Gå til innhold

Lithium speil fra 0,3 til 0,8


Husker

Anbefalte innlegg

Jeg synes dette ble en kraftig økning når jeg var medisinert med 42x3 og gikk opp til 42x4. Jeg liker ikke å ligge så høyt som 0,8. Hva er årsaken til at det gikk så mye opp? Det er kanskje best å redusere igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ofte lurt å ta ny prøve først. 

Husk at det er viktig at nyrefunksjonen din blir sjekket regelmessig siden du bruker litium. Dersom kreatin blir unormalt høy, bør det tas på alvor.  

Anonymkode: 1a925...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ofte lurt å ta ny prøve først. 

Husk at det er viktig at nyrefunksjonen din blir sjekket regelmessig siden du bruker litium. Dersom kreatin blir unormalt høy, bør det tas på alvor.  

Anonymkode: 1a925...35e

Jeg trodde det var legen som skulle passe på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Husker skrev:

Ofte lurt å ta ny prøve først. 

Nettopp. Ved slike uventede svar, må en alltid ta en kontrollprøve før en konkluderer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Fionys skrev:

Det må du passe på selv at det blir gjort.

Det burde ikke være slik. Mange som bruker medisiner uten å vite så mye om de. De gjør bare det legen sier.  Hvis da legen fortsetter å skrive ut medisiner uten å samtidig ta nødvendige prøver er det alvorlig. Men jeg skal sjekke opp når de sist ble tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, kupton skrev:

Nettopp. Ved slike uventede svar, må en alltid ta en kontrollprøve før en konkluderer.

Vet du hva som kan være årsaken til at stigningen ble så stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Husker skrev:

Det burde ikke være slik. Mange som bruker medisiner uten å vite så mye om de. De gjør bare det legen sier.  Hvis da legen fortsetter å skrive ut medisiner uten å samtidig ta nødvendige prøver er det alvorlig. Men jeg skal sjekke opp når de sist ble tatt.

Man skal være frisk for å være syk sies det. Det er lenge siden jeg følte meg trygg på en "men doktoren sa jo mentalitet." At leger ikke vet alt, eller kommer på alt er en kjennsgjerning. For fastlegene er det nok ofte nyttig å få en veileder fra psykiater om hvordan og hva som bør følges opp med ulike medisiner. For Litium er jevnlige serumverider viktig sammen med måling av stoffskifte og nyreverdier. Hvorfor serum konsentrasjonen er økt så mye... Man kan jo oppleve det om målingen tas før det er gått 12 timer siden siste dose f.eks. Eller om man har tatt to doser tettere inn på hverandre fordi man kanskje kom til å være litt sein med dagens første dose osv. Det kan være interaksjoner med andre medisiner (anbefaler å sjekke Felleskatalogen rundt dette). Man bør lese seg opp på medikamenter man står på eller vurdere å starte med.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Husker skrev:

Jeg trodde det var legen som skulle passe på det.

Legen har faglig ansvar for behandlingen, så formelt er det han som skal sørge for at relevante prøver tas. Når det er sagt, så ville jeg i tillegg ha fulgt med selv. Det er pasienten som bærer konsekvensene av manglende kontroll fra legens side. 

Det er velkjent at somatiske plager overses hos pasienter med psykiske vansker. Dette anses som en vesentlig årsak til den forkortede levetiden hos mange med alvorlig psykisk lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, frosken skrev:

Legen har faglig ansvar for behandlingen, så formelt er det han som skal sørge for at relevante prøver tas. Når det er sagt, så ville jeg i tillegg ha fulgt med selv. Det er pasienten som bærer konsekvensene av manglende kontroll fra legens side. 

Det er velkjent at somatiske plager overses hos pasienter med psykiske vansker. Dette anses som en vesentlig årsak til den forkortede levetiden hos mange med alvorlig psykisk lidelse.

Jeg fikk ikke beskjed fra legen når den var falt til 0,3. Heller ikke når den steg til 0,8. Så jeg forstår at det er fornuftig å følge med selv.

Hvor ofte må nyrefunksjonen sjekkes? Hvordan er det med eldre pasienter som ikke kan følge opp dette selv, men må stole på fastlegen og hjemmesykepleien? Klarer de der å følge pasientene skikkelig opp? Er dette en medisin det er trygt å fortsette med ut livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss først se litt på feilkilder. Var 0,3 riktig?. Det absolutt korrekte er at du dagen før inntok morgendosen 09, kveldsdosen 21 og deretter tok prøven 09.00. Var det noe spesialt med din væskebalase den dagen? Hadde du hatt feber, oppkast diarre? I tillegg kan det være at måleresultatet var 3,45.

På samme måte kan en spørre om målingen på 0,8, og der kunne svaret ha vært 0,75. Fordi målefeil forekommer, mener jeg at en alltid skal ta en kontrollmåling i slike situasjoner. Da må en være svært nøyaktig med målebetingelsene. Det er synd hvis en endrer på en korrekt dosering hvis det er noe feil ved resultatene. (Dette gjelder selvsagt ikke hvis resultatet hadde vært >1,2. Da ville jeg redusert med en gang for sikkerhets skyld).

Hvis måleresultatene er korrekte, er nyrene de førstemistenkte, og en må ta nyrefunksjonsprøver.

Vanlige kontrollprosedyrer slik jeg er vant med dem: Litium hver 3. måned. T4/TSH og kreatinin hver 6 måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Husker skrev:

Jeg fikk ikke beskjed fra legen når den var falt til 0,3. Heller ikke når den steg til 0,8. Så jeg forstår at det er fornuftig å følge med selv.

Hvor ofte må nyrefunksjonen sjekkes? Hvordan er det med eldre pasienter som ikke kan følge opp dette selv, men må stole på fastlegen og hjemmesykepleien? Klarer de der å følge pasientene skikkelig opp? Er dette en medisin det er trygt å fortsette med ut livet?

Hvis du tar blodprøver på Furst, kan du nå logge inn og se prøvesvarene selv. Det kan hjelpe dersom man har lege som ikke er altfor god på å informere. 

Hvorvidt litium er en trygg medisin å gå på resten av livet, mener jeg avhenger helt av jevnlige kontroller av nyrefunksjon. For min egen del så ville jeg ha tenkt at dersom jeg hadde god effekt av medisinen og blodprøver viste relativt stabile verdier, så hadde jeg ikke hatt betenkeligheter. Noen psykiatere tillater altfor mye stigning av kreatinin uten å reagere, derfor mener jeg man skal følge med selv også. Nyrefunksjon er ikke "enten-eller", men graduell. Det er derfor det er viktig å reagere før nyrefunksjonen er blitt svært lav. Det er litt som med kontroll av blodtrykk, folk har ikke symptomer på høyt blodtrykk før trykket er blitt altfor høyt, som regel. 

Når det gjelder eldre, så er det neppe god nok oppfølgning. Men akkurat når det gjelder dette med litium og nyrer, så er det ekstra viktig å passe på de som ikke er så gamle, da de jo kommer til å trenge nyrene sine i veldig mange år fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, frosken skrev:

Hvis du tar blodprøver på Furst, kan du nå logge inn og se prøvesvarene selv. Det kan hjelpe dersom man har lege som ikke er altfor god på å informere. 

Hvorvidt litium er en trygg medisin å gå på resten av livet, mener jeg avhenger helt av jevnlige kontroller av nyrefunksjon. For min egen del så ville jeg ha tenkt at dersom jeg hadde god effekt av medisinen og blodprøver viste relativt stabile verdier, så hadde jeg ikke hatt betenkeligheter. Noen psykiatere tillater altfor mye stigning av kreatinin uten å reagere, derfor mener jeg man skal følge med selv også. Nyrefunksjon er ikke "enten-eller", men graduell. Det er derfor det er viktig å reagere før nyrefunksjonen er blitt svært lav. Det er litt som med kontroll av blodtrykk, folk har ikke symptomer på høyt blodtrykk før trykket er blitt altfor høyt, som regel. 

Når det gjelder eldre, så er det neppe god nok oppfølgning. Men akkurat når det gjelder dette med litium og nyrer, så er det ekstra viktig å passe på de som ikke er så gamle, da de jo kommer til å trenge nyrene sine i veldig mange år fremover. 

På pasientsky sendte jeg spørsmål om stort avvik mellom lithiumspeil, og om når siste nyreprøver var tatt. Nyreprøver var tatt i juni. Fikk ingen svar om lithium. Sak avsluttet.

Føler meg ikke trygg på at jeg blir ivaretatt når jeg blir eldre i forhold til medisinering og blodprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Husker skrev:

På pasientsky sendte jeg spørsmål om stort avvik mellom lithiumspeil, og om når siste nyreprøver var tatt. Nyreprøver var tatt i juni. Fikk ingen svar om lithium. Sak avsluttet.

Føler meg ikke trygg på at jeg blir ivaretatt når jeg blir eldre i forhold til medisinering og blodprøver.

Er det ikke planlagt ny kontroll av litium-verdien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

Er det ikke planlagt ny kontroll av litium-verdien?

Nei. Men så lenge jeg er oppegående forlanger jeg selv en prøve hver 3.mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Husker skrev:

Nei. Men så lenge jeg er oppegående forlanger jeg selv en prøve hver 3.mnd.

Du bør sannsynligvis be om å få kopi av prøveresultatene hver gang, så sant de ikke ligger på furst sine nettsider eller annet sted du kan lese dem. Jeg synes det er sært å ikke reagere på en såpass stor endring i serumkonsentrasjonen med en kontroll-prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, frosken skrev:

Du bør sannsynligvis be om å få kopi av prøveresultatene hver gang, så sant de ikke ligger på furst sine nettsider eller annet sted du kan lese dem. Jeg synes det er sært å ikke reagere på en såpass stor endring i serumkonsentrasjonen med en kontroll-prøve.

Jeg reager også på at det ikke blir fulgt opp med kontroll-prøve. Har gått i tenkeboksen om dette er medisiner jeg våger å fortsette på etterhvert som jeg blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Husker skrev:

Jeg reager også på at det ikke blir fulgt opp med kontroll-prøve. Har gått i tenkeboksen om dette er medisiner jeg våger å fortsette på etterhvert som jeg blir eldre.

Det er litt bakvendt om manglende oppfølgning fra psykiater i forhold til dette, skal gjøre deg mer utrygg enn nødvendig på broken av litium. En løsning kan være å høre med fastlegen om vedkommende kan følge med på din somatiske helse og dermed være den som forordner blodprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, frosken skrev:

Det er litt bakvendt om manglende oppfølgning fra psykiater i forhold til dette, skal gjøre deg mer utrygg enn nødvendig på broken av litium. En løsning kan være å høre med fastlegen om vedkommende kan følge med på din somatiske helse og dermed være den som forordner blodprøver.

Det er hos fastlegen jeg tar blodprøvene. Usikkerheten går mer på dårlig oppfølging hvis jeg selv ikke blir i stand til å følge det opp. 

Endret av Husker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Husker skrev:

Det er hos fastlegen jeg tar blodprøvene. Usikkerheten går mer på dårlig oppfølging hvis jeg selv ikke blir i stand til å følge det opp. 

Men er det ikke langt inn i fremtiden før du trenger å bekymre deg over det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...