Gå til innhold

Råd? Spiral eller Esmya?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Skrev for litt siden ang klump nederst i magen. 

Motet meg opp til gynekolog. Jeg har mirena spiral pga store blødninger. Har fungert supert på blødningene. Brukte Esmya før dette, pga to myomer. Så ble den tatt av markedet. Pga stadig større trykk og klump nederst i magen var jeg hos gynekologen. Hun sa at den ene myomen har vokst siden sist. Hun sa det er opp til meg å ta ut spiral og begynne på Esmya igjen, men at jeg kun kan gå på de i 3 mnd om gangen og to måneders pause. Med regelmessige blodprøver. Eller beholde spiral. Jeg heller mot Esmya , da trykkfølelsen og smertene gjør at jeg stadig oftere må bruke varmeflaske. Myomene krympet når jeg brukte Esmya. 

Hva vil du anbefale meg til? Er barnløs men vil gjerne ha barn en gang. Har vært gjennom ivf før men nå måtte vi bare ha pause en god stund. Myomene ligger ikke slik til at de egentlig ikke skal være i veien for graviditet. 

Anonymkode: 4bd8a...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hei igjen. Hormonspiralen kan stoppe blødninger, Esmya stopper blødninger og skrumper muskelknutene. Du kan bruke Esmya over lengre tid, men de første tre måneder må du sjekke leverprøvene.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det nok til at jeg tar ut hormonspiralen og begynner på Esmya igjen. 

Må man ha et opphold på to måneder mellom hver tredje måned? 

Anonymkode: 4bd8a...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Har du dokumentasjon på det noe sted som jeg kan ta med til gynekologen? Hun sier at jeg kan ta esmya i 3måneder,  men at jeg deretter må ha 2 menstruasjoner før jeg kan ta ny runde på 3 mnd med esmya. 

Anonymkode: 4bd8a...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Beklager, det er helt korrekt at det skal være pause etter 3 måneders bruk. Oppstart kan gjøres etter to menstruasjoner. Grunnen til dette er at livmorslimhinnen må renses ut.

Behandlingen må følges med leverprøver etter dette mønster:

Det må tas leverfunksjonsprøver ved baseline før behandlingsstart, én gang i måneden i løpet av de 2 første behandlingsregimene og 2–4 uker etter avsluttet behandling

Det betyr at det tas tette prøver i de første to behandlingsrunder, men deretter tas det bare prøve i pausen.

Men det er ikke begrensninger i hvor lenge man kan bruke Esmya.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...