Gå til innhold

Lavt nivå av østrogen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Samboeren min og jeg har vært på utredning hos Medicus i dag. Jeg er 27 år gammel, han er 30 år. Jeg er 1.58 høy og veier ca. 55 kg. Trener hardt og intensivt flere ganger i uken. Hadde anorexia for ca. 4 år siden- men er normalvektig igjen og spiser godt. 

 

Jeg fikk påvist lavt nivå av østrogen og kjæresten min hadde «slow swimmers», men nok av sædceller. De sa at vi var aktuelle kandidater for prøverør. Jeg fikk utskrevet piller for å øke østrogennivået mitt. Disse pillene heter trisekvens. Jeg bare lurte på hva som skjer fremover nå? Hjelper det bare å gå på disse pillene- også er sjansene større for å bli gravid eller? Har forøvrig ikke hatt menstrasjon på lenge. Gynekologen sa at jeg hadde egg, men at det ikke var eggløsning som et resultat av for lite østrogen. 

:) 

Anonymkode: 5c48d...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dessverre er det slik at en del av de jenter som har hatt stopp i menstruasjonene på grunn av hard trening og/eller anoreksi ikke får menstruasjonene tilbake når de får et mer normalt liv. Det skyldes at hypofysen ikke lenger sender signaler til eggstokken. Signalene består av hormonet FSH som får egg til å  modne og dermed produsere østrogen. Østrogen sender signal tilbake til hypofysen som utsender hormonet LH som er ansvarlig for eggløsning.

Hos deg er det sannsynligvis svikt i utsendelse av FSH og LH som fører til stopp i funksjon av eggstokken.

Trisekvens er et hormon som vanligvis gis til kvinner etter overgangsalderen som en erstatning for det som ikke lenger produseres av eggstokken. Det vil hos deg gi en stimulasjon til at livmorslimhinnen stimuleres og du kan få en blødning, men det vil neppe sette i gang eggmodning og  eggløsning.

Jeg vet ikke hvor lenge du skal gå på Trisekvens, men jeg vil tippe at du må ha sprøyter med FSH og LH (eller HCG) for å få til eggmodning og eggløsning. Noen ganger vil det utføres ved prøverør, også hvis din mann har redusert sædkvalitet. Det er vel lagt en plan for deg?

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fint svar. Jeg regner med at klinikken tar videre kontakt med meg, for jeg fikk ikke noe plan. Jeg fikk kun forskrevet disse pillene som skulle øke østrogennivået.

P-TSH 2.3 mU/L

P-T4, fritt 15.2 pmol/L

P-FSH 4/UL

P-LH <1*U/L

P-Prolaktin 156 MU/L

S-Østradiol- 17beta 0.08 nmol/L

P-Tesosteron 0.5 nmol/L

P-Seksualhormonbindende globulin 88 nmol/L

S-Vitamin D 99 nmol/L

vitAmin d3 99 nmol/L

 

dette skrev jeg bare av. Skjønner fint lite av resultatene. :)

Anonymkode: 5c48d...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk for tilsendte prøver:

P-FSH 4

P-LH <1

S-Østradiol 0.08 nmol/L

Ovenstående bekrefter min forklaring med manglende stimulasjon fra hypofysen og at du sannsynligvis må stimuleres med FSH og LH i form av sprøyter, evt. som prøverørsforsøk.

Jeg kan ikke se at det har noen hensikt å gå på Trisekvens i mer enn 1 måned. Du må nok selv stå på.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...