Gå til innhold

Hva kan kløe/ømhet/svie i underlivet skyldes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en 22 år gammel jente som de siste dagene har hatt kløe i begynnelsen av skjeddinngangen. Etter samleie har det nå den siste gangen vært svie og ømhet i tillegg. Klitoris føles også øm, i tillegg til svak svie når jeg tisser. Er vel egentlig mest ømt, i tillegg til kløen da. 

Jeg har følt et slags trykk ved skjedeinngangen tidligere - er vanskelig å forklare, da det ikke har vært smerter, men et slags trykk. 

Etter å ha googlet dette ble jeg veldig nervøs for at det kan være kreft i ytre kjønnsorganer. Jeg har hatt HPV-infeksjon med kjønnsvorter tidligere, og forsøkte å behandle dette. Men de kom tilbake, og jeg tror infeksjonen fortsatt er der da legen min sa at jeg skulle la den gå over av seg selv. Har en kjønnsvorte igjen, som har vært der svært lenge nå. 

Har også historie med tidligere celleprøver som har vist celleforandringer. Den siste prøven jeg tok var fin, og legen min sa det nettopp var derfor de fraråder yngre jenter å ta celleprøver. Han mente hele tiden at svaret på prøvene skyldtes virus eller bakterier i underlivet. 

Da jeg leste at kløe og svie i underlivet er symptomer på kreft i ytre kjønnsorganer, og at det hos yngre kvinner kan skyldes HPV (særlig langvarige infeksjoner) ble jeg ganske skremt. Og spesielt da jeg leste at å ha historie med unormale celleprøver var risikofaktorer man skulle være oppmerksom på. 

Jeg har aldri hatt sopp før, men tenkte først at det kanskje kunne være det. Tenkte også på at jeg er nå er på ferie med kjæresten, og at vi har hatt samleie ganske ofte, og at underlivet har blitt irritert av det. Det startet jo med ømhet før det utviklet seg til en kløe. 

Er en stund til jeg får dratt til legen, og ble veldig bekymret etter å ha lest litt rundt på nettet. Er jo på ferie og vil kose meg den siste tiden uten å bekymre meg eller plages av dette:-(

Hva tenker du at kløen kan skyldes? 

Anonymkode: e9c93...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte jeg skulle legge til at jeg har dusjet opp mot to ganger i løpet av dagen den siste tiden. Da har jeg skylt underlivet med vann og som oftest også brukt intimsåpe. En mild en uten parfyme (står på den at den kan anvendes hver dag). Men kan den likevel ha ført til irritasjon? 

Anonymkode: e9c93...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er mest nærliggende å tro at dette er sopp. Du kan kjøpe f.eks. Canesten stikkpiller og krem uten resept.

HPV som gir kjønnsvorter er av en annen type enn det som gir kreft.

Det er vel så mye som 70% som smittes med HPV, men hos de fleste blir det borte av seg selv. Det er grunnen til at man ikke skal ta celleprøve før 25 år, det blir mange usikre resultater.

Kreft skal du i all fall ikke tenke på, det er relativt sjeldent og kommer hos eldre kvinner.

Så ta du en soppkur, og hvis det ikke hjelper, så er det lurt å få en sjekk.

Du er i en aldergruppe som har fått tilbud om gratis HPV-vaksine. Er du ikke vaksinert?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Det var beroligende å høre. 

Ble enda mer sikker på at det var sopp i går da jeg så at jeg hadde en del hvit utflod. Har ikke irritert det og det føles litt bedre allerede. Kjæresten min har også fått det nå (røde prikker på penishodet), så vi er ganske sikre på at det er sopp. Det jeg lurer på er om vi burde behandle det eller om det vil gå over av seg selv? Er i utlandet og vet ikke hvordan det fungerer her. 

Har tatt første dose av vaksinen, og skal ta neste nå i januar😊

Anonymkode: e9c93...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Sopp kan forekomme samtidig hos partnere, men det er ikke en seksuelt overført tilstand. Det kan gå over av seg selv, men er dere plaget, så er det sikkert mulig å kjøpe soppkrem også i utlandet.

Soppinfeksjon heter på engelsk: yeast-infection

God ferie, hilsen Mette

Flott at du fikk startet med vaksine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...