Gå til innhold

Hvor lett er det å snoke i journalen?


Drømmeautomat

Anbefalte innlegg

Drømmeautomat

Jeg har møtt en sykepleier som jobber på legevakten på Tinder. Hun vet det fulle navnet mitt, men ikke fødselsdato. Hvor lett er det for henne å slå opp journalen min? Jeg regner med hun ikke har lov, men er det noen risiko forbundet med det for henne hvis hun gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest franklyscarlet

Jeg vet ikke, men: er det ikke slik at du på Helsenorge kan sjekke hvem som kikket på journalen din sist? I så fall kan du jo følge med der. Dessuten er ikke journalsnoking lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg har møtt en sykepleier som jobber på legevakten på Tinder. Hun vet det fulle navnet mitt, men ikke fødselsdato. Hvor lett er det for henne å slå opp journalen min? Jeg regner med hun ikke har lov, men er det noen risiko forbundet med det for henne hvis hun gjør det?

Er nok ikke så mange som tør å snoke lenger, da man alltid etterlater seg elektronisk spor. Som pasient kan du be om utskrift av innsynsloggen, og der vil du kunne se hvem som har lest i din journal og når de har gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg har møtt en sykepleier som jobber på legevakten på Tinder. Hun vet det fulle navnet mitt, men ikke fødselsdato. Hvor lett er det for henne å slå opp journalen min? Jeg regner med hun ikke har lov, men er det noen risiko forbundet med det for henne hvis hun gjør det?

Når man går inn på journalen så blir det loggført elektronisk, om dette oppdages mister hun i beste fall jobben, og i verstefall jobben, autorisasjonen og risikerer bot/fengsel.

Anonymkode: 687a7...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett. Når jeg skulle bestille journaler måtte jeg melde inn pasienten med en årsak feks time hos spesialist. Arkivet lagret da opplysningene om at journal x og y er hos soletti. 

Nå er alt digital men hvem som helst som jobber på sykehuset kan ikke bestille din journal uten å ha godkjent grunn for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som jobber som sekretær på sykehuset og som kan fortelle at hun i teorien kan søke opp journalen til hvem som helst. Hun innrømmer også at hun har gjort det med ekser o.l. og et tilfelle med en hun datet.

 Å gjøre dette kan derimot føre til alvorlige konsekvenser og det er forholdsvis enkelt å avsløre. Om en først har mistanke på seg. For den enkelte ‘misbrukte’ må som regel ha en mistanke og evt anmelde vedkommende for at det skal få konsekvens. Hvem som helst kan i utgangspunktet be om at lege/behandler sjekker loggen sin. Men svært få gjør det. Og det er svært sjeldent at personalet blir systematisk sjekket for om de søker opp journaler til folk som ikke er relevante for jobben deres.

Selv sjekket jeg loggen min hos psykologen min for et par år siden, etter at venninnen min fortalte meg hvor enkelt dette var.  Men ingen hadde heldigvis snoket;)

Når dette er sagt, så kan det godt være at der er strengere sikkerhetsrutiner på dette rundt omkring i landet. Dette er i Rogaland.

Anonymkode: 63166...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har merket når jeg ringer NAV at de får opp alt på skjermen sin. Det lokale kontoret her har også oversikt over familierelasjoner man ikke selv anerkjenner som sine. Enkelte er svært anstrengende og burde ingenting ha med syke mennesker å gjøre etter min mening. Jeg tror det er altfor lett men at der har vært innstramninger og derfor et mindre merkbart og åpenlyst overfor den som ringer inn.

Anonymkode: a4792...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har merket når jeg ringer NAV at de får opp alt på skjermen sin. Det lokale kontoret her har også oversikt over familierelasjoner man ikke selv anerkjenner som sine. Enkelte er svært anstrengende og burde ingenting ha med syke mennesker å gjøre etter min mening. Jeg tror det er altfor lett men at der har vært innstramninger og derfor et mindre merkbart og åpenlyst overfor den som ringer inn.

Anonymkode: a4792...932

Nav har ikke tilgang til pasientjournaler. Og hun over som skriver at hun søker opp journaler til eksene sine burde fått sparken.

Nå er det ikke slik at et sykehus nødvendigvis ikke har tilgang til journalen fra et annet sykehus? Uansett så etterlater man spor etter seg.

 

Anonymkode: 5bc10...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2019 den 17.56, Drømmeautomat skrev:

Jeg har møtt en sykepleier som jobber på legevakten på Tinder. Hun vet det fulle navnet mitt, men ikke fødselsdato. Hvor lett er det for henne å slå opp journalen min? Jeg regner med hun ikke har lov, men er det noen risiko forbundet med det for henne hvis hun gjør det?

Man har ikke tilgang til journal fra legevakta på helsenorge, men du kan selvfølgelig be om å få innsyn i journalen/loggen på legevakta. Hun vil mest sannsynlig slippe unna med en advarsel med mindre det er veldig grovt eller at hun f.eks har fått en advarsel tidligere. Da kan hun i verste fall miste autorisasjonen. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke slik at et sykehus nødvendigvis ikke har tilgang til journalen fra et annet sykehus? Uansett så etterlater man spor etter seg.

Vet ikke hvordan det er ellers i landet, men på mitt sykehus har vi ikke tilgang til journal fra andre sykehus, noe som egentlig er veldig tungvint siden vi må ringe rundt omkring for å få fakset journalnotater som vi trenger. F.eks hvis en person fra Oslo er på ferie i Nord-Norge og trenger akutt hjelp, så har vi jo ingen anelse om sykdomshistorikken til pasienten.

Anonymkode: 30d5f...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...