Gå til innhold

Innvandring har ført til økte klasseforskjeller i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/norge/ny-rapport_-innvandring-har-fort-til-okte-klasseforskjeller-i-norge-1.14385940

Fattige nordmenn og ufaglærte innvandrere konkurrerer om de samme jobbene, dermed blir det flere om beinet i jobber med lav inntekt.

Dataene viser at forskjellene i inntekt mellom de fattigste og middelklassen har økt med over 30 prosent de tjue siste årene.

– Vår analyse tyder på at om lag 75 prosent av dette fallet i inntekt kan forklares av innvandring, sier forsker Røed til Aftenposten.

Innvandring har altså redusert sosial mobilitet og ført til økte klasseforskjeller.

 

Er altså ikke bare rasisme som kan være årsaken til at folk misliker dette systemet, det er en elite (middelklasse+) som presser dette på folket mot deres interesse og vilje, og protesterer en er en rasist og mister venner og jobb.

Hva synes dere om dette? Kjør debatt !

Anonymkode: 3a637...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg tenker at det tross alt er positivt at Nrk skriver om dette.

Anonymkode: 4ff89...915

Sant det, kanskje de har spredt så mye fake news nå at de følte de måtte balansere med litt ekte nyheter før noen finner ut å ta fra dem finansieringen deres :ph34r:

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer litt på hva politikerne med sin "arbeidslinje" tenker om dette.

Anonymkode: 4ff89...915

Ja en kan "lure", mistenker at jeg vet hva dem tenker, og tror ikke de vil si det de tenker, får nok heller en ordsalat som vanlig... fylt med gode fine ord og holdninger

Anonymkode: 3a637...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sant det, kanskje de har spredt så mye fake news nå at de følte de måtte balansere med litt ekte nyheter før noen finner ut å ta fra dem finansieringen deres :ph34r:

Ja en kan "lure", mistenker at jeg vet hva dem tenker, og tror ikke de vil si det de tenker, får nok heller en ordsalat som vanlig... fylt med gode fine ord og holdninger

Anonymkode: 3a637...d1d

Det som virkelig er alvorlig er det som det står i siste avsnitt:

Sitat

den historisk store tilstrømningen av innvandrere fra lav- til høyinntektsland har lagt grunnlaget for et mer polarisert politisk miljø i vertslandene.

Innvandringen destabiliserer samfunnet,og fører til at ekstremister på både venstre-, og særlig, høyresiden får stadig økende oppsluttning. Før eller senere "smeller" det.

Dessverre er dette en villet utvikling fra hodeløse politikere.

Anonymkode: 4ff89...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som man blir stemplet som rasistisk hva man er i mot  innvandring. Vi er de onde, uanstendige hyklerne....

 

Eliten bestemmer, og vi er bånnsubbet.

Anonymkode: 77d77...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er andre bevegelser i markedet også og i det store politiske bildet tror jeg. Folk ønsker ikke lenger å finansiere elitens rare ideer og velger aktivt bort mye såkalte velferdstjenester og media og andre ting tror jeg.

Anonymkode: 2964b...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kommentar av Rolness i Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/kultur/eliten-tjener-pa-innvandring/70649692

Eliten tjener på innvandring

Og sender regningen til de som er «engstelig for det ukjente».

Forskerne har bedt lederne plassere seg på en innvandringspolitisk skala fra 0 (liberal) til 10 (streng). Eliten har et snitt på 4,4, folket på 6,7. De første er altså langt mer innvandringsvennlige enn dem de skal representere eller betjene. Og hva sier de selv? Klassekampen har snakket med biskop Ingeborg Midttømme, en av de 127(!) personene i Den norske kirke som falt inn under elitedefinisjonen.

Hun taler varmt om å ta imot flere flyktninger: «Dette er mennesker vi bør se som en ressurs i neste runde, ikke som en utgift eller belastning» Arbeidsmarkedet er ikke noe problem. «Nei, innvandrere tar ikke jobbene våre. De skaper nye.» På spørsmål om hvorfor eliten er innvandringsvennlig svarer hun:

«Innenfor elitebegrepet er det mennesker med høy utdanning. Det gir kunnskap fra flere kilder enn norske nyheter. En følger med på globale nyhetssendinger og er kanskje mer vant til å ta etiske debatter, verbalisere meningene, forsvare dem og bli stilt til ansvar. Har du mindre kunnskap, har du kanskje lettere for å bli engstelig for det ukjente.»

Slik snakker en ekte eliteperson. Som ikke aner hva hun snakker om.

For all forskning i inn- og utland forteller at en sjenerøs velferdsstat ikke lar seg forene med høy innvandring. For få kommer i jobb, for mange går på trygd. Professor og migrasjonsforsker Grete Brochmann sier til KK: Innvandring er ikke svaret på lave fødselstall eller eldrebølge. Det er en tilleggsutfordring. Etter to offentlige Brochmann-utvalg burde dette være velkjent innsikt, i alle fall hos dem som «følger med».

Anonymkode: 4ff89...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

God kommentar av Rolness i Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/kultur/eliten-tjener-pa-innvandring/70649692

Eliten tjener på innvandring

Og sender regningen til de som er «engstelig for det ukjente».

Forskerne har bedt lederne plassere seg på en innvandringspolitisk skala fra 0 (liberal) til 10 (streng). Eliten har et snitt på 4,4, folket på 6,7. De første er altså langt mer innvandringsvennlige enn dem de skal representere eller betjene. Og hva sier de selv? Klassekampen har snakket med biskop Ingeborg Midttømme, en av de 127(!) personene i Den norske kirke som falt inn under elitedefinisjonen.

Hun taler varmt om å ta imot flere flyktninger: «Dette er mennesker vi bør se som en ressurs i neste runde, ikke som en utgift eller belastning» Arbeidsmarkedet er ikke noe problem. «Nei, innvandrere tar ikke jobbene våre. De skaper nye.» På spørsmål om hvorfor eliten er innvandringsvennlig svarer hun:

«Innenfor elitebegrepet er det mennesker med høy utdanning. Det gir kunnskap fra flere kilder enn norske nyheter. En følger med på globale nyhetssendinger og er kanskje mer vant til å ta etiske debatter, verbalisere meningene, forsvare dem og bli stilt til ansvar. Har du mindre kunnskap, har du kanskje lettere for å bli engstelig for det ukjente.»

Slik snakker en ekte eliteperson. Som ikke aner hva hun snakker om.

For all forskning i inn- og utland forteller at en sjenerøs velferdsstat ikke lar seg forene med høy innvandring. For få kommer i jobb, for mange går på trygd. Professor og migrasjonsforsker Grete Brochmann sier til KK: Innvandring er ikke svaret på lave fødselstall eller eldrebølge. Det er en tilleggsutfordring. Etter to offentlige Brochmann-utvalg burde dette være velkjent innsikt, i alle fall hos dem som «følger med».

Anonymkode: 4ff89...915

Ting går bra så lenge vi får ha NAV tror jeg. Det største utjevnende tiltaket vi har i samfunnet. Men det stikkes ofte under en stol at andre land har liknende ordninger som supplement til sine veldig dominerende familiestrukturer og sterke og tette bånd ( ptoblemene deres vet vi jo mindre om kanskje ved deres samfunnsmodeller og kanskje noen vil vi skal bevege oss mer i deres retning.???)

Det er jo ikke så lenge siden NAV direktøren  gikk ut å sa hun var svært bekymret for systemets bæreevne og at det knaket i sammenføyninger i etaten. Så det er nok grunn til bekymring. Ingen vet vel hvordan de endringene for det meste samstemt politikk nå legger opp til vil slå ut. Men samfunnet er jo ingen osteklokke heller. Mer et organisk hele.  Man kan bare håpe det beste og frykte det verste føler jeg.

Anonymkode: 2964b...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 19.06, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/norge/ny-rapport_-innvandring-har-fort-til-okte-klasseforskjeller-i-norge-1.14385940

Fattige nordmenn og ufaglærte innvandrere konkurrerer om de samme jobbene, dermed blir det flere om beinet i jobber med lav inntekt.

Dataene viser at forskjellene i inntekt mellom de fattigste og middelklassen har økt med over 30 prosent de tjue siste årene.

– Vår analyse tyder på at om lag 75 prosent av dette fallet i inntekt kan forklares av innvandring, sier forsker Røed til Aftenposten.

Innvandring har altså redusert sosial mobilitet og ført til økte klasseforskjeller.

 

Er altså ikke bare rasisme som kan være årsaken til at folk misliker dette systemet, det er en elite (middelklasse+) som presser dette på folket mot deres interesse og vilje, og protesterer en er en rasist og mister venner og jobb.

Hva synes dere om dette? Kjør debatt !

Anonymkode: 3a637...d1d

Enkelte samfunnsaktører man hører og eventuelt ser gjengitt i media hevder jo at vi alle bør forberede oss på det verste ikke minst på grunn av økende klimautfordringer. Jeg føler vel mye det samme selv etter egne møter med realitetene eller virkeligheten og " systemet" men er mer usikker på hvilke ressurser vi i fellesskap har " å spille på".  Fellesskapets midler er det jo politikerene som styrer. Det er jo litt rart at i pengebeholdning har vi i fellesskapets regnskaper mere nå enn noensinne og andre hevder jo at vi langt ifra er blitt så mange fler. Tvert imot vi er ikke mange nok mener politikerene flest. Enkelte ting er bare uhyre komplisert tror jeg.

Anonymkode: 2964b...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 22.14, AnonymBruker skrev:

Det virker som man blir stemplet som rasistisk hva man er i mot  innvandring. Vi er de onde, uanstendige hyklerne....

 

Eliten bestemmer, og vi er bånnsubbet.

Anonymkode: 77d77...65d

Tvert imot.  Jeg tror de fleste av oss synes der er vanskelig å fordele noe skyld å snakke om for tingenes tilstand. Politikerene står jo som regel samlet bak det meste utover noen få enkeltsaker som det kommer frem mere diskusjoner om men dette reflekteres ikke oftest i stemmegivning i den grad almenheten kan følge med på dette. Men dette er jo styrken ved demokratiet slik vi ønsker men selvsagt grasrota kommer kan skje  lite frem. Om det er et demokrati styrt nedenifra er nok mere omstridt blant mange. Men noe skyldfordeling er vanskelig og man kan ikke bare skylde på nærmeste forbipasserende heller. Det ville være helt feil føler jeg.

Anonymkode: 2964b...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tvert imot.  Jeg tror de fleste av oss synes der er vanskelig å fordele noe skyld å snakke om for tingenes tilstand. Politikerene står jo som regel samlet bak det meste utover noen få enkeltsaker som det kommer frem mere diskusjoner om men dette reflekteres ikke oftest i stemmegivning i den grad almenheten kan følge med på dette. Men dette er jo styrken ved demokratiet slik vi ønsker men selvsagt grasrota kommer kan skje  lite frem. Om det er et demokrati styrt nedenifra er nok mere omstridt blant mange. Men noe skyldfordeling er vanskelig og man kan ikke bare skylde på nærmeste forbipasserende heller. Det ville være helt feil føler jeg.

Anonymkode: 2964b...8cf

Men jeg er enig med deg i mye hva du skriver. Ingen orker å finansiere andres mange barn og vaskehjelp i det uendelige. Ting er for kostbart i dag til det.

Anonymkode: 2964b...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man leser jo intervjuer med representanter for denne eliten og enkelte har det nok mere enn tøffet i livet ville jeg tenke. De har også som folk flest utfordringer med å få hverdagene til å gå sammen, dysfunksjonelle barn, havarerte ekteskap og sitt personlige liv og tenke på. Men selvsagt ofte med mer ansvar i jobb enn de fleste klarer å ta på seg. Jeg mener man kan generalisere for mye også. Det er mer tale om faglige interessekonflikter tror jeg. 

Anonymkode: 2964b...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gjør oss alle våre tanker om alle utlendingene i Norge som ofte også har store kapital og eierinteresser. Selv tror jeg Norge med fordel kunne søke bare en frihandelsavtale og avslutte EØS avtalen.  Jeg er selvsagt klar over at det i dag er et mintretallssyn men jeg tror det ville vært bedre for Norge og også mye mere i tråd med bærekraftig miljøutvikling i verden. Vi gjør oss alle våre tanker.

Anonymkode: 2964b...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...