Gå til innhold

Veien fra angst til paranoia/virkelighetsbrist! What to do?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med kompleks ptsd og går i behandling. Har angst for å vise meg naken, og den blir verre og verre. Før bare unngikk jeg alt, sluttet å dusje med andre, kledde på meg mer og mer og begynte å tvangskontrollere døra til badet. Men nå har det gått enda lenger

Jeg har den siste måneden vært invadert av tanker om at jeg har blitt sett uten at jeg har kledd av meg. Hjernen min prøver å lure meg til å tro at jeg f.eks. har gått på do når jeg ikke har gjort det. Og tankene spinner, «har det skjedd?» «har det ikke skjedd?», «har noen sett meg naken nå?». Altså det høres helt psycko ut, jeg innser det. Hodet dikter opp scener som ikke har skjedd og skaper en følelse av at jeg har mistet kontroll. Jeg føler at folk har sett meg uten klær selv om jeg ikke har kledd av meg. Å gå inn på et bad, gå forbi et vindu eller gå forbi et bad er stressende og skaper tvangspregede tanker. Og denne forbannet virkelighetsbristen: en slags paranoia der jeg tror det har skjedd noe som ikke fant sted. 

Blir stresset av dette. Hvordan kan jeg få bort disse tankene?

Anonymkode: 6767c...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror faktisk du trenger hjelp til dette. Snakk med fastlegen din.

.........

På siden: Jeg husker en episode fra skolen hvor en var så redd for å vise seg naken. Jeg husker ennå lærerens ord: "Har de andre sett nakne personer før, tåler de å se en til, og du blir bare en i mengden. Har de ikke sett en naken person før, er det jaggu på tide". Selv om det ikke var sagt til meg, var det nyttig for en ungdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kupton skrev:

Jeg tror faktisk du trenger hjelp til dette. Snakk med fastlegen din.

.........

På siden: Jeg husker en episode fra skolen hvor en var så redd for å vise seg naken. Jeg husker ennå lærerens ord: "Har de andre sett nakne personer før, tåler de å se en til, og du blir bare en i mengden. Har de ikke sett en naken person før, er det jaggu på tide". Selv om det ikke var sagt til meg, var det nyttig for en ungdom.

Jeg går i behandling, traumer ligger til grunn. Sliter med et enormt kontrollbehov.

Jeg er ikke misfornøyd med kroppen min, men jeg har behov for å ha noe å kontrollere. Kroppen har vært det jeg kunne kontrollere (ta på meg ekstra klær som beskyttelse) da jeg ikke klarte å kontrollere meg selv eller egne følelser. Så jeg bruker klær og kontroll for å regulere følelser og holde meg innenfor toleransevinduet.

Anonymkode: 6767c...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, kupton skrev:

Jeg tror ingen her, som ikke kjenner deg, kan gi deg bedre råd om dette enn behandleren din.

Jeg skjønner det, men er slik virkelighetsbrist et tegn på begynnende psykose? 

Anonymkode: 6767c...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

men er slik virkelighetsbrist et tegn på begynnende psykose? 

Det kan det være. Det kan også være tvangstanker. Spør om dette i neste time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, kupton skrev:

Det kan det være. Det kan også være tvangstanker. Spør om dette i neste time.

Tusen takk for svar 😊

Anonymkode: 6767c...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...