Gå til innhold

Blødninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 43 år og har i noen år av livet hatt normale sykluser men mest uregelmessigheter .Har to barn. Jeg har fjernet en eggstokk for noen år siden grunnet cyste . Jeg har også tatt prøve fra livmorhulen for to år siden grunnet tykk livmorslimhinne. Alt var normalt. De siste par årene har jeg i noen sykluser brukt primolut for å unngå mellomblødninger og langvarige menstruasjoner , for det er et problem for meg . Jeg har veldig ofte mellomblødninger og langvarige menstruasjoner .Når jeg bruker primolut så er det normale blødninger .Hvor lenge kan man bruke primolut? Jeg liker ikke at en bivirkning er brystkreft så derfor bruker jeg det ikke nå, og har hatt mens i 11 dager . Blødningen har avtatt men det kommer litt blod fortsatt . 

Bør jeg oppsøke lege igjen nå? Føler at jeg er der hele tiden pga dette da jeg stadig blir redd for alvorlig sykdom .

Normal celleprøve fra livmorhals i oktober . 

Er  provera et bedre alternativ enn primolut  ?

jeg er redd disse blødningene kan øke min sjanse for livmorkreft , eller kan jeg trygt bruke det videre ? 

Anonymkode: bf69c...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvordan tar du primolut? hvilken dose? i hvor mange dager?

Jeg ville foretrekke Provera og bruke 1 tablett i 12 dager hver måned så lenge det kommer 'bortfallsblødning' etter siste tablett. Når det ikke kommer blødning, så er det tegn på menopause, stopp i blødninger. Da er det ikke lenger nødvendig.

Både Provera og Primolut er gestagen-hormoner som likner det naturlige progesteron som dannes etter eggløsning. Det er ofte sviktende eggløsning og derfor mangel på progesteron som er årsak til blødningsuregelmessighet i din alder. Uten behandling kan det være fare for uheldige forandringer av livmorslimhinnen, i verste fall kreft.

Risiko for brystkreft med gestagen? den er liten, om den i det hele tatt er til stede?

Jeg vil foreslå en ny vurdering med prøve av livmorslimhinnen og diskusjon med legen om ny behandling.

Vennlig hilsen Mette

PS det er også mulig å bruke naturlig progesteron, Utrogestan 200 mg kapsel i 12 dager, men det må anskaffes på godkjenningsfritak

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar .

Jeg  har tatt en tablett i 14 dager av Primolut.

Jeg kan bestille ny time hos lege og gynekolog men jeg har vært der en gang i året og gynekologen sier at det ikke er noen fare og at alt ser normalt ut .Men som jeg sa så plager det meg at blødningene innimellom er langvarige og uregelmessige . Jeg hadde utskraping og ikke slik sugeprøve. Men jeg kan be om en ny ?

Hva med hormonspiral ? 

 

 

Anonymkode: bf69c...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...