Gå til innhold

Tror du rettferdigheten seirer? (Jensen saken)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller blir det ny dom med "livstid" i fengsel for denne mannen ?

https://www.vg.no/spesial/2018/jensen-rettssaken/

  • Fotograf/journalist Mirian Yanira Befring (48)
  • Lektor Elisabeth Mong-Nybo (27)
  • Pensjonist Ragnhild Lervik Johansen (69)
  • Husøkonom Trude Helene Skage Andersen (54)
  • Daglig leder Sara Linea Pihl (37)
  • Rådgiver Cecilie Hetland (29)
  • Økonomi- og IT-ansvarlig Anders Eidsvaag Graven (44)
  • Arbeidssøkende Sondre Åstveit Gevelt (27)
  • Programvarekonsulent Lars Otto Haugen (50)
  • Bussjåfør Annstein Garnes (52)
  • Business controller Roger Osiris Opheim Bjerke (41)
  • Air purser Kjetil Kleppe (42)

Blir vel den siste muligheten folk flest for avgjøre sin likemann sin skjebene før eliten tar over. Kan si mye rart om folk og deres meninger (ja er enig i at folk flest er ganske dumme og mye "bias" ute og går så det blir veldig tilfeldig, men på enkelte fronter (som hasj) er folket LANGT mer fornuftige enn ELITEN, som tror på forbudslinjen og the war on drugs, så det gir meg et lite håp :) 

Livstid for å late som en bidro (med fake info) til å smugle et stoff mindre farlig enn det du får kjøpt på polet, og mottak av en symbolsk sum for tjenesten (en latterlig lav sum i forhold til hva han faktisk ville fått dersom han faktisk hadde gjort dette...)

Enhver med sunt folkevett ser at her er det ikke livstidsstraff, en ørliten straff for å kanksje ha strukket strikket litt langt (med gode intensjoner) er muligens på plass, kanksje halvt år for å ha gått litt ut over grensene slik at en kunne fått inntrykk av at han var korrupt, altså ikke at han var korrupt, og noe han isåfall burde klarert med andre først.

Kjør debatt !

Anonymkode: 86e64...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jensen skal frifinnes eller dømmes ihht gjeldende lovverk, hvor hasj inngår som narkotika, uavhengig av hva den enkelte skulle mene om evt. liberalisering. 

At han er skyldig for de forhold han er tiltalt for er hevet over enhver tvil hos meg. For mange bevis taler for det. Jeg håper straffen fra tingretten blir opprettholdt. Måten han har misbrukt sin stilling på er meget kritikkverdig og alvorlig. At han prøver å sno seg unna etter beste evne er vel som forventet, men sier samtidig enda mer om hans karakter. 

Anonymkode: 092a4...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at korrupsjon i Politiet må slås hardt ned på. Men 21 år er helt hinsidig all fornuft.

Anonymkode: b4030...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jensen skal frifinnes eller dømmes ihht gjeldende lovverk

Anonymkode: 092a4...633

Det er ikke så enkelt, du vet vel at domstoler ofte gjør motsatte vurderinger av samme sak, det er subjektive vurderinger som må tas og tolkninger som må gjøres, det er ingen "fasit", eliten misliker måten jurier bruker denne subjektiviteten og den fjernes nå, men dette er siste mulighet til at folket får avgjøre før eliten tar over, håper de griper muligheten :) 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At han er skyldig for de forhold han er tiltalt for er hevet over enhver tvil hos meg

Anonymkode: 092a4...633

Hevet over enhver pris at en meget rik person, risikere all ære og frihet, livstid i fengsel, for lommerusk. Hevet over enhver tvil, ok, deg om det.... Tror Jurien vil ha noe annet å si om den saken jeg..... Håper virkelig det for dette henger ikke på greip..

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper straffen fra tingretten blir opprettholdt.

Anonymkode: 092a4...633

For en så gammel mann er dette en livstids dom... Du mener virkelig at denne mannen bør få samme straff som om han var ABB? Er det på samme nivå å drepe 77? personer, å gi falsk informasjon til smuglere av et stoff mindre farlig enn det du får kjøpt på polet? Falsk, informasjon, ikke ekte.......(!!!!) 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at korrupsjon i Politiet må slås hardt ned på. Men 21 år er helt hinsidig all fornuft.

Anonymkode: b4030...90a

Men er det korrpusjon å gi falsk informasjon og stjele penger fra smuglere? For det er det han har gjort, har har ikke gitt noe informasjon som kunne hjelpe dem unngå å bli tatt, han har gitt dem falsk informasjon for å få innpass til å få annen informasjon fra dem og løse andre saker ved å late som at han var på deres "side" og fått en symbolsk uvesentlig sum som "betaling". Jeg forstår ikke at folk ikke forstår dette (?)

Anonymkode: 86e64...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når straffen er for høy, urimelig høy, blir jurier mye mer forisktige med å angi folk skyldige enn eliten. Det misliker eliten. Derfor fjernes jurien. Men ikke enda ;) 

Anonymkode: 86e64...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når straffen er for høy, urimelig høy, blir jurier mye mer forisktige med å angi folk skyldige enn eliten. Det misliker eliten. Derfor fjernes jurien. Men ikke enda ;) 

Anonymkode: 86e64...c0e

Syntes det er ganske mye mistenkelig i denne saken. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GdAvQ/spesialenheten-eirik-jensen-har-hatt-et-overforbruk-paa-14-millioner-kroner

Anonymkode: b4030...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei dessverre tror jeg ikke de klarer å stå opp for rettferdighet selv om det ikke kanskje er siste instans. Jeg tror han har kommet til å ha for tett relasjon til kriminelt miljø men der er vel andre i politiet eller man jobber kanskje annerledes nå?

Jeg tror Jensen er offer for politikk på høyeste nivå. En politikk som så mange av oss har vanskelig for å svelge særlig lenger.

Bare tragisk. Man blir bare syk og dårlig av å tenke på saken.

Anonymkode: 45ee3...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg tror han er skyldig. Att dopet er Hasj, er ikke noen formildende omstendighet. Som politi skal man oppføre seg helt innenfor loven. Korrupsjon er noe svineri. Blir han dømt bør han få høy straff, selv om 21 år høres veeeldig mye ut. Rundt 10 år ville jeg synes var mer "passelig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg tror han er skyldig. Att dopet er Hasj, er ikke noen formildende omstendighet. Som politi skal man oppføre seg helt innenfor loven. Korrupsjon er noe svineri. Blir han dømt bør han få høy straff, selv om 21 år høres veeeldig mye ut. Rundt 10 år ville jeg synes var mer "passelig".

Jeg synes også at 21 år hørtes mye ut og at kanskje 10 år er mer passende. Dette utifra det jeg har lest om saken og at mange drapsdommer er langt mindre enn 21 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk forlanger for mye i dag er mitt inntrykk. Altfor mye. I dette tilfelle " noens hode på et fat" som i eventyrene. Et resultat av manglende ressurser i politi og rettsvesen i årtier tror jeg. Selv om jeg ser at jeg er bare en av mange "rikssynsere." i denne sammenheng som i så mye ellers. Både strafferammer og hele saken virker ute av sammenheng for meg men når man åpner aviser i dag så er jo så mye  tatt ut av sammenheng med så mye alvorlig og trist.

Jeg kommer til å tenke på en spillefilm med Spencer Tracy i hovedrolle som handlet nettopp om psykologien i en jury i en alvorlig sak på tredvetallet i Amerika. Sterk historie og fantastiske skuespillere. Husker vinduet de åpnet for å lufte. Hver detalj. Jeg var en av dem som vokste opp i fjernsynets barndom i Norge og blant annet Erik Byes sanger er som en hilsen fra mine egne.

Før het det jo at man skulle dømmes av sine likemenn og likekvinner. Det var jo et bærende rettsprinsipp. Så har det jo i mange år vært mye snakk om at mennesker med juridisk utdanning er bedre i stand til å forstå sakers kompleksitet og være mindre fordomsfulle med hensyn på klasse og stand og diskriminering.Mere tidsbesparende og effektivt har jeg hørt der man ikke kan bruke disse rettsautomatene man jo også har hørt om. Alt koster i dag. Lurer på om utfallet av saken blir diskutert på det punkt også.

Jeg føler sterkt med om der er noen som dømmes urettferdig. Men feil skjer. Alle kan gjøre feil.

Jeg er ikke særlig frisk om dagen selv føler jeg så jeg prøver å ikke tenke for mye på alt det triste som skjer. Håper bare  at  alle de impliserte tas godt være  på.

Anonymkode: 45ee3...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller blir det ny dom med "livstid" i fengsel for denne mannen ?

https://www.vg.no/spesial/2018/jensen-rettssaken/

  • Fotograf/journalist Mirian Yanira Befring (48)
  • Lektor Elisabeth Mong-Nybo (27)
  • Pensjonist Ragnhild Lervik Johansen (69)
  • Husøkonom Trude Helene Skage Andersen (54)
  • Daglig leder Sara Linea Pihl (37)
  • Rådgiver Cecilie Hetland (29)
  • Økonomi- og IT-ansvarlig Anders Eidsvaag Graven (44)
  • Arbeidssøkende Sondre Åstveit Gevelt (27)
  • Programvarekonsulent Lars Otto Haugen (50)
  • Bussjåfør Annstein Garnes (52)
  • Business controller Roger Osiris Opheim Bjerke (41)
  • Air purser Kjetil Kleppe (42)

Blir vel den siste muligheten folk flest for avgjøre sin likemann sin skjebene før eliten tar over. Kan si mye rart om folk og deres meninger (ja er enig i at folk flest er ganske dumme og mye "bias" ute og går så det blir veldig tilfeldig, men på enkelte fronter (som hasj) er folket LANGT mer fornuftige enn ELITEN, som tror på forbudslinjen og the war on drugs, så det gir meg et lite håp :) 

Livstid for å late som en bidro (med fake info) til å smugle et stoff mindre farlig enn det du får kjøpt på polet, og mottak av en symbolsk sum for tjenesten (en latterlig lav sum i forhold til hva han faktisk ville fått dersom han faktisk hadde gjort dette...)

Enhver med sunt folkevett ser at her er det ikke livstidsstraff, en ørliten straff for å kanksje ha strukket strikket litt langt (med gode intensjoner) er muligens på plass, kanksje halvt år for å ha gått litt ut over grensene slik at en kunne fått inntrykk av at han var korrupt, altså ikke at han var korrupt, og noe han isåfall burde klarert med andre først.

Kjør debatt !

Anonymkode: 86e64...c0e

Hvorfor ikke. Enkelte mener jo at ingenting er umulig bare litt mer komplisert.

Anonymkode: 45ee3...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke. Enkelte mener jo at ingenting er umulig bare litt mer komplisert.

Anonymkode: 45ee3...e69

🤔

Anonymkode: b4030...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syntes det er ganske mye mistenkelig i denne saken. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GdAvQ/spesialenheten-eirik-jensen-har-hatt-et-overforbruk-paa-14-millioner-kroner

Anonymkode: b4030...90a

Det synes min magefølse og skjønn også. Håper bare at man faller ned på en god avgjørelse i saken og ingen " salamonisk" dom  som bare er grusomheter som det virker som er praksis nå. I stedet for hjelp som mennesker trenger. Kunne det bare bli et gjennombrudd for norsk kriminalpolitikk i mere human retning. Ofte er det svært syke og eller ressurssvake  mennesker det gjelder om de har aldri så mye på samvittigheten. Dette er min mening. Men ingen sak er lik og det er ikke jeg som bestemmer. Sannsynligheten min for å bli trukket ut som jurymedlenm i noen sak tror jeg er tilnærmet lik null. Sånn er det tror jeg bare.

Anonymkode: 45ee3...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 15.14, AnonymBruker skrev:

Eller blir det ny dom med "livstid" i fengsel for denne mannen ?

https://www.vg.no/spesial/2018/jensen-rettssaken/

  • Fotograf/journalist Mirian Yanira Befring (48)
  • Lektor Elisabeth Mong-Nybo (27)
  • Pensjonist Ragnhild Lervik Johansen (69)
  • Husøkonom Trude Helene Skage Andersen (54)
  • Daglig leder Sara Linea Pihl (37)
  • Rådgiver Cecilie Hetland (29)
  • Økonomi- og IT-ansvarlig Anders Eidsvaag Graven (44)
  • Arbeidssøkende Sondre Åstveit Gevelt (27)
  • Programvarekonsulent Lars Otto Haugen (50)
  • Bussjåfør Annstein Garnes (52)
  • Business controller Roger Osiris Opheim Bjerke (41)
  • Air purser Kjetil Kleppe (42)

Blir vel den siste muligheten folk flest for avgjøre sin likemann sin skjebene før eliten tar over. Kan si mye rart om folk og deres meninger (ja er enig i at folk flest er ganske dumme og mye "bias" ute og går så det blir veldig tilfeldig, men på enkelte fronter (som hasj) er folket LANGT mer fornuftige enn ELITEN, som tror på forbudslinjen og the war on drugs, så det gir meg et lite håp :) 

Livstid for å late som en bidro (med fake info) til å smugle et stoff mindre farlig enn det du får kjøpt på polet, og mottak av en symbolsk sum for tjenesten (en latterlig lav sum i forhold til hva han faktisk ville fått dersom han faktisk hadde gjort dette...)

Enhver med sunt folkevett ser at her er det ikke livstidsstraff, en ørliten straff for å kanksje ha strukket strikket litt langt (med gode intensjoner) er muligens på plass, kanksje halvt år for å ha gått litt ut over grensene slik at en kunne fått inntrykk av at han var korrupt, altså ikke at han var korrupt, og noe han isåfall burde klarert med andre først.

Kjør debatt !

Anonymkode: 86e64...c0e

Jeg heier mye på Jensen og håper dette går riktig vei.

Anonymkode: 29378...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juryen svarte nei på spørsmål 1:
Er tiltalte Eirik Jensen skyldig i å ha medvirket til ulovlig innførsel av narkotika?

 

Og derfor avslutter vi jurieordningen, for dette kan vi ikke finne oss i ;) 

Anonymkode: 86e64...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Juryen svarte nei på spørsmål 1:
Er tiltalte Eirik Jensen skyldig i å ha medvirket til ulovlig innførsel av narkotika?

 

Og derfor avslutter vi jurieordningen, for dette kan vi ikke finne oss i ;) 

Anonymkode: 86e64...c0e

Tenker at kjennelsen nok blir tilsidesatt av fagdommerne.

Anonymkode: b4030...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at kjennelsen nok blir tilsidesatt av fagdommerne.

Anonymkode: b4030...90a

Ja, overrasker meg ikke om det skjer, kan ikke la rettferdigheten seire lizzom :ph34r: Eliten vil ha makten, folket skjønner ikke rett og galt og fleip og fakta, angivelig, det må pressess inn ovenfra fra Eliten.

Sånn er det med den saken, så kommer de med vikarierende argumenter "jammen vi får ingen begrunnelse for vedtaket så derfor kan vi ikke ha denne ordningen", men tror ikke Jensen er enig med dem i den saken, heller større sannsynlighet for at tvilen kommer tiltalte til gode, enn "begrunnelse" for hvorfor du ble dømt for noe uten gode nok bevis...

Anonymkode: 86e64...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...