Gå til innhold

Antabus, tør jeg?


villakulla

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har altså tatt tak i meg selv og fått resept på antabus, men jeg har ikke klart å begynne med dem enda. En ting er at jeg bør ta blodprøver før jeg begynner,det kjemaet ligger klar på legekontoret,men syns det er vanskelig å gå dit å gjøre det,tenker at de tenker; jasså så du klarer ikke å holde deg unna alkohol du!! så er jeg bare livredd bivirkninger, og på en måte føler jeg det litt som en tvangstrøye, at jeg faktisk ikke kan ta ett glass eller to, det er så mange ting som skjer, sosiale anledninger,Jeg syns det er sååååå vanskelig dette. Noen som har erfaring med antabus? Så tenker jeg: Kan vel bare la være å drikke og? men da er jo faren at jeg sprekker hvis jeg har en dårlig dag, har forstått at en må vente 3 dager eller helst 2 uker etter siste tablett, syns det er veldig skummelt dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, villakulla skrev:

Hei, jeg har altså tatt tak i meg selv og fått resept på antabus, men jeg har ikke klart å begynne med dem enda. En ting er at jeg bør ta blodprøver før jeg begynner,det kjemaet ligger klar på legekontoret,men syns det er vanskelig å gå dit å gjøre det,tenker at de tenker; jasså så du klarer ikke å holde deg unna alkohol du!! så er jeg bare livredd bivirkninger, og på en måte føler jeg det litt som en tvangstrøye, at jeg faktisk ikke kan ta ett glass eller to, det er så mange ting som skjer, sosiale anledninger,Jeg syns det er sååååå vanskelig dette. Noen som har erfaring med antabus? Så tenker jeg: Kan vel bare la være å drikke og? men da er jo faren at jeg sprekker hvis jeg har en dårlig dag, har forstått at en må vente 3 dager eller helst 2 uker etter siste tablett, syns det er veldig skummelt dette!!

Gratulerer med halvgått løp! Resept er steg én, det å ta medisinen steg to, og nå er tiden inne for å gå for fullføring. Innerst inne VET du at du ikke greier å besinne deg, og at "et glass eller to" ikke stopper med det. Ta medisinen nå, og la morgendagen bli første dag i resten av ditt liv. Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kayia skrev:

Gratulerer med halvgått løp! Resept er steg én, det å ta medisinen steg to, og nå er tiden inne for å gå for fullføring. Innerst inne VET du at du ikke greier å besinne deg, og at "et glass eller to" ikke stopper med det. Ta medisinen nå, og la morgendagen bli første dag i resten av ditt liv. Lykke til :) 

jepp,er nok sant det du sier, målet imorgen blir å komme seg til legekontoret å ta de blodprøvene,så får jeg begynne imorgen hvis jeg klarer :) Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, villakulla skrev:

jepp,er nok sant det du sier, målet imorgen blir å komme seg til legekontoret å ta de blodprøvene,så får jeg begynne imorgen hvis jeg klarer :) Takk.

Go girl! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, villakulla skrev:

Hei, jeg har altså tatt tak i meg selv og fått resept på antabus, men jeg har ikke klart å begynne med dem enda. En ting er at jeg bør ta blodprøver før jeg begynner,det kjemaet ligger klar på legekontoret,men syns det er vanskelig å gå dit å gjøre det,tenker at de tenker; jasså så du klarer ikke å holde deg unna alkohol du!! så er jeg bare livredd bivirkninger, og på en måte føler jeg det litt som en tvangstrøye, at jeg faktisk ikke kan ta ett glass eller to, det er så mange ting som skjer, sosiale anledninger,Jeg syns det er sååååå vanskelig dette. Noen som har erfaring med antabus? Så tenker jeg: Kan vel bare la være å drikke og? men da er jo faren at jeg sprekker hvis jeg har en dårlig dag, har forstått at en må vente 3 dager eller helst 2 uker etter siste tablett, syns det er veldig skummelt dette!!

Skjønner at du synes dette er vanskelig, ,men du tåler jo alkohol så ekstremt dårlig at det er vanskelig å se at du har noe bedre alternativ enn antabus. Jeg synes du skal gå i gang med antabus i morgen, og så kan du jo med jevne mellomrom, sammen med behandler, vurdere hvor lenge du skal bruke dem. 

Håper du kommer i gang i morgen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antabus er et hjelpemiddel for å komme ut av en avhengighet som i seg selv er vanskelig å bryte ut av. Det å havne i et betydelig alkoholproblem handler ikke kun om dårlig karakterstyrke. Enkelte av oss er rett og slett skrudd sammen sånn at vi ikke tåler alkohol. Det er helt vanlig å være ambivalent når man best kjenner livet med alkohol, og vet at man vil støte på sosiale utfordringer. Jeg har selv vært der, og heldigvis fikk jeg hjelp ganske fort. Støttegrupper, samtaler med spesialist på avhengighet og Antabus i en periode. Etter hvert har jeg bare måttet erkjenne at jeg absolutt ikke tåler alkohol, og at det rett og slett ikke er verdt risikoen å innta det. Det er utrolig synd at enkelte mennesker er så lite respektfulle over for oss som ikke ønsker å drikke - uansett grunn til det. Hvorfor jeg ikke drikker er ikke andre sin sak. Jeg respekterer at andre nyter alkohol i siviliserte former i mitt nærvær, men da får de hæran fløtte meg også respektere meg og mine valg. Faktisk er det blitt mer sosial aksept for å styre unna blant yngre. Dessverre er det annerledes i den voksnere delen av befolkningen. Om noen begynner å mase om hvorfor jeg ikke drikker, sier jeg bare at jeg ikke tåler det. Ferdig snakka. I verste fall sier jeg at jeg har medisinske grunner til å stå over - hvilket faktisk er sant i mitt tilfelle. Maser de mer, setter jeg ned foten og sier at jeg ikke ønsker å snakke mer om den saken. 

Så jeg oppfordrer deg til å prøve. Selvsagt kan man få bivirkninger, men det vet man ikke før man prøver. For min del gikk det greit, utover at jeg fikk høyt blodtrykk og måtte ta medisiner mot dette i tillegg. Når du tar Antabus, får du anledning til å kjenne på hvordan det er å være edru over tid, og det er en veldig viktig erfaring på veien mot et liv uten alkohol.  

Anonymkode: eedba...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...