Gå til innhold

Identitetsproblemer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem er jeg? 

Jeg ble født med en viss form for personlighet, gode og dårlige gener, osv. som alle andre. 

Personligheten utviklet seg videre etter at jeg ble født, og ble formet av miljøet jeg vokste opp i. Som hos alle andre. 

I min oppvekst ble jeg utsatt for en type omsorgssvikt, og mobbing på skolen. Som mange andre. 

Tidlig i voksenlivet fikk jeg diagnosen unnvikende/engstelig pf. Som noen andre. 

Litt seinere ble jeg diagnostisert med bipolar type 2. Som noen andre. 

Så langt, så vel. Men jeg lurer mange ganger på hvem jeg er. Hvilken personlighet er det jeg egentlig har? 

Er jeg den rolige, forsiktige, unnvikende, engstelige typen med sosialangst, dårlig selvtillit, som aldri kan finne på å såre andre med vilje? Eller er jeg den sinte, utagerende, hypre, voldsomme og vågale typen som driter i alt, tar sjanser, og ikke er redd for noe? Eller er jeg den depressive, trøtte typen som ser mørkt på det meste, hater seg selv, og ikke vil leve lenger? 

Eller er jeg alt dette i en og samme person? (Det er i så fall veldig creepy å tenke på). 

Eller er jeg den jeg er nå, som føler seg sterk og stolt, fornøyd og stabil? En som er målrettet, har stå-på-vilje, og som ser positivt på fremtiden? 

Noen som har noen innspill? 

Anonymkode: 68435...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personligheten - den du er, er slik du er når du verken er deprimert eller hypoman. Bipolar depresjon er en sykdom som forandrer oss når den er aktiv, da blir vi annerledes. Men etter min mening er det ikke slik vi ER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest newnick

Du er den engstelige/unnvikende personen som i hypomane perioder blir den sinte og utagerende typen osv, og i depressive perioder ser mørkt på alt. 

Endret av newnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, newnick skrev:

Du er den engstelige/unnvikende personen som i hypomane perioder blir den sinte og utagerende typen osv, og i depressive perioder ser mørkt på alt. 

Det var en god forklaring som jeg tror jeg kan leve fint med. Takk. 

Anonymkode: 68435...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, kupton skrev:

Personligheten - den du er, er slik du er når du verken er deprimert eller hypoman. Bipolar depresjon er en sykdom som forandrer oss når den er aktiv, da blir vi annerledes. Men etter min mening er det ikke slik vi ER.

Takk for oppklaring, kupton.

Anonymkode: 68435...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke rart at man lurer, eller? Det er jo så milevis forskjell i "personlighet" ved hypomani og depresjon. Og normal/frisk. Når jeg tenker over det, kan jeg tenke at jeg er helt gal. 

 

Anonymkode: 68435...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...