Gå til innhold

Depo-provera med store bivirkninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Etter oppstart med p-piller i 20 årene fikk jeg store utfordringer med migrene. (Jeg er nå 28 år) Jeg forstod ikke den gang sammenhengen.  Min lege fortsatte og gi meg hormoner, da hun tenkte etter hvert at dette måtte være hormonelt. Jeg ble satt på depo-provera. Livet mitt har ikke vært det samme etter dette, jeg fikk bare økende migrene plager, og det ene fører til det andre, jeg mistet søvn og fikk mange utfordringer med helsen min. Jeg sluttet på depo-provera og alt med hormoner etter et halvt år. Jeg fikk ikke menstruasjon igjen før 3 år etter på. Migrenen forsvant men nye utfordringer oppstod med helsen min. 

Jeg føler jeg må ha en form for hormon ubalanse i kroppen min som en konsekvens av det kroppen min har vært igjennom. Jeg har et enormt craving etter proteiner, kronisk forstoppelse, tretthet/muskelsmerter i nakke/hals. Tørr hud, fett intoleranse. 
Det som gjentar seg er at den dagen jeg får menstruasjon er den beste dagen i måneden for meg. 
 
Mitt spørsmål er, kan depo-provera, som inneholder progestagener, forstyrre kroppens evne til og produsere progesteron selv? 
Jeg har en gj.snitt syklus på 29 dager, den har variert veldig siden jeg fikk mens tilbake. 
Jeg har tatt gjentatte hormon prøver som ser slik ut: 
 20.05.18 (tatt 7 dager før menstruasjon)
 
P-FSH: 4
P-LH: 6
P-PROGRESTERON: 1
SHBG: 75
P-Østradiol: 0,59
testosteron: 0,9    fri testosteron-indeks: 0,1
prolaktin: 117
p-fritt T4: 12,2   P-TSH: 1,3
 
12.11.18 (1. dag i syklus)
P-TSH: 3.3
P-T4: 11,1
P-FSH: 6
P-LH: 3,8
P-Østadiol: <0,10
p-prolaktin: 131
p-testosteron: 0,8
SHBG: 55
p-fritt testosteron: 0,1
 
Jeg har målt hormon verdiene mine ved flere anledninger og progesteron verdiene er alltid lave. Ved gynekologisk undersøkelse er det ikke funnet noe unormalt. Før oppstart av p-piller hadde jeg svært sparsomme blødninger. Som jeg forstår er hormonverdiene mine normale men jeg vil allikevel spørre om du kan se noen sammenhenger her.
 
Vennlig hilsen

 

Anonymkode: 1f9df...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan ta lang tid før Depo-Provera er ute av kroppen, men effekten kan ikke sitte i kroppen i årevis. Det at du har syklus på 29 dager tyder på at hormonforholdene er i orden, men rart at du ikke får stigning av progesteron. Det er faktisk progesteron som regulerer syklus.

Progesteron dannes først etter eggløsning, og er normalt på topp en uke før neste menstruasjon. Prøvene du fikk tatt 20.5. er typisk for hormonforholdene på dag 10-12 i syklus. Med de stemmer dårlig med dag 20 i syklus. Kan du sjekke en ekstra gang når menstruasjonen kom i den syklus?

Prøvene som ble tatt 12.11. er helt normale.

Bruker du noe som helst av medisiner?

Ellers kunne dine symptomer tyde på lavt stoffskifte, men prøvene er normale.

Kan jeg få datoer for dine menstruasjoner?

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg fikk min første menstruasjon tilbake 2 januar 2018. Siden da føler jeg syklusen min har ligget rundt starten/slutten av måneden, men med noen avvik. Noen måneder har den ikke kommet. 

Jeg ser jeg skrev 20.05.18 det var feil den skulle vært 28.05.18. Blodprøven 28.05.18 ble tatt 7-8 dager før menstruasjon den 05.juni, den noterte jeg meg den gang. Datoene for menstruasjoner: 

2. Jan 2018

Februar: uteblir

Mars: uteblir

9 April

Mai: uteblir

5 juni 

8 Juli

5 AUG

25 AUG

27 SEPT

OKT: INGEN 

NOV: 11 NOV

DES: 10

31 Desember ,2019

 

Hormonprøve fra 20.02.18

FSH: 8.9  S-LH: 6,3  S-østradiol: 0,13 

og 02.10.2018

S-FSH: 7   S-LH: 2  S-PROG: <  3  S-Østradiol: 0,23

 

Jeg tar ingen faste medisiner. 

Vennlig hilsen

 

Anonymkode: 1f9df...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, jeg fikk min første menstruasjon tilbake 2 januar 2018. Siden da føler jeg syklusen min har ligget rundt starten/slutten av måneden, men med noen avvik. Noen måneder har den ikke kommet. 

Jeg ser jeg skrev 20.05.18 det var feil den skulle vært 28.05.18. Blodprøven 28.05.18 ble tatt 7-8 dager før menstruasjon den 05.juni, den noterte jeg meg den gang. Datoene for menstruasjoner: 

2. Jan 2018

Februar: uteblir

Hormonprøve fra 20.02.18

FSH: 8.9  S-LH: 6,3  S-østradiol: 0,13 

Mars: uteblir

9 April (syklus på ca 3 måneder)

Mai: uteblir

Prøve tatt 28.05. 2018

P-FSH: 4

P-LH: 6
P-PROGESTERON: 1
SHBG: 75
P-Østradiol: 0,59
testosteron: 0,9    fri testosteron-indeks: 0,1
prolaktin: 117
p-fritt T4: 12,2   P-TSH: 1,3

5 juni (syklus på ca 2 måneder)

8 Juli (syklus på ca 5 uker)

5 AUG (syklus på 4 uker)

25 AUG (syklus på 20 dager)

27 SEPT (syklus 33 dager)

OKT: INGEN 

Prøve tatt 2.10.18

S-FSH: 7   S-LH: 2  S-PROG: <  3  S-Østradiol: 0,23

NOV: 11 NOV (syklus på 1, 5 måneder)

12.11.18 (2. dag i syklus)

P-TSH: 3.3
P-T4: 11,1
P-FSH: 6
P-LH: 3,8
P-Østadiol: <0,10
p-prolaktin: 131
p-testosteron: 0,8
SHBG: 55
p-fritt testosteron: 0,1

DES: 10 (syklus på 29 dager)

31 Desember ,2018 (syklus på 21 dager)

Jeg tar ingen faste medisiner. 

Vennlig hilsen

Anonymkode: 1f9df...096

Takk for oversikten. Det stemmere ikke helt at du har syklus på 29 dager i snitt. Din syklus varierer på mellom 20 og nesten 100 dager. Det er tegn på at du har sjelden eller sannsynligvis ingen eggløsning. Det forklarer at du ikke produserer progesteron som bare produseres etter eggløsning. Den vanligste årsak til dette er tilstanden PCOS hvor hormonbalansen er unormal med tendens til for mye produksjon av mannlig hormon. Det var ikke tilfelle hos deg. Kanskje fordi du har normal vekt?

For å stille diagnosen PCOS må det utføres ultralyd hos gynekolog. Be om henvisning, gynekologen kan gi råd om regulering av syklus, enten med p-pille eller med gestagen/progesteron. Du bør kanskje også få sjekket ditt blodsukker?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk det siste året vært på to gynekologiske undersøkelser. En i sommer og en nå i oktober. Hos to ulike. Alt var normalt kom det frem. I epikrisen fra den i sommer står det "normal uterus med smalt endometrium, 2 ovarier med follikler. Høyre med en på 16 mm. Hun anbefalte eventuelt trisekvens for å komme i gang. Jeg tørte ikke å starte på dette da jeg i 2017 også var til gynekolog og satte meg på microgynon, jeg ble veldig dårlig av den, måtte slutte etter dag 2. Tror du gestagen/progresteron kunnet hjulpet meg?

Jeg har en normal vekt, ingen problemer med kviser eller økt behåring. 

 

Vennlig hilsen

Anonymkode: 1f9df...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ønsker du å bli gravid, så må du sikkert ha eggløsningsstimulasjon.

Ønsker du prevensjon, er p-pille en mulighet, evt hormonspiral. Du kan velge en svakere p-pille enn Microgynon, f.eks. Loette.

Hvis du bare ønsker å få regelmessige menstruasjoner, kan du bruke gestagen, f.eks. Provera 10 mg daglig i 12-14 dager hver måned. I Trisekvens er østrogen, men det har du tilsynelatende ikke behov for med så god produksjon (mai 2018). Nevnte behandling vil ikke sette noe i gang, men kompensere for mangel på progesteron. Uten progesteron kan det komme unormal celledeling i livmoren.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjertelig takk for gode råd og svar. Jeg ønsker primært å få regelmessige menstruasjoner. Jeg syns også dette du nevnte med blodsukkeret er interessant og jeg vil  få sjekket opp i dette også.

 

Vennlig hilsen 

 

Anonymkode: 1f9df...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis det er at få regelmessige menstruasjoner, så må det bli Provera 10 mg i 12-14 dager hver måned. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kunne jeg fått lagt til et spørsmål til her på linken?

Jeg fikk målt mitt progesteron nivå på dag 21 nå, fikk mensen 7 dager etter på da lå den på 1. 

Jeg har voldsomme utfordringer med kroppen min og PMS plager særlig da de 14 siste dagene i syklus. Og alt blir så bra dagen jeg får menstruasjonen min, da reduseres cravings etter proteiner, jeg får tømt meg bedre, alt fungerer mer normalt. Derfor vil jeg forsøke progesteron for å få hormonene i balanse. Jeg fikk veldige bivirkninger av depo-provera den gang. Så derfor blir jeg litt usikker på provera, finnes det noe mer naturlig alternativer for meg? 

Legen min har skrevet ut provera for meg. 

 

Vennlig hilsen

Anonymkode: 1f9df...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ikke lurt å starte en ny link midt i en gammel, men er svar (jeg vil ikke kommentere mer i tråden):

Det er progesteron (eller nedbrytningsprodukt av dette) som fremkaller PMS. Provera er ikke behandling for PMS, det kan gjøre det verre.

Anbefalinger fra Norsk Gynekologisk forening:

SSRI (selektiv serotonin-reopptakshemmere) er best dokumentert, god effekt også på somatiske symptomer; det er effekt når det er gitt syklisk med oppstart 10 dager før forventet mens, men også effekt ved kontinuerlig regime. For eksempel fluoksetin (Fluoxetin®)10 mg

Andre muligheter

  • P-piller, eller langsyklus regime med p-piller2,5,7.
  • Små studier viser effekt av hormonspiral4,5
  • Spironolakton (Aldactone®, Spirix®) 100 mg fra 14. dag i menstruasjonssyklus og fram til menstruasjon har god effekt på oppblåsthet og mastalgi, også de affektive plagene1,5,7
  • Magnesium har effekt på væskeretensjon5,7
  • Vitamin B6 (Pyridoksin) har mulig effekt. Effekt ikke doseavhengig, tilstrekkelig med 50-100 mg daglig. (Større doser kan gi alvorlig bivirkninger over tid)5,7
  • Vitamin E mulig effekt5,

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...