Gå til innhold

Hva tenker dere om dette 6,000 6.000 Norweigan billett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/norwegian-ignorerer-transportklagenemndas-anbefaling-nekter-aa-betale-tilbake-13-000-til-passasjer/24539906

Prisene på flyreiser varierer fryktelig fra dag til dag, en dag kan et fly til en by koste 500 kroner neste dag kan samme billetten koste 3000 om, det f.eks bare er 1 billett igjenn, de styrer det opp og ned avhengig av hvordan det ser ut som fyllingsgraden blir for å maksimere profitt. Ser det ut som det er flere premiumseter, enn antall som ønsker premium billett setter de jo ned prisen på premiumseter kraftig, har du uflaks med kjøpsbillett og kjøper en normalbillett til høy pris (f.eks til 3000 isteden for 500 som andre får kjøpt samme billett for), kan en premimubillett til lav pris på et annet kjøpstidspunkt være like dyr. Dette kan ikke kunden vite de sitter ikke og følger med på at Norwegian setter prisene opp og ned dagen lang... Når Norwegian da ringer eller sender melding og sier at premiumbilletten kun koster 7 kroner mer enn den opprinnelige billetten du kjøpte og lurer på om du vil bytte, så er det ikke urimelig at en person som ikke følger med på prisene kan bli lurt av dette og takke ja.

Hva synes du, bør folk følge med på prismanipuleringen til flyselskapene dagen lang, eller bør flyselskapene oppgi riktig pris til kunden og ikke regne med at de "forstår" prissettingen til flyselskapet på ethvert tidspunkt?

Kjør debatt

Anonymkode: 2d7e1...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/norwegian-ignorerer-transportklagenemndas-anbefaling-nekter-aa-betale-tilbake-13-000-til-passasjer/24539906

Prisene på flyreiser varierer fryktelig fra dag til dag, en dag kan et fly til en by koste 500 kroner neste dag kan samme billetten koste 3000 om, det f.eks bare er 1 billett igjenn, de styrer det opp og ned avhengig av hvordan det ser ut som fyllingsgraden blir for å maksimere profitt. Ser det ut som det er flere premiumseter, enn antall som ønsker premium billett setter de jo ned prisen på premiumseter kraftig, har du uflaks med kjøpsbillett og kjøper en normalbillett til høy pris (f.eks til 3000 isteden for 500 som andre får kjøpt samme billett for), kan en premimubillett til lav pris på et annet kjøpstidspunkt være like dyr. Dette kan ikke kunden vite de sitter ikke og følger med på at Norwegian setter prisene opp og ned dagen lang... Når Norwegian da ringer eller sender melding og sier at premiumbilletten kun koster 7 kroner mer enn den opprinnelige billetten du kjøpte og lurer på om du vil bytte, så er det ikke urimelig at en person som ikke følger med på prisene kan bli lurt av dette og takke ja.

Hva synes du, bør folk følge med på prismanipuleringen til flyselskapene dagen lang, eller bør flyselskapene oppgi riktig pris til kunden og ikke regne med at de "forstår" prissettingen til flyselskapet på ethvert tidspunkt?

Kjør debatt

Anonymkode: 2d7e1...3b2

Han der visste akkurat hva han gjorde - det har aldri vært vanlig å oppgi priser med 3 desimaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hva synes du, bør folk følge med på prismanipuleringen til flyselskapene dagen lang, eller bør flyselskapene oppgi riktig pris til kunden og ikke regne med at de "forstår" prissettingen til flyselskapet på ethvert tidspunkt?

 

Hva er det du anser "riktig pris"? Er du også motstander av at prisene settes ned om det er mange seter igjen og det nærmer seg avgang?  

 

Jeg er fullt klar over at prisene svinger, og sjekker gjerne over flere dager før jeg slår til og kjøper flybilletter. Mener å ha hørt at det er billigst å kjøpe søndager, men har ikke klart å se noe mønster her.

 

Når det gjelder den konkrete saken synes jeg det er innlysende at 7.000 eller 7,0000 er snakk om syv tusen kroner, men det synes som at han burde fått omgjort kjøpet.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Xtra skrev:

Hva er det du anser "riktig pris"? Er du også motstander av at prisene settes ned om det er mange seter igjen og det nærmer seg avgang?  

Nei jeg har ingenting imot at prisen justeres over tid er en omfordelende prinsipp egentlig veldig fattige kan dermed med god planlegging få litt billigere billetter mens mer velstående kan subsidiere dem indirekte gjennom at de ikke bryr seg så mye og finplanelgger, jeg har ingenting imot dette.

18 minutter siden, Xtra skrev:

 men det synes som at han burde fått omgjort kjøpet.

Ja litt tvetydig i artikkelen "dagen etter" kan jo både være innen og etter 36 timer så det var litt uheldig formulering de kunne presisert når eposten ble sendt men etter min tolkning så fremstår det som at norwegian ikke overholdt sin egen regel om 36 timer mulighet for annulering, og det er jo virkelig ikke bra

Norwegian har i sitt tilsvar anført at klager har hatt mulighet til å angre oppgraderingen innen 36 timer, men har ikke benyttet seg av denne muligheten. En samlet nemnd stiller spørsmål ved dette. Klager har fremlagt e-postkorrespondanse fra 30. desember - dagen etter at oppgraderingen ble akseptert av Norwegian - der det tydelig fremgår at han ønsker å endre sin billett fra Premium til Low fare, og hvor han ber om å få hele beløpet refundert. Det fremgår av samme e-post at han også har kontaktet Norwegian per telefon to ganger med samme beskjed, men at han har fått beskjed om at det ikke var mulig å endre billetten. 

Anonymkode: 2d7e1...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

På norsk bruker man mellomrom som tusenskilletegn, og ikke komma. 7,000 betyr dermed strengt tatt 7 kroner på norsk (men det er veldig rart å bruke tre desimaler på en pengesum...) 

På engelsk kan man bruke komma som tusenskilletegn 

Det er godt mulig noen automatisk leser 7000 mens andre leser 7. Det kommer kanskje an på hvor vant man er til å se engelsk skrivemåte: 

https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/Dato/#sma

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gargamel skrev:

På norsk bruker man mellomrom som tusenskilletegn, og ikke komma.

Man kan også bruke punktum, vel. 

Anonymkode: 0cadd...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan også bruke punktum, vel. 

Anonymkode: 0cadd...7f9

Er vel "lov" men som SI sier:

  • Spaces should be used as a thousands separator (000 000) in contrast to commas or periods (1,000,000 or 1.000.000) to reduce confusion resulting from the variation between these forms in different countries.

Og der har de nok et poeng tydeligvis :ph34r:

Anonymkode: 2d7e1...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er vel "lov" men som SI sier:

  • Spaces should be used as a thousands separator (000 000) in contrast to commas or periods (1,000,000 or 1.000.000) to reduce confusion resulting from the variation between these forms in different countries.

Og der har de nok et poeng tydeligvis :ph34r:

Anonymkode: 2d7e1...3b2

Men det er ikke vanlig å oppgi ører med tre desimaler. Og har aldri sett flypriser med ører ihvertfall. 

Men kanskje tryggest kun å bruke mellomrom som tusenskilletegn så ikke "luringer" lar seg "lure".

Noe sånt.

Anonymkode: 0cadd...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke vanlig å oppgi ører med tre desimaler. Og har aldri sett flypriser med ører ihvertfall. 

Men kanskje tryggest kun å bruke mellomrom som tusenskilletegn så ikke "luringer" lar seg "lure".

Noe sånt.

Anonymkode: 0cadd...7f9

Sånn er det nok med den saken ja

 

PS. siden vi snakker om "lure" ting eller "lurings", og 3 desimaler, du får kjøpt aksjer hos det flotte selskapet Element på Oslo Børs, der er det 3 desimaler på ørefronten, men det er vel fordi prisen har synket så mye at de er nødt til det :ph34r:  de har spennende prosjekter på gang som "crypto penger" "iron-coin" hvor du kjøper tokens fra dem, også skal de gi deg "kull" eller jern tilbake om f.eks 10 år til de som besitter slike elektroniske "mynter", (hvis de ikke er konkurs innen 10 år da), det høres jo ut som et supert tilbud synes jeg.

Huff nei bør kanskje ikke tulle med alvorlige ting, bare å snakke om slike ting får jo folk til å gå på selv om en ikke skulle tro det, kanskje myndigheten bør sjekke hvem det er som kjøper disse aksjene og sette dem under påtvunget økonomisk verge, litt som en PU test om du faller for slike ting må en vel nesten ha IQ<70 kanskje hvem vet

Anonymkode: 2d7e1...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...