Gå til innhold

Hva er solid økonomi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har trodd at de som har solid økonomi har det som de trenger og vil ha fremover.  Nå er jeg i tvil.  En singel person som har over halv million i årsinntekt og klarer bra alle sine utgifter (må kannski tenke seg om før hun bestemmer dyreste feriereisene eller spiser på dyre restaurante) betraktes ikke som en med solid økonomi.  Hva med et par som har ca. en million i året og deler på utgiftene?

Jeg gir meg.  Jeg skal leve mitt liv til ende og prøve å nyte det uten å tenke på hvor mye jeg etterlater meg.

Anonymkode: 9c493...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har trodd at de som har solid økonomi har det som de trenger og vil ha fremover.  Nå er jeg i tvil.  En singel person som har over halv million i årsinntekt og klarer bra alle sine utgifter (må kannski tenke seg om før hun bestemmer dyreste feriereisene eller spiser på dyre restaurante) betraktes ikke som en med solid økonomi.  Hva med et par som har ca. en million i året og deler på utgiftene?

Jeg gir meg.  Jeg skal leve mitt liv til ende og prøve å nyte det uten å tenke på hvor mye jeg etterlater meg.

Anonymkode: 9c493...873

Hei!

Jeg spurte om det i en annen tråd, hva er solid økonomi?

Svaret på det er nemlig verken opplagt eller alltid rettferdig.

Opplagt, fordi, nå kan ofte ikke mennesker, med en ok utdanning, kjøpe seg noen som helst av leilighet feks i Oslo.

Da må de flytte ut av Oslo, og pendle med tog inn.

Eller, de kan ha foreldre i oslo,, som eier et fint og stort hus, men det betyr ikke at de har penger likevel til og selv kjøpe seg en leilighet feks i byen de er vokst opp i.

Så mange ender med å leie, leie, år etter år, høye leier, og kanskje blir fremtiden mer sånn som i London, leie blir vanlig, eie mindre vanlig.

Jeg savner en revolusjon i Norge, en revolusjon, som går på at det fins noen grunnleggende ting som gjør et menneske, trygt fornøyd, glad og arbeidsdyktig, ett av disse er, ha tak over hodet.

Ikke et tak du leier av noen som styres av markedskreftene, men eie et tak, eller noe du har mulighet for, se at etter hvert blit ditt, det er en trygghet.

Derfor syns jeg det er rart, vi ikke får yellow west aksjoner i Norge, at norsk presse over hodet ikke skriver om de stadig ukentlige protestene i Paris, og nå flere land og byer i Europa.

BBS og Aljazeera skriver om det, men ganske taust i norske aviser, som alle skriver det samme, kjedelige hver dag.

Solid økonomi, har ikke lenger noe å gjøre med bruttoinntekt tror jeg,  man må ta med levekostnader ved feks å bo i en storby, om man er heldig arve, ha rike foreldre som kjøper en eller to leiligheter, osv...

Man kan i prinsippet tenke seg at solid økonomi burde vært der når man er ferdig utdannet sykepleier eller ingenør, men lønningene til en master, holder ikke om man vil kjøpe seg en liten leilighet i feks Oslo.

Så derfor ender mange opp i Asker eller Drøbak, med lang pendlevei inn til Oslo.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

I ordet "solid" mener jeg at man har forutsigbar inntekt og en viss buffer, så det ikke blir krise om man plutselig må kjøpe ny vaskemaskin.

 

Jeg mener man har solid økonomi hvis man har trygg jobb, full stilling, gjennomsnittlig lønn, faste utgifter som står i forhold til lønna. I tillegg bør man ha 1-2 månedslønner på konto som buffer. 

Solid økonomi gjør at banken gjerne låner deg penger så du kommer inn i boligmarkedet. Det igjen betyr at man bygger opp en formue som man kan nyte godt av i alderdommen.

Jeg synes det er for strengt å si at man må kunne dra på spontane reiser utenlands eller kjøpe bolig i Oslo. Det går fint an å bo utenfor byen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Madelenemie skrev:

 

Så derfor ender mange opp i Asker eller Drøbak, med lang pendlevei inn til Oslo.

 

 

Asker og Drøbak er ikke hverken provinsen eller billig, selv om det er billigere enn en del strøk i Oslo. Tror svært mange ikke har råd til å kjøpe seg hus i Asker eller Drøbak. Veldig langt til Oslo er det heller ikke, det tar vel ca. 20 minutter med tog fra Asker til Oslo S. Men skjønner poenget ditt, da ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg spurte om det i en annen tråd, hva er solid økonomi?

Svaret på det er nemlig verken opplagt eller alltid rettferdig.

Opplagt, fordi, nå kan ofte ikke mennesker, med en ok utdanning, kjøpe seg noen som helst av leilighet feks i Oslo.

Da må de flytte ut av Oslo, og pendle med tog inn.

Eller, de kan ha foreldre i oslo,, som eier et fint og stort hus, men det betyr ikke at de har penger likevel til og selv kjøpe seg en leilighet feks i byen de er vokst opp i.

Så mange ender med å leie, leie, år etter år, høye leier, og kanskje blir fremtiden mer sånn som i London, leie blir vanlig, eie mindre vanlig.

Jeg savner en revolusjon i Norge, en revolusjon, som går på at det fins noen grunnleggende ting som gjør et menneske, trygt fornøyd, glad og arbeidsdyktig, ett av disse er, ha tak over hodet.

Ikke et tak du leier av noen som styres av markedskreftene, men eie et tak, eller noe du har mulighet for, se at etter hvert blit ditt, det er en trygghet.

Derfor syns jeg det er rart, vi ikke får yellow west aksjoner i Norge, at norsk presse over hodet ikke skriver om de stadig ukentlige protestene i Paris, og nå flere land og byer i Europa.

BBS og Aljazeera skriver om det, men ganske taust i norske aviser, som alle skriver det samme, kjedelige hver dag.

Solid økonomi, har ikke lenger noe å gjøre med bruttoinntekt tror jeg,  man må ta med levekostnader ved feks å bo i en storby, om man er heldig arve, ha rike foreldre som kjøper en eller to leiligheter, osv...

Man kan i prinsippet tenke seg at solid økonomi burde vært der når man er ferdig utdannet sykepleier eller ingenør, men lønningene til en master, holder ikke om man vil kjøpe seg en liten leilighet i feks Oslo.

Så derfor ender mange opp i Asker eller Drøbak, med lang pendlevei inn til Oslo.

 

 

Syntes ikke det er lang pendlervei til Oslo fra Asker og Drøbak. Inntil 1 time er helt normalt. Snakker vi 2 timer + hver vei, er det langt.

Anonymkode: bd421...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det er ikke så dyrt som folk tror. I drabantbyene er det da ikke noe problem  for en med en vanlig lønn å få seg bolig.

 

På tv fokuserer de på indre oslo. Indre oslo er veldig dyrt, men grorud-dalen og oslo sør er da overkommelig. Det er ikke synd på folk fordi de ikke har råd til å bo innenfor ring 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syntes ikke det er lang pendlervei til Oslo fra Asker og Drøbak. Inntil 1 time er helt normalt. Snakker vi 2 timer + hver vei, er det langt.

Anonymkode: bd421...e40

 

Ok for meg er en time reisevei helt hinsides. Men hvis man liker tilbringe mange timer på tog hver dag så er det jo fint, syns bare ikke man skal regne med at det er like hyggelig for alle å reise 6 mil for å komme på jobb.

Det er veldig mye billigere med hus i asker og Drøbak, omtrent samme pris som å kjøpe hus i Oslo i de mest problematiske områdene , Holmlia, Prinsdal etc...

Det er sikkert mye bra der, men problemene i de bydelene, gjør dem ikke så attraktive, derfor forstår jeg jo om mennesker da velger asker, Drøbak, Lillestrøm etc..men de har lang reisevei. Lillestrøm har vel kortest vei fra alle, men er likevel fremmed for meg.

Bærum er bedre, men igjen, mye dyrere, og i områdene nærme Oslo, er det tilnærmet samme pris som feks vestre og nordre aker, Frogner, m.fl steder.

Bor jeg i Oslo, jobber jeg i Oslo, og omvendt, jeg vil ikke tilbringe så mye tid på buss og tog.

Anonymkode: 07aa3...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Xtra skrev:

Asker og Drøbak er ikke hverken provinsen eller billig, selv om det er billigere enn en del strøk i Oslo. Tror svært mange ikke har råd til å kjøpe seg hus i Asker eller Drøbak. Veldig langt til Oslo er det heller ikke, det tar vel ca. 20 minutter med tog fra Asker til Oslo S. Men skjønner poenget ditt, da ;) 

Drøbak er lenger vekk fra Oslo enn Asker.  Det går kun buss til Drøbak og det må være mer problematisk å bo der og pendle til Oslo enn fra Asker.  Nå har jeg ikke sett spesifikt på boligpriser i Drøbak, men jeg antar at de ligger under Askerprisene.

Å bo i Asker er som å bo i en drabantby i Oslo.  Asker er i Oslo området og mange bor der og jobber i Oslo.  Selv har jeg bodd i Oslo og jobbet i Asker:).  Asker er et dyrt område og boliger der er dyrere enn i Groruddalen i Oslo. 

Spørsmålet er om flere og flere flytter fra Oslo pga. boligpriser, men jeg tror ikke det er noe problem.  Flere og flere har hjemmekontor.  Flere og flere ønsker å bo i sentrum i leiligheter fremfor rekkehus eller enebolig, selvom de har fått barn.  Livsmønstret endres så drastisk nå at det er vanskelig å følge med og umulig å vite hva som blir om ti år.

Anonymkode: 9c493...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Ok for meg er en time reisevei helt hinsides. Men hvis man liker tilbringe mange timer på tog hver dag så er det jo fint,

Tviler på at de fleste liker det, men hvis det er det eneste alternativet, så må man bare.

Anonymkode: bd421...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drøbak er lenger vekk fra Oslo enn Asker.  Det går kun buss til Drøbak og det må være mer problematisk å bo der og pendle til Oslo enn fra Asker.  Nå har jeg ikke sett spesifikt på boligpriser i Drøbak, men jeg antar at de ligger under Askerprisene.

Å bo i Asker er som å bo i en drabantby i Oslo.  Asker er i Oslo området og mange bor der og jobber i Oslo.  Selv har jeg bodd i Oslo og jobbet i Asker:).  Asker er et dyrt område og boliger der er dyrere enn i Groruddalen i Oslo. 

Spørsmålet er om flere og flere flytter fra Oslo pga. boligpriser, men jeg tror ikke det er noe problem.  Flere og flere har hjemmekontor.  Flere og flere ønsker å bo i sentrum i leiligheter fremfor rekkehus eller enebolig, selvom de har fått barn.  Livsmønstret endres så drastisk nå at det er vanskelig å følge med og umulig å vite hva som blir om ti år.

Anonymkode: 9c493...873

Det er ikke spesielt problematisk å pendle fra Drøbak til Oslo sentrum, ekspressbussen tar mellom 30 og 40 minutter til bussterminalen, avhengig av hvor du bor i Drøbak. Hvor lang reiseveien blir avhenger mye av hvor i Oslo du har jobb. (For øvrig mange som bor i Oslo som bruker like lang tid på å komme seg til jobb, det avgjørende er jo hvor jobben er og hvor enkelt det er å komme seg dit.)

Boligprisene i Drøbak varierer mye, ut i fra hvor i Drøbak du bor. I den gamle trehusbebyggelsen er prisene relativt høye, men ikke som i de attraktive områdene i Oslo. Uhyre sjelden noe selges til over 13 millioner, men en del av de gamle trehusene selges for rundt 10. 

Anonymkode: c9079...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at de fleste liker det, men hvis det er det eneste alternativet, så må man bare.

Anonymkode: bd421...e40

Dette forandrer seg mye nå når det er mulig å jobbe online.  Det går an å jobbe på toget og ha hjemmekontor for flere og flere yrker.  Mange bruker også mye tid på å fly til møter både innen Norge og til utlandet.

Anonymkode: 9c493...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Det er ikke så dyrt som folk tror. I drabantbyene er det da ikke noe problem  for en med en vanlig lønn å få seg bolig.

 

På tv fokuserer de på indre oslo. Indre oslo er veldig dyrt, men grorud-dalen og oslo sør er da overkommelig. Det er ikke synd på folk fordi de ikke har råd til å bo innenfor ring 3.

Jeg ville synes synd på meg selv hvis jeg måtte bo øverst i Groruddalen.  For meg kommer det ikke på tale å bo der hvor det finnes en kafe og den ligger inn i marka.

Anonymkode: 9c493...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville synes synd på meg selv hvis jeg måtte bo øverst i Groruddalen.  For meg kommer det ikke på tale å bo der hvor det finnes en kafe og den ligger inn i marka.

Anonymkode: 9c493...873

Stakkars deg. Godt du har god råd da.

Anonymkode: 21119...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars deg. Godt du har god råd da.

Anonymkode: 21119...f70

Jeg er langt fra å ha god råd.

Anonymkode: 9c493...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎01‎.‎2019 den 18.26, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg spurte om det i en annen tråd, hva er solid økonomi?

Svaret på det er nemlig verken opplagt eller alltid rettferdig.

Opplagt, fordi, nå kan ofte ikke mennesker, med en ok utdanning, kjøpe seg noen som helst av leilighet feks i Oslo.

Da må de flytte ut av Oslo, og pendle med tog inn.

Eller, de kan ha foreldre i oslo,, som eier et fint og stort hus, men det betyr ikke at de har penger likevel til og selv kjøpe seg en leilighet feks i byen de er vokst opp i.

Så mange ender med å leie, leie, år etter år, høye leier, og kanskje blir fremtiden mer sånn som i London, leie blir vanlig, eie mindre vanlig.

Jeg savner en revolusjon i Norge, en revolusjon, som går på at det fins noen grunnleggende ting som gjør et menneske, trygt fornøyd, glad og arbeidsdyktig, ett av disse er, ha tak over hodet.

Ikke et tak du leier av noen som styres av markedskreftene, men eie et tak, eller noe du har mulighet for, se at etter hvert blit ditt, det er en trygghet.

Derfor syns jeg det er rart, vi ikke får yellow west aksjoner i Norge, at norsk presse over hodet ikke skriver om de stadig ukentlige protestene i Paris, og nå flere land og byer i Europa.

BBS og Aljazeera skriver om det, men ganske taust i norske aviser, som alle skriver det samme, kjedelige hver dag.

Solid økonomi, har ikke lenger noe å gjøre med bruttoinntekt tror jeg,  man må ta med levekostnader ved feks å bo i en storby, om man er heldig arve, ha rike foreldre som kjøper en eller to leiligheter, osv...

Man kan i prinsippet tenke seg at solid økonomi burde vært der når man er ferdig utdannet sykepleier eller ingenør, men lønningene til en master, holder ikke om man vil kjøpe seg en liten leilighet i feks Oslo.

Så derfor ender mange opp i Asker eller Drøbak, med lang pendlevei inn til Oslo.

 

 

Det er dyrt å etablere seg i Oslo, men dersom man orker å spare en periode til egenkapital, så er det fortsatt ikke umulig. Det er selvfølgelig enklest dersom man enten kan få noe hjelp til egenkapital eller har noen som kan være medlånetaker. 

Kjenner en 25-åring som nylig har kjøpt 3-roms leilighet sentralt i Oslo. Har vært i jobb et par år etter ferdig bachelor, spart ca 400 000 (inklusive konfirmasjonspenger og BSU gjennom flere år), fikk låne 2,6 mill i banken selv og hadde medlånetaker på 200 000. Pris på leilighet 3 200 000, leier ut et rom for 6 000 pr måned og klarer dermed med svært god margin å betjene lånet sitt. 

Anonymkode: c9079...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dyrt å etablere seg i Oslo, men dersom man orker å spare en periode til egenkapital, så er det fortsatt ikke umulig. Det er selvfølgelig enklest dersom man enten kan få noe hjelp til egenkapital eller har noen som kan være medlånetaker. 

Kjenner en 25-åring som nylig har kjøpt 3-roms leilighet sentralt i Oslo. Har vært i jobb et par år etter ferdig bachelor, spart ca 400 000 (inklusive konfirmasjonspenger og BSU gjennom flere år), fikk låne 2,6 mill i banken selv og hadde medlånetaker på 200 000. Pris på leilighet 3 200 000, leier ut et rom for 6 000 pr måned og klarer dermed med svært god margin å betjene lånet sitt. 

Anonymkode: c9079...674

Det er noe som skurrer her.  Hvor mye tjener denne ungdommen?  For et lån av den størrelsen må vedkommende tjene over en halv million i året og det er høyt for så ungt menneske.

 

Anonymkode: 9c493...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som skurrer her.  Hvor mye tjener denne ungdommen?  For et lån av den størrelsen må vedkommende tjene over en halv million i året og det er høyt for så ungt menneske.

Mange unge som tjener såpass.

Anonymkode: bd421...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mange unge som tjener såpass.

Anonymkode: bd421...e40

Nei det er det ikke, men det kan hende at noen få gjør det.  En på 25 år med bachelorgrad må jobbe i privat sektor for overhodet å ha sjansen for slik lønn.

Anonymkode: 9c493...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei det er det ikke, men det kan hende at noen få gjør det.  En på 25 år med bachelorgrad må jobbe i privat sektor for overhodet å ha sjansen for slik lønn.

Anonymkode: 9c493...873

Mange unge som jobber i privat sektor, f.eks. i eget firma.

Anonymkode: bd421...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange unge som jobber i privat sektor, f.eks. i eget firma.

Anonymkode: bd421...e40

Tror du virkelig at det er mange så unge som jobber i eget firma som tjener over halv million?

Anonymkode: 9c493...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...