Gå til innhold

Forbruk på mat og diverse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, jeg er ikke så kjapp som andre her, når det gjelder anonyme. Men nå er jeg med, og jeg husker jeg regnet ut at du har 2200 kr å bruke på mat og andre ting. Resten går til faste utgifter. Nå har du allerede gått over med 600 kr. og vi er ikke mer enn halvveis i januar. Hvordan får du det til?

Og slutt å kjøpe snus til 18åringen. Jeg snuser selv og vet det er krise uten snus, men det er jo virkelig ikke ditt problem. Kanskje han får det tuppet i ræva han trenger for å skaffe sine egne penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, Trine skrev:

Ok, jeg er ikke så kjapp som andre her, når det gjelder anonyme. Men nå er jeg med, og jeg husker jeg regnet ut at du har 2200 kr å bruke på mat og andre ting. Resten går til faste utgifter. Nå har du allerede gått over med 600 kr. og vi er ikke mer enn halvveis i januar. Hvordan får du det til?

Det er noe som ikke stemmer her.... 🤔

Anonymkode: 4fc22...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Restaurantmat er lett å kutte ut. Vi unnet oss en pizza ved nyåret fra restaurant. Og det kostet 500 kr. Så det er egentlig unødvendig bruk av penger. Noe av pengene er også brukt til snus. Når man har en 18 åring som er avhengig av snus så går det altfor mye penger til det og desverre. Jeg forsøker å få en stopper for det men er ikke lett å slutte med det forstår jeg. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Du som strever sånn med økonomien, tenk hvor mye mat du hadde fått for 500 kr på Rema eller Kiwi. 

Vi går på restaurant vi også altså, men med din økonomi så hadde jeg prioritert de 500 kr til mange måltider fremfor 1 måltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55
9 timer siden, laban skrev:

Planlegging er løsningen, enten du velger å handle sjeldnere, lage mer selv (bake brød etc.) eller noe annet. Du kan ikke bare gå i butikken og plukke med deg noe. Lag budsjett, les kundeavisene med tilbud og planlegg f.eks. middager der du får brukt restene.

Hvis jeg husker riktig, er det lenge siden du skrev at du skulle ordne opp med dette. På tide å faktisk fikse det.

For noen er det lettere å holde budsjettet hvis de tar ut kontantene som kan brukes til mat pr. uke, legger dem et bestemt sted og tar med penger derfra til butikken. Da er det godt synlig hvor mye som er igjen av ukas kvote. Du får vurdere hva som passer best for deg, men som nevnt er planlegging nøkkelen uansett.

Føler meg så truffet her jeg også. Har deltatt i så mange tråder føler jeg omkring dette og beslektede  tema. Man tenker jo sitt det er klart. Leser hva dere skriver med stor interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte sjekke over på nytt. Jeg ser at jeg har brukt 3949 kroner denne måneden for to. Sønnen betaler 2000 kroner for mat i måneden., slik at vi får budsjettet til å fungere. Så jeg betaler 1949 kroner av min lønn. Får 1900 kroner i bostønad på enten fredag eller mandag. Det hjelper også på. Men vi bruker for mye på drikke : brus... og søte drikker pluss lunsj osv på jobb... Det blir dyrt når to personer bruker 70 kroner dagen i lunsjpenger... Vi har ikke vært flinke denne måneden, så skjerpings til oss. 

Ellers når man tenker økonomi, så bruker vi ganske lite på andre ting. Jeg har meldt meg ut av treningsstudio for å spare 400 kroner i måneden. Vi trenger egentlig en del nye ting og tang i huset, men vi venter med å gjøre noe med det. Vi har ikke bil, og ingen utgifter med det heldigvis. Og vaskemidler og viktige artikler til huset skal etter hva jeg leser ikke regnes som matbudsjett, men jeg har tatt det med i budsjettberegningen. Vi brukte også spesiellt mye denne måneden pga nyttårsfest. 

Jeg skal prøve å bruke minst mulig i mat resten av måneden. Men jeg går mye for å spare busspenger osv... så det er noe vi har vært flinke til og noe bør vi bli bedre på. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70 kroner dagen i lunsj ute for to... tilsvarer ca 2000 kroner på to uker... Og det er mye å spare med å slutte å kjøpe lunsj ute. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

70 kroner dagen i lunsj ute for to... tilsvarer ca 2000 kroner på to uker... Og det er mye å spare med å slutte å kjøpe lunsj ute. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Jeg fatter ikke hvorfor du ikke ha forstått det tidligere! Hadde du laget matpakke hjemme og brukt noen tusen ekstra i måneden til å betale ned på ågerlånet hadde du blitt kvitt det veldig mye raskere. 😕

Anonymkode: 4fc22...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte sjekke over på nytt. Jeg ser at jeg har brukt 3949 kroner denne måneden for to. Sønnen betaler 2000 kroner for mat i måneden., slik at vi får budsjettet til å fungere.

Anonymkode: 35eb6...d71

Har han plutselig penger nå? Han hadde da verken jobb eller noen stønader? Men det er jo supert! Da kan han betale sin egen snus også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

70 kroner dagen i lunsj ute for to... tilsvarer ca 2000 kroner på to uker... Og det er mye å spare med å slutte å kjøpe lunsj ute. 

Anonymkode: 35eb6...d71

Er du seriøs nå? I den andre tråden virket det som du spinket og sparte der du kunne. Og bostøtten har du jo ikke nevnt noe om. Da har du minimum 18000 kr i mnd da? Lønn+bostøtte. Også betaler sønnen din 2000 kr. Når han har penger, som han jo opplagt har siden han kan betale 2000 kr, er det ihvertfall ingen grunn til at du skal betale snus for han. Men med mindre han snuser en boks om dagen, er det faktisk ikke snusen som er problemet her.

Men nå har du da ca 300 kr igjen av lønna di, også får du bostøtte. Litt over 2000 kr skal holde til dere begge ut mnd, som vi altså kun er halvveis i.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og vaskemidler og viktige artikler til huset skal etter hva jeg leser ikke regnes som matbudsjett, men jeg har tatt det med i budsjettberegningen.

Det spiller ingen rolle hva som er vanlig å ta med. Enten må du ha et busjett for mat og et for husholdningsartikler, eller så kan du gjøre det enkelt og ha det i samme post. Da blir det mye lettere å føre opp. Poenget er jo bare at man har et budsjett som går opp. Jeg får et inntrykk av at du ikke helt vet hvordan et budsjett fungerer. Det er ikke sånn som statsbudsjetter, at dersom de ikke går opp, får man bare låne litt penger. Dersom budsjettet ditt ikke går opp, har du ingenting å låne. Det må gå opp. Men når du skriver at sønnen betalte 2000 kr for å få budsjettet til å gå opp, da er jo budsjettet helt feil. Eller har dere en avtale om at han skal betale 4000 kr i mnd, som er det summen vil bli, dersom du regner med 2000 kr fra han hver 14. dag. Om han betaler 4000 mnd, du har 2200 selv og får 1900 i bostøtte, bør dere klare dere fint.

Hvordan er det du har beregnet budsjettet?

Ok, nå høres jeg sikkert skikkelig streng ut. Hvis det er noen trøst, har jeg venninner som har fått omtrent samme leksa ;) Det er ikke vondt ment. Og det er jo bra du faktisk går igjennom hva du bruker penger på og ser at 70 kr for en lunsj fort blir dyrt. Men det kan hende du burde vurdere å snakke med en økonomisk rådgiver på nav og få hjelp til å sette opp et ordentlig budsjett, og ikke et som krever at det kommer inn penger man ikke kan regne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det Trine sier.

Det første du må gjøre er å sette opp minimumslønna di (netto etter skatt). Deretter plusser du på det sønnen har av inntekt (fra faren eller NAV eller andre), og så bostøtte eller andre inntektskilder. Da ser du hva dere får inn som et minimum hver måned i inntekter.

Siden du arbeider i litt varierende grad fra måned til måned,  vil du noen måneder få inn litt mer enn dette. Jeg vet ikke om du klarer å finne et gjennomsnitt for den inntekten du har hatt utover den faste 50 % stillingen f.eks. de siste 6 mnd?

Kostnadene begynner du å få oversikt over. Når dere har det SÅ trangt , må dere kutte helt ut å kjøpe lunsj ute og kjøpe pizza ute. De årene vi hadde det trangt, gjorde vi det ekstremt sjelden (et par ganger i året kanskje). Brus og energidrikk er bare tull. Jeg har akkurat oppdaget First Price "Farris" - tror den kostet 5-6 kr for halvannen liter. Veldig greit hvis en vil ha noe litt annet enn vanlig vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2019 den 8.57, Lillemus skrev:

Det vil si at dere bruker ca. 7000,- i mnd på mat på to personer!? Jeg tror virkelig du må se nøye på hva du handler og hvor du handler for det er virkelig alt for mye.

Hvor står det at det var ca. 3500 per person?  Jeg forstår det slik at det er for to personer.

Anonymkode: 29cc4...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor står det at det var ca. 3500 per person?  Jeg forstår det slik at det er for to personer.

Anonymkode: 29cc4...86f

3500,- for 2 for halve mnd ja, det blir 7000,- på to på en hel mnd. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillemus skrev:

3500,- for 2 for halve mnd ja, det blir 7000,- på to på en hel mnd. :) 

ok da forstår jeg😃. Må si at jeg forstår ikke hvordan dere gidder diskutere forbruket til samme person i åresvis.

Anonymkode: 29cc4...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ok da forstår jeg😃. Må si at jeg forstår ikke hvordan dere gidder diskutere forbruket til samme person i åresvis.

Anonymkode: 29cc4...86f

Godt poeng. Det skjønner ikke jeg heller egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt ca 3500 kroner i måneden for 1 person, litt mer enn jeg pleier ettersom jeg har forsøkt å forsøke nye matvarer for å bli sunnere, desverre gikk ikke eksperimentet særlig bra ble til at jeg spiste nye usunne varer, isteden for de gamle usunne varene, og da er en jo like langt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Eksperten skrev:

Har brukt ca 3500 kroner i måneden for 1 person, litt mer enn jeg pleier ettersom jeg har forsøkt å forsøke nye matvarer for å bli sunnere, desverre gikk ikke eksperimentet særlig bra ble til at jeg spiste nye usunne varer, isteden for de gamle usunne varene, og da er en jo like langt :) 

3500 kr. er normalt forbruk i måneden for en person som kjøper sunt og det hun har lyst til.  Jeg bruker noe lignende og jeg spiser en del fersk fisk, mye grønnsaker, en del ost, lite brød, kjøper øl engang iblant og jeg kjøper aldri First Price.  Jeg kjøper aldri pizza, kjøtt etc.  Jeg har råd til å spise sunt og kommer til å fortsette sånn som nå.

Anonymkode: 29cc4...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...