Gå til innhold

Har du bil eller tilgang på bil selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er bil del av livet ditt eller bare en nyttig greie?

Hva gjør du når bilen går i stykker fra tid til annen? Hvordan klarer du deg da?

Bruker du bil bare til nytte eller også på ferie o.l.?

Har du flere biler eller kanskje firmabil?

Hva tenker du om fremtida for privatbilismen? Hva er dine ønsker?

Anonymkode: 13a24...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er bil del av livet ditt eller bare en nyttig greie?

Hva gjør du når bilen går i stykker fra tid til annen? Hvordan klarer du deg da?

Bruker du bil bare til nytte eller også på ferie o.l.?

Har du flere biler eller kanskje firmabil?

Hva tenker du om fremtida for privatbilismen? Hva er dine ønsker?

Anonymkode: 13a24...8bb

Ja, det har jeg , men bruker den nesten ikke lenger. Kjører kollektivt til jobb og vurderer å selge bilen. 

Samboeren har bil og det er stort sett bare den vi bruker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har bil. Bruker den stort sett hver dag.  Akkurat nå så blir det krise hvis noe på bilen ryker, har ingen bufferkonto ennå. Pga et lån så har jeg ikke fått spart opp noe, men det bedrer seg fra neste måned.

Jeg bruker bilen til både nytte og ferier o.l.

Hadde ikke greid meg så bra uten bil. Den gjør bl.a at jeg greier å være mer sosial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid klart oss med én bil i husstanden, også da vi hadde småbarn. Nå er vi tre voksne (to med lappen) og har fortsatt én bil. Jeg sykler til jobb hele sommerhalvåret, reiser kollektivt om vinteren og har aldri brukt bilen mye.  Men vi bor i Oslo, så det er et mangfoldig kollektivtilbud selv om det er et godt stykke til sentrum. Ingen bruker bilen til jobb, men den brukes fast på kveldstid et par ganger i uka. Vi har fritidsaktiviteter og verv som det ville vært veldig tidkrevende å møte opp på uten bil. Vi merker godt hvor tungvint det blir når bilen må på verksted.

Vi har en liten hytte som det ikke går an å komme til uten bil. Tidligere var vi også ofte på ferietur til et sted på kysten av Midt-Norge, og da trengte vi bilen både til transporten dit og for å komme litt rundt i nærmiljøet når vi var framme.  

Vår neste bil blir trolig en type det er lov å bruke og parkere, det begynner å bli vanskelig (og svindyrt) i Oslo med den vi har. Vi vil gjerne bli boende i byen, men det virker som om den bare skal være for unge syklister, så vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er bil del av livet ditt eller bare en nyttig greie? 

Hva gjør du når bilen går i stykker fra tid til annen? Hvordan klarer du deg da?

Bruker du bil bare til nytte eller også på ferie o.l.?

Har du flere biler eller kanskje firmabil?

Hva tenker du om fremtida for privatbilismen? Hva er dine ønsker?

Den er en del av livet fordi den er en nyttig greie.

Da får jeg den på verksted og m klare meg uten bil en stund. Gikk 3 uker uten bil, i høst. Må få med meg noen til å handle mat da, men ellers gikk det greit. Trengte bare handle mat én gang.

Både nytte og ferie.

Hadde firmabil før, men den var det jo ikke lov å bruke utenom arbeidstiden. Eller, det var greit for arb.giver, det var bare ikke greit for staten. Nå har jeg en bil og det holder til en person.

Jeg bor på bygda. Kjører 30 000 km i året. Jeg hadde ikke klart meg uten bil. Mine ønsker er at stortinget kan klare å se at ikke alle har trikken rett utenfor døra. Nå snakker dem jo om å betale veiavgift ut ifra hvor mange km man kjører. Vil de seriøst ikke at folk skal bo utenfor de store byene? 200 km må jeg kjøre, bare for å besøke foreldrene mine. 80 km for å komme meg på trening. Blir det stort dyrere med bil nå, tror jeg heller jeg velger å isolere meg, framfor å bruke en hel jævla haug med penger for å være sosial.

Dagens utblåsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er bil del av livet ditt eller bare en nyttig greie?

Hva gjør du når bilen går i stykker fra tid til annen? Hvordan klarer du deg da?

Bruker du bil bare til nytte eller også på ferie o.l.?

Har du flere biler eller kanskje firmabil?

Hva tenker du om fremtida for privatbilismen? Hva er dine ønsker?

Anonymkode: 13a24...8bb

Må ha bil for å komme meg dit jeg skal, ca. 8 mil til lege og ca. 10 mil til nærmeste by.

Når bilen må på verksted over tid, noe som skjer svært sjelden så må jeg låne meg en bil hvis jeg skal noe litt lengere unna.

Bruker bilen både til nytte og fornøyelse.

Har bare en bil, men det holder for meg.

Siden vi har et veldig dårlig kollektivtransport her er alle avhengig av å ha en bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er bil del av livet ditt eller bare en nyttig greie?

Den er helt klart en del av livet som gjør at jeg har en mye større frihet til å gjøre ting enn jeg ellers ville hatt.

Hva gjør du når bilen går i stykker fra tid til annen? Hvordan klarer du deg da?

Da må jeg kjøre kollektivt og det tar utrolig mye er tid enn å kjøre selv og det er mye mer upraktisk om jeg skal ha med meg ting og tang.

Bruker du bil bare til nytte eller også på ferie o.l.?

Min bil brukes stort sett kun til nytte, på ferie bruker vi kjæresten sin bil, den er større og mer komfortabel enn min og siden det da er han som kjører så bruker vi den.

Har du flere biler eller kanskje firmabil?

Ingen firmabil nei, men vi har hver sin og det kommer vi til å fortsette med når vi flytter sammen også.

Hva tenker du om fremtida for privatbilismen? Hva er dine ønsker?

Det kommer nok andre typer drivstoff som er mer miljøvennlige i løpet av de neste 5-10 årene tenker jeg. Økonomisk presser staten oss bileiere det de kan, det ser ut som de tror bileiere er utømmelig kilde av penger... For meg som flytter lengre fra jobben blir det vel snart så dyrt å kjøre til jobb at det nesten ikke lønner seg å jobbe.

Anonymkode: 13a24...8bb

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Forteller mye om dagens Norge tror jeg.

Det er bra kollektive tilbud her jeg bor. Jeg vurderer ikke å flytte  på grunn av de store kostnadene  og  at jeg har nærmest optimal tilrettelagt bolig utifra markedet i dag og min økonomi. 

Om disse el-bilene er miljømessig " patentsikre" så er vel kanskje det problemet løst unntatt for parkering da. Men selv har jeg valgt bort bil for godt tror jeg slik min situasjon er blitt i mitt tilfelle. Noe er litt skjebne tror bare jeg.

Anonymkode: 13a24...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Vi er ganske avhengige av bil for å få ting til å gå rundt. Vi kunne kommet oss til og fra jobb, men barna kunne ikke gått på de aktivitetene de går på.

I tillegg er mange ferier basert på å kjøre bil. 

Jeg for min del bruker ikke bil i hverdagen, men tar buss eller sykler.

Vi har klart oss med én bil frem til nå, men nå har vi bestilt en el-bil i tillegg. Det virker mer fornuftig enn å bruke et stort dieselmonster til daglig småkjørig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde måttet legge om mye om vi skulle klart oss uten bil. Kjører ikke til jobb, men til diverse aktiviteter, ærend og turer, og selvfølgelig også til handling. Vi har to biler, men burde vel ha klart oss med én.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når selv MDG bruker diesel taxi isteden for kollektivtilbud i Oslo, fordi de "har dårlig tid", sier det seg selv, dette vil aldri gå... Et av de mest velstående landene i klodens historie kan ikke ofre bil fordi "dårlig tid" "er jo så praktisk", kloden blir ulevelig om noen århundre og får betydelige klimaproblemer lenge før den tid, og skal jeg være ærlig så tror jeg det er for det beste. Når selv "de gode" med alle muligheter til å ta valg for å forbedre fremtiden opptrer så egoistisk, er det ikke håp, og da er vi ikke verdig kloden.

Vi får det vi fortjener, men ikke kom å lat som at dere er "de snille", de "røde" de "grønne", dere er like ille som de som er ærlige om sin egoisme, og jeg ser RETT gjennom dere, dette til orientering

Kos dere med bilturen... Håper det er verdt klodens fremtid..... Og fortsett å skriv på facebook etc hvor moralske og snille og empatiske og hvor mye dere håper på 50'000 flyktninger og hvor fint sosialisme er og alle må dele, fremtidens barn uten levbar klode vil sette veldig pris på "virtue signalingen" deres helt sikkert  :)

Lykke til

Anonymkode: cdfaf...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...