Gå til innhold

Kvinnlig komiker i harnisk: 8 av 8 komipriser til menn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.dagbladet.no/kultur/herreprisen-2018/70676563

Det bør kanskje innføres egne kvinneprisen som på Spellemannsprisen, f.eks. "Beste kvinnelige komiker"?

Anonymkode: 6ea03...aaa

Noen menn og som ikke er så fornøyd virker det som https://www.nrk.no/kultur/_svart-humor_-profil_-_-humorprisen-er-ekskluderende-1.14391887

Anonymkode: dd75c...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det opptrinnet på dagsnytt atten synes jeg var veldig alvorlig. Nærmest et forsøk på å hindre frie nyhetskanaler. Dette er et av de få programmene man ennå har et kritisk vindu til verden det være seg innenriks eller utenriks. Et program som ennå er litt " lavterskel" til publikum og blant mennesker med ikke så mange pengeresurser et  ofte foretrukket valg. Programlederene er av meget høy kvalitet og jeg tror alle som hørte ble veldig krenket over hva som skjedde og følte veldig med programlederen og de øvrige i studio. Nærmest hva vi frykter . Man kan snart ikke ha direktprogrammer synes jeg. Dette programmet går vel også om morgenen på TV.

Blir man skuffet kan man prøve å få et leserinnlegg i avisene eller lignende eller kan starte en alternativ " folkets pris" eller noe. Dette var helt uverdig og hadde ingenting med humor å gjøre. Bare skummelt og kanskje ødelagt en hel programserie og reporterens helse ikke minst. Nærmest et anslag mot den frie presse synes jeg. Et av de få ennå kritiske vinkling programmer. Bare veldig leit. Vi får håpe NRK vet å ta vare på sine medarbeidere. 

Jeg forstår selvsagt at slike konkurranser ikke alltid er rettferdige. Det er mye som ikke er rettferdig. Så mange mennesker i dagens samfunn har lite å gjøre utover " hus og hjem"  Det er stor konkurranse om jobber for oss alle tror jeg uansett stilling og stand kjønn eller alder eller annet. Det er ikke flust med engasjementer og jobber og invitasjoner til noe. Når det gjelder humorbransjen så er vel den på samme måte som journalistenes. En umenneskelig verden. Det er skjedd noe med menneskene i Norge føler jeg. Dette er bare trist. 

Anonymkode: dcdd0...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er ikke bare greit mener jeg. Kjønnsdiskriminering har med politikk å gjøre. Hvordan svake grupper spilles ut mot hverandre i vårt samfunn i kampen om ressursene. Helt utvilsomt talentfulle komikere burde finne mer gode måter å fremme sin kritikk på. Det er så mye urett man aldri hører om som også rammer andre grupper tror jeg. Håper aldri lignende skjer. Her hadde man en mulighet men forspillet den synes jeg.

Anonymkode: dcdd0...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.dagbladet.no/kultur/herreprisen-2018/70676563

Det bør kanskje innføres egne kvinneprisen som på Spellemannsprisen, f.eks. "Beste kvinnelige komiker"?

Anonymkode: 6ea03...aaa

Nei det er det ingen grunn til, men nominasjonskommiteene bør være balansert mhp feks kjønn, alder og minoritetsbakgrunn for å sikre at de som fortjener å bli nominert blir det. Det var ikke bare veldig mange hvite menn som var nominert, men det var hvite menn på 35-45 som alle kjenner hverandre. Her har nok nominasjonskomiteen - som sikkert har arbeidet etter beste mening - har for lite oversikt over utvalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var helt uverdig og hadde ingenting med humor å gjøre. Bare skummelt og kanskje ødelagt en hel programserie og reporterens helse ikke minst.

Ikke overdriv. Såpass takler de som er erfarne ansvarlige for direktesendinger. Programlederen har fått støtte fra alle rundt seg og programmet, så han klarer seg nok.

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder humorbransjen så er vel den på samme måte som journalistenes. En umenneskelig verden. Det er skjedd noe med menneskene i Norge føler jeg. Dette er bare trist.

Journalistikken i Norge er svært menneskelig og stueren sammenliknet med mange andre lands. Mange i bransjen føler at de har drømmejobben, så du trenger ikke bekymre deg eller sørge på deres vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Nederst her står hvem som er nominert og hvem som vant:

https://www.nrk.no/kultur/forlot-humorprisen-i-harnisk-1.14390718

Jeg konstaterer at jeg ikke har helt samme humor som  juryen. Jeg er helt enig i at Kevin Vågenes vant to priser. Jeg ville i det minste nominert Espen Eckbo med "Kunne vært verre" og Kongsvik-klinikken. Noen av karakterene til Lene Kongsvik er litt forslitte etter hvert, men karakteren "Gerhard Mowinchel" alene burde vørt nok til å bli nominert.

For min del er det helt greit at Dag Sørås vant over Schøyen/Cess/Skåber. Showet hans "Emokrati" var en spot on for meg som liker litt svart humor og er lei av føle-samfunn og jihadister. Jeg har ikke sett det andre showet og bør strengt tatt ikke uttale meg, men argumentet til Tussvik om at de trekker fulle hus holder ikke for meg.

Det er en del nominerte som jeg ikke fatter at er der. Jeg skal være snill og ikke trekke frem noen.

Sånn. Det var min komipris utdeling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

Nei det er det ingen grunn til, men nominasjonskommiteene bør være balansert mhp feks kjønn, alder og minoritetsbakgrunn for å sikre at de som fortjener å bli nominert blir det. Det var ikke bare veldig mange hvite menn som var nominert, men det var hvite menn på 35-45 som alle kjenner hverandre. Her har nok nominasjonskomiteen - som sikkert har arbeidet etter beste mening - har for lite oversikt over utvalget.

Jeg tenker at de som ikke er fornøyd med kvoteringen kan starte sin egen prisutdeling.

Anonymkode: 6ea03...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Så mange mennesker i dagens samfunn har lite å gjøre utover " hus og hjem"  

2. Det er stor konkurranse om jobber for oss alle tror jeg uansett stilling og stand kjønn eller alder eller annet. Det er ikke flust med engasjementer og jobber og invitasjoner til noe.

3. Når det gjelder humorbransjen så er vel den på samme måte som journalistenes. En umenneskelig verden.

4. Det er skjedd noe med menneskene i Norge føler jeg. Dette er bare trist. 

1. Javel, virkelig? Dette er hverken i samsvar med tidsnyttingsundersøkelsen, antall solgte billetter på kunst- og kulturarrangement, antall deltakere på kurs, antall frivillige på idretts- eller kulturarrangement eller antall biler parkert i marka, og det gjenspeiler definitivt ikke hvordan folk rundt meg agerer. Hvem er de "mange" du generaliserer ut fra og snakker på vegne av her?

2. Hva har dette med tema i tråden å gjøre?

3. Hæ? To spørsmål: 1) På hvilket grunnlag kan du si at de to bransjene er like, og 2) På hvilket grunnlag kan du si at verden er umenneskelig (for journalister og humorister/komikere)?

4. Hva har skjedd i Norge? Hva ser du som ikke jeg ser? Jeg ser det stikk motsatte nemlig, og trenger en utdypende kommentar om hvorfor du føler dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at de som ikke er fornøyd med kvoteringen kan starte sin egen prisutdeling.

Anonymkode: 6ea03...aaa

Ok. I min verden er jeg vant med at forbedringer og videreutvikling kommer på bakgrunn av argumentasjon og meningsutveksling om innhold, og skjønner ikke helt problemet med at Tusvik har uttrykt misnøye. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kayia skrev:

Ok.

Jeg tenker at identitespolitikken er i ferd med å ødelegge samfunnet.

Anonymkode: 6ea03...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at identitespolitikken er i ferd med å ødelegge samfunnet.

Anonymkode: 6ea03...aaa

Beklager, jeg klikket "Send inn svar" før jeg var ferdig, du kan evt gå tilbake og lese det jeg ville svare. 

Svaret ditt skjønner jeg uansett ikke, og tror jeg bare avslutter meningsutvekslingen her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes Cess er morsom. Hun burde få en pris, samme med hun som står bak kongsviksklinikken. Gerhard Mowinkel er en artig og morsom karakter.

 

Når det gjelder hun Tussvik har jeg aldri syntes hun er morsom. Hun er rett og slett for politisk. Hun bruker sitt "kjendiseri" på å fronte en masse meninger. blæh. Elite greier.

Anonymkode: cdc19...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kayia skrev:

Nei det er det ingen grunn til, men nominasjonskommiteene bør være balansert mhp feks kjønn, alder og minoritetsbakgrunn for å sikre at de som fortjener å bli nominert blir det. 

Det var 37,5% kvinner i nominasjonskommiteene. Det tror jeg er en overrepresentasjon.

Anonymkode: 6ea03...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kayia skrev:

Beklager, jeg klikket "Send inn svar" før jeg var ferdig, du kan evt gå tilbake og lese det jeg ville svare. 

Svaret ditt skjønner jeg uansett ikke, og tror jeg bare avslutter meningsutvekslingen her. 

Problemet med identitetspolitikken er alle blir stadig mer opphengt i og besatt av de ytre markørene i steden for å betrakte hverandre som likeverdige individer.

Anonymkode: 6ea03...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan reaksjonene ville blitt hvis alle som vant komiprisene hadde vært kvinner?

Det hadde nok blitt ramaskrik og beskyldninger om kvinnekupp. 

Er det da så rart om man reagerer her?

 

 

Endret av ekte nick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ekte nick skrev:

Lurer på hvordan reaksjonene ville blitt hvis alle som vant komiprisene hadde vært kvinner?

Det hadde nok blitt ramaskrik og beskyldninger om kvinnekupp. 

Er det da så rart om man reagerer her?

 

 

Det ville vært veldig rart da 70-80% av komikerne er menn. Men hvorfor ikke gjøre som Spellemannsprisen og ha egne priser for kvinner og menn?

Anonymkode: c95a4...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...