Gå til innhold

Forbruk på mat og diverse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er to personer. I løpet av denne måneden så har vi hittil brukt 3480 kr i mat. Jeg synes det høres mye ut. Forsøker å se hvor vi kan spare. Jeg har også brukt et bankkort som tar altfor mange gebyrer i måneden. Det skal jeg slutte med. 

Hva med dere? Klarer dere å bruke like mye på mat? Jeg var litt skuffet da jeg så hvor mye jeg klarer å bruke bare på mat. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke akkurat hvor mye jeg bruker på mat i måneden, men det er mye. Bruker iallefall 3500. 

Synes forresten at maten har blitt en del dyrere det siste halvåret. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, emilie321 skrev:

Vet ikke akkurat hvor mye jeg bruker på mat i måneden, men det er mye. Bruker iallefall 3500. 

Synes forresten at maten har blitt en del dyrere det siste halvåret. 

 

Er du en person eller flere i husstanden? 

Anonymkode: 35eb6...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du en person eller flere i husstanden? 

Anonymkode: 35eb6...d71

Det er bare meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt denne mnd har jeg brukt 460 kr på mat, men skal handle i dag så da går det sikkert 500-600 kr til. Tidligere måneder har jeg brukt alt mellom 1400 og 2500. Det kommer nok an på hvor mange handledager det er på en mnd. Jeg handler som regel bare en gang i uka. Summen er ikke bare mat da, men alt jeg handler i matbutikken. Jeg er en i hustanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er to personer. I løpet av denne måneden så har vi hittil brukt 3480 kr i mat. Jeg synes det høres mye ut. Forsøker å se hvor vi kan spare. Jeg har også brukt et bankkort som tar altfor mange gebyrer i måneden. Det skal jeg slutte med. 

Hva med dere? Klarer dere å bruke like mye på mat? Jeg var litt skuffet da jeg så hvor mye jeg klarer å bruke bare på mat. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Det vil si at dere bruker ca. 7000,- i mnd på mat på to personer!? Jeg tror virkelig du må se nøye på hva du handler og hvor du handler for det er virkelig alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er to personer. I løpet av denne måneden så har vi hittil brukt 3480 kr i mat. Jeg synes det høres mye ut. Forsøker å se hvor vi kan spare. Jeg har også brukt et bankkort som tar altfor mange gebyrer i måneden. Det skal jeg slutte med. 

Hva med dere? Klarer dere å bruke like mye på mat? Jeg var litt skuffet da jeg så hvor mye jeg klarer å bruke bare på mat. 

Anonymkode: 35eb6...d71

3480 kroner på mat for to personer for to uker høres veldig mye ut om du egentlig forsøker å spare. Kjøpe du mye brus og snacks og annet man egentlig ikke trenger? Skriv handlelister hver gang du skal på butikken, da unngår du i større grad ufornuftige kjøp. Gjør overslag i hodet på forhånd.

 

Jeg betaler ikke gebyr ved bruk av mitt bankkort, trodde ikke det var så vanlig lenger. Vurdere nytt kort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I løpet av denne måneden så har vi hittil brukt 3480 kr i mat. Jeg synes det høres mye ut. Forsøker å se hvor vi kan spare.

Planlegging er løsningen, enten du velger å handle sjeldnere, lage mer selv (bake brød etc.) eller noe annet. Du kan ikke bare gå i butikken og plukke med deg noe. Lag budsjett, les kundeavisene med tilbud og planlegg f.eks. middager der du får brukt restene.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også brukt et bankkort som tar altfor mange gebyrer i måneden. Det skal jeg slutte med. 

Hvis jeg husker riktig, er det lenge siden du skrev at du skulle ordne opp med dette. På tide å faktisk fikse det.

For noen er det lettere å holde budsjettet hvis de tar ut kontantene som kan brukes til mat pr. uke, legger dem et bestemt sted og tar med penger derfra til butikken. Da er det godt synlig hvor mye som er igjen av ukas kvote. Du får vurdere hva som passer best for deg, men som nevnt er planlegging nøkkelen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Xtra skrev:

3480 kroner på mat for to personer for to uker høres veldig mye ut om du egentlig forsøker å spare. Kjøpe du mye brus og snacks og annet man egentlig ikke trenger? Skriv handlelister hver gang du skal på butikken, da unngår du i større grad ufornuftige kjøp. Gjør overslag i hodet på forhånd.

 

Jeg betaler ikke gebyr ved bruk av mitt bankkort, trodde ikke det var så vanlig lenger. Vurdere nytt kort?

Ja bruker tydeligvis ganske mye selv om jeg føler at vi ikke fråtser. Vi handler litt og litt hver dag fordi vi har ikke bil. Men ser at vi kan spare i matbudsjettet. Jeg drikker mye brus. Og det er ikke bra. Jeg tar med rengjøringsmidddel og Shampo osv i matbudsjettet. Jeg trodde at vi ikke sløste men tydeligvis kan vi være mer fornuftig i innkjøp av mat. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, laban skrev:

Planlegging er løsningen, enten du velger å handle sjeldnere, lage mer selv (bake brød etc.) eller noe annet. Du kan ikke bare gå i butikken og plukke med deg noe. Lag budsjett, les kundeavisene med tilbud og planlegg f.eks. middager der du får brukt restene.

Hvis jeg husker riktig, er det lenge siden du skrev at du skulle ordne opp med dette. På tide å faktisk fikse det.

For noen er det lettere å holde budsjettet hvis de tar ut kontantene som kan brukes til mat pr. uke, legger dem et bestemt sted og tar med penger derfra til butikken. Da er det godt synlig hvor mye som er igjen av ukas kvote. Du får vurdere hva som passer best for deg, men som nevnt er planlegging nøkkelen uansett.

Enig i det. Jeg bør nok ta ut matpenger i kontanter. Og legge av en viss sum hver uke som vi kan ta av. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trine skrev:

Så langt denne mnd har jeg brukt 460 kr på mat, men skal handle i dag så da går det sikkert 500-600 kr til. Tidligere måneder har jeg brukt alt mellom 1400 og 2500. Det kommer nok an på hvor mange handledager det er på en mnd. Jeg handler som regel bare en gang i uka. Summen er ikke bare mat da, men alt jeg handler i matbutikken. Jeg er en i hustanden.

Inspirerende. Jeg skal forsøke å bruke like mye som deg per person fremover. Sparer mye på det. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trine skrev:

Så langt denne mnd har jeg brukt 460 kr på mat, men skal handle i dag så da går det sikkert 500-600 kr til. Tidligere måneder har jeg brukt alt mellom 1400 og 2500. Det kommer nok an på hvor mange handledager det er på en mnd. Jeg handler som regel bare en gang i uka. Summen er ikke bare mat da, men alt jeg handler i matbutikken. Jeg er en i hustanden.

Imponerende lavt forbruk. Hvordan ser kostholdet ditt ut, hva spiser du i løpet av en dag?

Anonymkode: 503e9...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er to personer. I løpet av denne måneden så har vi hittil brukt 3480 kr i mat.

Hvordan får du det til å gå rundt med så høyt matforbruk og lav inntekt?

Anonymkode: 4fc22...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er to personer. I løpet av denne måneden så har vi hittil brukt 3480 kr i mat. Jeg synes det høres mye ut. Forsøker å se hvor vi kan spare. Jeg har også brukt et bankkort som tar altfor mange gebyrer i måneden. Det skal jeg slutte med. 

Hva med dere? Klarer dere å bruke like mye på mat? Jeg var litt skuffet da jeg så hvor mye jeg klarer å bruke bare på mat. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Vi bruker ca 6-7000 på fire personer per måned (restauranter ikke medregnet). Alle fire spiser som voksne

Er du sikker på at du har regnet rett? Du bruker dobbelt så mye som oss per person, og vi gjør ikke engang noe seriøst forsøk på å spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ca 6000 i måneden. På 1 person. Men jeg drikker mye brus. Jeg handler ca 4-5 ganger i uken.

Anonymkode: ff400...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gargamel skrev:

Vi bruker ca 6-7000 på fire personer per måned (restauranter ikke medregnet). Alle fire spiser som voksne

Er du sikker på at du har regnet rett? Du bruker dobbelt så mye som oss per person, og vi gjør ikke engang noe seriøst forsøk på å spare.

Restauranter, rengjøringsmidler, lyspærer og alt annet er regnet med. Jeg har også regnet med månedskort på buss for tenåringen. Dermed blir det ca 3000 kr brukt hittil. Skal sjekke nærmere på om det er rett at vi har brukt 3000 kr i mat hittil denne måneden. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker ca 6000 i måneden. På 1 person. Men jeg drikker mye brus. Jeg handler ca 4-5 ganger i uken.

Anonymkode: ff400...fe2

Jeg og tenåringen drikker altfor mye brus og energidrikker osv 

Anonymkode: 35eb6...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Restauranter, rengjøringsmidler, lyspærer og alt annet er regnet med. Jeg har også regnet med månedskort på buss for tenåringen.

Restaurantmat er lett å kutte ut.

Månedskort er transportutgifter, ikke mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, laban skrev:

Restaurantmat er lett å kutte ut.

Månedskort er transportutgifter, ikke mat.

Ja så mulig det er litt mindre enn antatt. Forløbig så ligger det på 3000 kr i utregning. Og det er utenom transportutgifter. Men det brukes for mye penger til lunsj ute. Og brus og energidrikker. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...