Gå til innhold

Toromsleilighet med tenåring boende hos seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en toromsleilighet med tenåring boende hos meg. Har ikke økonomi til annet. 

Problemet er at det ser alltid rotete ut. Pga liten plass så har tenåringen gjort tenåringsrom av halve stuen. Det ser ikke pent ut. Tenåringen blir irritert når jeg oppholder meg i stuen fordi vedkommende vil ha privatliv. Soverommet er så lite at det er knappt med plass der til annet enn en seng. Noen som har tips eller ideer i slike situasjoner? 

Anonymkode: 2c1cc...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det tenåringen som sover i stuen? Jeg ville tro at det beste var om tenåringen sov på soverommet, - og evt. fikk rote så mye han ønsket der inne. Du skal ikke la deg "presse" ut av din egen leilighet fordi om tenåringen ideelt sett hadde ønsket seg mer plass og mer privatliv. Han er gammel nok nå til å innse at det er krevende for deg å klare hverdagen både økonomisk og praktisk. 

Stuen skal være et sted hvor du føler deg hjemme og hvor du kan oppholde deg så mye du måtte ønske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, frosken skrev:

Er det tenåringen som sover i stuen? Jeg ville tro at det beste var om tenåringen sov på soverommet, - og evt. fikk rote så mye han ønsket der inne. Du skal ikke la deg "presse" ut av din egen leilighet fordi om tenåringen ideelt sett hadde ønsket seg mer plass og mer privatliv. Han er gammel nok nå til å innse at det er krevende for deg å klare hverdagen både økonomisk og praktisk. 

Stuen skal være et sted hvor du føler deg hjemme og hvor du kan oppholde deg så mye du måtte ønske. 

Jeg forsøkte å lage nye løsninger for det men han har ingen plass til sine ting og møbler på soverommet. Så halve stuen ser fortsatt ut som et rotete tenåringsrom og halve som stue... ikke fint i det hele tatt. Veldig kjedelig når man bor så trangt.  

Anonymkode: 2c1cc...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsøkte å lage nye løsninger for det men han har ingen plass til sine ting og møbler på soverommet. Så halve stuen ser fortsatt ut som et rotete tenåringsrom og halve som stue... ikke fint i det hele tatt. Veldig kjedelig når man bor så trangt.  

Anonymkode: 2c1cc...68f

Hvis han er 18 år skal han vel flytte for seg selv snart når han er ferdig på videregående.

Anonymkode: fe661...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han er 18 år skal han vel flytte for seg selv snart når han er ferdig på videregående.

Anonymkode: fe661...c82

Det er vel han her som har droppet ut av vgs? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsøkte å lage nye løsninger for det men han har ingen plass til sine ting og møbler på soverommet. Så halve stuen ser fortsatt ut som et rotete tenåringsrom og halve som stue... ikke fint i det hele tatt. Veldig kjedelig når man bor så trangt.  

Anonymkode: 2c1cc...68f

Heng opp en gardin tvers over rommet så ser du ikke rotet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Lillemus skrev:

Heng opp en gardin tvers over rommet så ser du ikke rotet hans.

Har funnet en god løsning som ser mye bedre ut :)

Anonymkode: 2c1cc...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lillemus skrev:

Det er vel han her som har droppet ut av vgs? 

Nei. Du forveksler meg med en annen. 

Anonymkode: 2c1cc...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Du forveksler meg med en annen. 

Anonymkode: 2c1cc...68f

Neppe.,

Anonymkode: fe661...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsøkte å lage nye løsninger for det men han har ingen plass til sine ting og møbler på soverommet. Så halve stuen ser fortsatt ut som et rotete tenåringsrom og halve som stue... ikke fint i det hele tatt. Veldig kjedelig når man bor så trangt.  

Anonymkode: 2c1cc...68f

Jeg kan ikke forstå at det finnes noen bedre løsning enn at 18-åringen får soverommet, i hvertfall om privatliv er viktig for ham. Han kan da ikke ha behov for å ha med seg alle møblene og tingene på rommet om det ikke er plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Frosken og Xtra, la tenåringen få soverommet, og krev at alle møbler og ting h*n har med seg oppbevares der. Krev også at tenåringen rydder etter seg på stue, kjøkken, bad og på gangen. Om man har lite plass som skal deles må man kunne ha noen regler for at det skal bli levelig for alle.

Streng i kveld jeg altså, men voksne og tenåringer må da kunne ta ansvar for egen oppførsel! :D 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lillemus skrev:

Heng opp en gardin tvers over rommet så ser du ikke rotet hans.

Nei men hallo - gardin tvers gjennom stua fordi tenåringen ikke kan rydde?? Hjelpes, ville du selv tatt i mot kaffebesøk på en liten stue med en gardin midt i rommet? Nei nå får folk ta seg sammen altså - tenåringen får rydde etter seg, basta :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Kayia skrev:

Enig med Frosken og Xtra, la tenåringen få soverommet, og krev at alle møbler og ting h*n har med seg oppbevares der. 

Veldig streng, om dette er et lite soverom med minimal plass utenom sengen. Bedre med kompromiss om at han lar enkelte ting stå i stua, kanskje. Dog mistenker jeg at møblene består av pult og gaming-stol 🙄😅. Catch 22. Eller skaff mini-seng, evt bygg hems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Kayia skrev:

Nei men hallo - gardin tvers gjennom stua fordi tenåringen ikke kan rydde?? Hjelpes, ville du selv tatt i mot kaffebesøk på en liten stue med en gardin midt i rommet? Nei nå får folk ta seg sammen altså - tenåringen får rydde etter seg, basta :D 

Jeg mener også at tenåringen er nødt til å ta hensyn når de bor så trangt. I tillegg til praktiske grunner, så fremmer det heller ikke akkurat de beste karaktertrekkene i en ungdom, om vedkommende får lov til fullt ut bare ta hensyn til seg selv og ikke må oppfylle noen krav eller ta hensyn til andre. Når det er sagt, så kan det være ganske slitsomt å sette grenser for ungdom som ikke har lyst til å gjøre noe annet enn det de har lyst til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Xtra skrev:

Veldig streng, om dette er et lite soverom med minimal plass utenom sengen. Bedre med kompromiss om at han lar enkelte ting stå i stua, kanskje. Dog mistenker jeg at møblene består av pult og gaming-stol 🙄😅. Catch 22. Eller skaff mini-seng, evt bygg hems.

Hehe, og gamingutstyr skulle jeg I ALLEFALL hatt på et annet sted enn der jeg selv skulle prøve å leve :P Jeg ville ikke giddet MIN EGEN gamende tenåring på stua engang, og orker ikke engang t a n k e n på at han skulle fått besøk av kompiser og at ALLE skulle sitte på stua og game og fnise og fise og være fjortiser :D 

Jeg ville heller oppbevart klærne hans (i et skap) på stua enn pc'en, for å si det sånn.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en toromsleilighet med tenåring boende hos meg. Har ikke økonomi til annet. 

Problemet er at det ser alltid rotete ut. Pga liten plass så har tenåringen gjort tenåringsrom av halve stuen. Det ser ikke pent ut. Tenåringen blir irritert når jeg oppholder meg i stuen fordi vedkommende vil ha privatliv. Soverommet er så lite at det er knappt med plass der til annet enn en seng. Noen som har tips eller ideer i slike situasjoner? 

Anonymkode: 2c1cc...68f

Han kan ikke rote eller forvise deg til soverommet. Der må du bare være bestemt og ikke gi deg.

Når dere bor så trangt må det bli noen kompromiss. Det virker ikke realistisk at en 18-åring skal ha alle tingene sine, og ta imot besøk i et soverom hvor det knapt er plass til mer enn en seng.

Jeg for min del ville ikke hatt problemer med f.eks pult, stol og PC på stua i en liten toroms. Rot og skitne tallerker ville jeg ikke akseptert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er mulig, selv med gode oppbevaringsløsninger (for eksempel loftseng), at han får soverommet - er stua stor nok til at dere kan ha en romdeler med plass til å oppbevare ting i (på en relativt ryddig måte)? Det finnes en del smarte romdelere.

Et potensielt problem er at slike løsninger også koster litt hvis de skal se bra ut. Men både IKEA og Jysk har alternativer.

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har funnet en god løsning som ser mye bedre ut :)

Hva ble det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jen tenker at 18-åringen får flytte på hybel.

Anonymkode: a2cd9...43d

Hvem tenker du skal betale for det om han går på VGS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Xtra skrev:

Hvem tenker du skal betale for det om han går på VGS?

Mener å huske han hadde droppet ut.

Anonymkode: a2cd9...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...