi du har!

Anonymkode: 0d0f1...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det som er så vanskelig, den fornuftige tanken vil noe annet enn meg og da overser jeg den. Allikevel skal jeg forsøke så godt jeg kan. Og du og du for en energi du har!

Anonymkode: 0d0f1...435

Du, den 3mila tror jeg ble gjennomført på adrenalin og "jeg kan ikke bare legge meg ned og dø". Men var ganske stolt da jeg kom hjem da. 6 timer ut og alt jeg hadde å spise var to knekkebrød. Normalt skulle det tatt livet av meg. Det er forresten en annen ting. Hvis man sliter seg skikkelig ut, orker man ikke gjennomføre impulshandlingene. Men jeg tror kanskje ikke det er en varig og god løsning på problemet.

Det er absolutt ikke lett å høre på den fornuftige tanken. Og noen ganger stiller jo ikke fornuften opp i det hele tatt. Altså, jeg klarer ikke for alt her i verden, å forstå at det jeg gjør er ufornuftig. Så noen ganger må jeg nok bare gå på en smell, og en smell til, og enda en smell :lol: Men XbellaX sitt råd er også bra. Få en oversikt over når det er du mister kontrollen. Da kan du både prøve å unngå dem, og du er mer bevisst på at du potensielt kan ta et dårlig valg, dersom du ikke tar deg sammen og tenker igjennom situasjonen. Det hjelper mye å klare å kjenne igjen situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Trine skrev:

Du, den 3mila tror jeg ble gjennomført på adrenalin og "jeg kan ikke bare legge meg ned og dø". Men var ganske stolt da jeg kom hjem da. 6 timer ut og alt jeg hadde å spise var to knekkebrød. Normalt skulle det tatt livet av meg. Det er forresten en annen ting. Hvis man sliter seg skikkelig ut, orker man ikke gjennomføre impulshandlingene. Men jeg tror kanskje ikke det er en varig og god løsning på problemet.

Det er absolutt ikke lett å høre på den fornuftige tanken. Og noen ganger stiller jo ikke fornuften opp i det hele tatt. Altså, jeg klarer ikke for alt her i verden, å forstå at det jeg gjør er ufornuftig. Så noen ganger må jeg nok bare gå på en smell, og en smell til, og enda en smell :lol: Men XbellaX sitt råd er også bra. Få en oversikt over når det er du mister kontrollen. Da kan du både prøve å unngå dem, og du er mer bevisst på at du potensielt kan ta et dårlig valg, dersom du ikke tar deg sammen og tenker igjennom situasjonen. Det hjelper mye å klare å kjenne igjen situasjonen.

Hehe ja det var virkelig en bragd du gjennomførte. Det å slite seg ut var et fint råd. Jeg kjenner meg igjen i det med å gå på smell etter smell. "Etter den søte kløe kommer den sure svie" syns jeg at passer bra i denne sammenhengen. Jeg får bare prøve å øve meg på å kjenne igjen situasjonen framover.

Anonymkode: 0d0f1...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe ja det var virkelig en bragd du gjennomførte. Det å slite seg ut var et fint råd. Jeg kjenner meg igjen i det med å gå på smell etter smell. "Etter den søte kløe kommer den sure svie" syns jeg at passer bra i denne sammenhengen. Jeg får bare prøve å øve meg på å kjenne igjen situasjonen framover.

Anonymkode: 0d0f1...435

Å slite seg ut er alltid en vinner, men kan være litt slitsomt å holde på med i lengden :lol: Haha, jepp, men når svien har gitt seg, sitter man jo igjen og husker kun den søte kløen. Jeg har blitt flinkere til å korrigere meg selv. Men jeg er veldig glad jeg ikke sliter med impulskontroll når det kommer til penger og å kjøpe ting. Der er jeg som regle så treg at det ender med at jeg glemmer at jeg egentlig kanskje skulle hatt.... Ja, prøv å øv på det, og prøv å øv på å tenke igjennom ting selv om det egentlig ikke er noe å tenke igjennom. Jeg tror kanskje man kan klare å få det til å bli en vane etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Trine skrev:

Å slite seg ut er alltid en vinner, men kan være litt slitsomt å holde på med i lengden :lol: Haha, jepp, men når svien har gitt seg, sitter man jo igjen og husker kun den søte kløen. Jeg har blitt flinkere til å korrigere meg selv. Men jeg er veldig glad jeg ikke sliter med impulskontroll når det kommer til penger og å kjøpe ting. Der er jeg som regle så treg at det ender med at jeg glemmer at jeg egentlig kanskje skulle hatt.... Ja, prøv å øv på det, og prøv å øv på å tenke igjennom ting selv om det egentlig ikke er noe å tenke igjennom. Jeg tror kanskje man kan klare å få det til å bli en vane etterhvert.

Ja, får satse på det 😃

Anonymkode: 0d0f1...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
På 18.1.2019 den 19.21, AnonymBruker skrev:

Det er det som er så vanskelig, den fornuftige tanken vil noe annet enn meg og da overser jeg den. Allikevel skal jeg forsøke så godt jeg kan. Og du og du for en energi du har!

Anonymkode: 0d0f1...435

Ikke at alle som har dårlig impulskontroll har ADHD altså, men har du vært inne på den tanken sjøl? Regner med at du ikke har diagnose eller medisin siden du ikke nevner det her.

I mitt tilfelle er det akkurat det som utgjør størstedelen av H'en i diagnosen. Jeg er ikke synlig hyper. Tvert imot tror jeg at jeg framstår som en latsabb av en sofapotet ved første øyekast, men jeg er en notorisk fikler. Må alltid ha noe mellom hendene, ellers går jeg fra forstanden av rastløshet, og har liksom fire tankerekker og to sanger i hodet samtidig 24/7. Det er litt komisk når jeg ser tilbake på det nå, men jeg hadde alltid et eller annet fikleobjekt i lomma helt fra jeg var liten. Små puslespill, snorer som jeg lagde figurer med, notatbøker som jeg skribla og drodla i, og jeg har aldri klart å se på TV uten å gjøre noe annet samtidig. Det eneste som får meg til å roe ned fiklebehovet er å lese, men da må det være en bok som fenger også. Jeg skummer alltid gjennom kjedelige avsnitt ("blokkleser") så klart, og husker stort sett ingenting av boka noen uker etterpå. Men det er jo gøy så lenge det varer.

Manglende impulskontroll har stort sett gått på å spise for mye, drikke for mye og snakke for mye. Og si ting jeg ikke burde ha sagt høyt, ikke minst. Like pinlig alt sammen. Og jeg har havna i en del situasjoner der det kunne gått skikkelig ille, men har stort sett har hatt flaks og kommet bra fra det. Og jeg har et sinneproblem, som heldigvis bare er verbalt, så det har i grunnen bare vært flaut for meg og ikke noe som har gått utover andre.

Håper du finner ut av hva som kan funke for deg, for sånt er jo rota til masse angst og depresjon og dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...