Gå til innhold

Tar du vare på alle kvitteringer når du handler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan holder du styr på at du får budsjettet til å gå ihvertfall i 0 og gjerne pluss hver måned? Nå har jeg lavere inntekt og for meg er det viktig å gjøre de tiltak som jeg behøver for å få en god oversikt. Tenker på dette med å sette av faste beløper til hvor mye jeg kan bruke per halve uke/ eller uke. Gjerne lage faste handlelister slik at jeg vet at jeg ikke handler for mer enn en viss sum. Ta vare på kvitteringer og se hva pengene går til, og hva som bør kuttes. 

Hvordan holder du kontrollen over økonomien din? 

Anonymkode: cfeef...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan holder du styr på at du får budsjettet til å gå ihvertfall i 0 og gjerne pluss hver måned? Nå har jeg lavere inntekt og for meg er det viktig å gjøre de tiltak som jeg behøver for å få en god oversikt. Tenker på dette med å sette av faste beløper til hvor mye jeg kan bruke per halve uke/ eller uke. Gjerne lage faste handlelister slik at jeg vet at jeg ikke handler for mer enn en viss sum. Ta vare på kvitteringer og se hva pengene går til, og hva som bør kuttes. 

Hvordan holder du kontrollen over økonomien din? 

Anonymkode: cfeef...a83

På lønningsdag setter jeg over en fast sum til en regningskonto og en varierende sum til en sparekonto, jeg vet omtrent hvor mye som går ut hver mnd, men sånn i mars og september kommer det en oppsamling med regninger (forsikringer osv) samtidig så da vet jeg at det går mer ut enn andre mnd så jeg setter av litt ekstra 1-2 mnd før. Noen ganger går jeg også inn i nettbanken kvelden før lønningsdag og overfører ev. overskudd på brukskontoen til sparekontoen. Og om jeg har en del til overs etter ferien så går det inn på regningskontoen til høstens regninger.

Til å begynne med da jeg ble singel skrev jeg budsjett hver mnd, noterte hvor mye jeg hadde brukt hver dag og hvor mye som gikk i faste utgifter hver mnd og da visste jeg jo hvor mye jeg hadde å rutte med til mat og klær til ungene og meg. Var ikke alltid det var så mye igjen på kontoen når lønna kom, men det gikk da rundt.

Nå går det helt fint, har jobbet 100% i en del år nå (jobbet 80% da ungene var små) og har nedbetalt lånet på leiligheten så økonomien er grei, heldigvis. Har litt på sparekontoen, men det hender jeg må flytte penger fra den til regningskontoen og det hender også jeg tar derfra om det dukker opp noe jeg har lyst på, men som ikke dekkes av brukskontoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hjelp av nav til å sette opp alle faste utgifter, og til å finne ut hva jeg måtte sette på regningskonto hver mnd. for å ha penger til regningene. Nå har jeg klart å kutte litt der, så jeg setter over mer enn jeg bruker på regninger. Men på mystisk vis dukker det alltid opp et eller annet. En hund som må til veterinær, eller bilen som streiker o.s.v. så de ekstra pengene jeg setter på regningskonto er det nødvendig at blir satt der. Det som står igjen på lønnskontoen er det jeg har å bruke den måneden. Helst vil jeg at det skal dekke f.eks veterinær, men ikke en verkstedregning på 12000. Og ellers skal det gå til mat til meg og dyra, klær, andre ting jeg trenger, stevner (når jeg har meldt meg på det) o.s.v. Jeg har en app som har oversikt over hvor mye jeg har handlet for på rema. Jeg har en ganske solid sparekonto og foreldre som har blitt rause med åra, så jeg trenger ikke følge så slavisk med på hva jeg bruker. Men målet er jo at jeg ihvertfall ikke skal bruke mer enn jeg får inn. Men jeg kan "låne" av sparekontoen når jeg trenger det. Det skal dog betales tilbake. Men det er ikke krise om sparekontoen ikke øker, selv om det hadde vært fint om den gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger med støtt og stadig på kontoene mine. Jeg tør ikke annet. Jeg betaler alle regningene med en gang lønnen kommer. Da vet jeg hva jeg sitter igjen med hver måned. Jeg har fått råd av noen som jobber innen økonomi som jeg kjenner å ha en sparekonto hvor jeg forsøker å sette av slik at jeg tilslutt har en ekstra husleie i bakhånd på den. 

Anonymkode: cfeef...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan holder du styr på at du får budsjettet til å gå ihvertfall i 0 og gjerne pluss hver måned? Nå har jeg lavere inntekt og for meg er det viktig å gjøre de tiltak som jeg behøver for å få en god oversikt. Tenker på dette med å sette av faste beløper til hvor mye jeg kan bruke per halve uke/ eller uke. Gjerne lage faste handlelister slik at jeg vet at jeg ikke handler for mer enn en viss sum. Ta vare på kvitteringer og se hva pengene går til, og hva som bør kuttes. 

Hvordan holder du kontrollen over økonomien din? 

Anonymkode: cfeef...a83

Når man har det så trangt som deg tror jeg man må være veldig detaljert, og vite nøyaktig hvor mye du kan bruke til enhver tid.

Hva om du lager deg et notat på telefonen, der du først deler det du til overs når du har trukket alle faste utgifter på fire (uker), og så på sju (dager), så vet du hvor øvre forbruksgrense går?

Start med å sett opp tilgjengelig sum for kommende måned basert på inntekten.Del så summen på antall dager i måneden, og før deretter opp alt du bruker under dette, slik at du kan følge med hvordan du ligger an. Dersom du er på butikken og bruker 200,- på mat mandag, vet du at du allerede har brukt 60,- av kvoten for en av de følgende dagene. For hver dag og uke summerer du, slik at du ser at du styrer mot sluttsum på 0,-.

Et oppsett vil kunne se sånn ut:

FEBRUAR Inntekt på (feks) 16.000,-. Trekk fra faste utgifter som husleie, strøm, lån, forsikring, telefon. Rest = 4000,-. Denne summen må du dele på antall dager i måneden, dvs 28. Du har da kroner 140,- å bruke hver dag.

Uke 5 består av tre dager 

fredag 140,- (før opp hva du kjøper hvor - NB MÅ ikke overstige 140,-)

lørdag 140,- (før opp hva du kjøper hvor - NB MÅ ikke overstige 140,-)

søndag 140,- (før opp hva du kjøper hvor - NB MÅ ikke overstige 140,-)

Ved ukeslutt gjør du opp regnskap. Om du mot formodning brukte mer enn 140,- en dag må du trekke fra denne summen uken etter. Om du brukte mindre kan du overføre overskuddet til neste uke.  

Uke 6 består av 7 dager 

mandag 140,- Før opp hva du bruker hvor)

tirsdag osv osv 

Uke 7 består av 7 dager etc etc

Det finnes sikkert programmer for dette på nett, men jeg tror mye på å skrive slike ting selv for å virkelig komme i kontakt med hva man skriver.

--

Men - seriøst - det du egentlig trenger er mer penger. Sett alle kluter inn på å få deg ekstra inntekt, heng opp lapp på butikken og meld deg som barnevakt, gå tur med bikkjer, tilby flyttevask, vask hjemme hos folk etc - enhver økning av inntekten din vil være et gode. Har du forresten noe du kan selge? Og en ting til - gå heller rundt med evt søknader og presenter deg for daglig leder samtidig. Jeg tror lite på å sende søknader innenfor din bransje. 

 

 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det i lange perioder - særlig da vi studerte og hadde lav inntekt. Skrev ned hver minste ting vi kjøpte.

Nå gjør vi ikke det, men passer på å holde et forholdsvis nøkternt forbruk i det daglige. Setter av penger hver måned som vi kan bruke på f.eks ferie eller oppussing, eller store uventede regninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kassalappen takker jeg ja til mye for å kunne bevise at jeg har betalt hva jeg har handlet om det skulle være butikkontroll.Mulig det er et et sykdomssymtom men jeg tror enkelte kunder går inn i butikken bare for å ribbe andre kunder. Husker min mor ble frastjålet veska si da hun var opptatt med å løfte melk fra nederste hylle i kjøleavdelingen. De hadde sett det på kamera. En annen gang vi var sammen i klesbutikken forsøkte noen unge jenter å fiske lommeboka hennes opp av veska hennes når hun for å tittet på utestativene. Eldre mennesker er veldig utsatte tror jeg spesielt og bare godt jeg var med henne da så jeg fikk ropt obs. Hun ble mer og mere engstelig på grunn av sånne episoder selvfølgelig og det var jo ikke alltid jeg kunne være med henne på grunn av jobben min.

Jeg skriver også handleliste og prøver å økonomisere så godt jeg kan.  Prøver også å handle litt langsiktig. For eksempel kjøpe en del purre og skjære opp i poser og legge i fryseboksen for senere å kunne lage suppe med boller eller ha purre i potetmos for eksempel. Men kan være vel så lurt å bare handle hva man trenger til enhver tid i småhandel tror jeg. Men er det mye glatt føre eller man tar buss for å komme frem så er det jo besparende å ikke handle så ofte. Jeg mener ikke at vi alle er potensielle butikktyveri og så en dame sist jeg var å handlet som fikke rare kommentarer av kassaekspeditøren fordi hun bare handlet noen få varer. Ikke så hyggelig for noen å høre slikt. Men alt er nok ikke så lett for de som jobber der. De har mange hensyn og ta de også og kjenner sikkert sine lokale kunder.

Det ble mange ord om sikkert ingenting. Jeg overskrider stadig månedens rammer men prøver stadig å legge all " luksus" på hylla men ikke lett. Jeg er også gjennom mange år vært vant med at vi var 3 personer i vår husholdning og jeg er nå alene. Alt trenger jeg ikke lenger av rare greiene men alt koster om man vil drive med litt håndarbeid eller tak maling eller potteplanting. Men jeg overvåker utgiftene mer nøye nå og håper det er nøye nok så jeg ikke tuller det til for meg for det er så fort gjort. Tenker mye på disse boligabonnementer om ikke det er for folk med større inntektsmuligheter i grunn. Man bør vel unngå hamstring men på den annen side er det jo kommet signaler om at folk må klare seg mere selv på alle måter fra myndighetene. Jeg har store problemer med å klippe negler og hår ,men får det heldigvis til på et vis. Sparer selvsagt mye også der. Blir rart om radio også blir borte. Prøver å ikke overforbruk strøm. Stort sett har jeg hva jeg trenger så jeg planlegger bare å minimere forbruk fremover.

Se bare for gebyrer ved banktjenester. Det har jeg også stort sparepotensial personlig.

Anonymkode: e107c...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om strømmen blir borte så kan kanskje ikke butikker holde åpent men de som har bil kan kanskje kjøre til annet område om de trenger noe. Kanskje nabokommunen ikke er så mye berørt.

Anonymkode: e107c...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...