Gå til innhold

Nedtrapping av Rivitril


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dessverre har jeg lest så mye om nedtrapping av Rivotril på nettet at det har faktisk tatt meg 20 år.... Så bestemte jeg meg i august. jeg kunne bruke opptil 4 mg om dagen, men brukte langt fra det hver dag,, men alltid noe... Det å slutte på Rivotril for min del Har ikke vært så ILLE som jeg har lest på nettet.. Begynte i september å trappe  saaaakte ned.. nå har jeg en bitteliten bit av o.5 mg Riv igjen... Jeg ønsker å fortelle alle de som er redde for dette.. BRUK lang tid, ha kontakt med lege, og konsentrer deg alltid bare på å gå ned på Ett MEDIKAMENT av gangen.. Dette går bra Kan jeg si : etter 20 års bruk... Alt går an. Les felleskatalogen om bivirkninger og hold deg til disse under seponering....  og les minst mulig om DISSE ' veldig sjelden bivirkningen... ' For ved sunt vett, god tid og ikke minst holde seg borte fra ALKOHOL så tror jeg alle kan klare å seponere Rivotril...   

Anonymkode: a322c...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff... Det heter jo Rivotril og det tok meg 20 år å tørre dette pga alt som blir skrevet på nettet... Beklager feilene... 

Anonymkode: a322c...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som får et helvete med å trappe ned medisiner. Jeg gjorde det selv med Rivotril etter jeg hadde vært fri fra epilepsianfall i mange år. Trappet ned så raskt som var ansett forsvarlig fra 4mg. Opplevde at jeg fikk mer angst. en periode, men fikk god støtte igjennom det. Dumme var at jeg fikk epilepsianfall, og måtte begynne igjen.. men det er en annen sak. Vil bare signere på at det er mulig. Jeg tenker vel litt at hvordan det er å slutte på medisiner handler en del om dosering, grunnen til at man tar det og ganske mye hvordan man er skrudd sammen. Noen må rett og slett ta det ekstremt sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, men viktig at vi som ikke har store problemer med dette OGSÅ sier fra. Det er sjelden å se lese positiv om noe.. Det er viktig ...   Tusen takk Fjell og dalar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått på 3 mg Rivotril i 7 år. Stoppet på dagen uten nedtrapping. Ikke etter læreboken, men det gikk helt problemfritt uten angst og uten abstinenser. Anbefaler det ikke. Følg legens anbefaling, men jeg nevner det for å si at det kan også gå fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er imponerende - ikke merke noe. Var vel i hva et halvår jeg hadde mer angst, men andre abstinenser opplevde jeg ikke. Jeg tror egentlig mye handler om hvilken dose man har tatt, hvorfor og hva man tenker rundt det å slutte. Jeg hadde en "trenger det jo ikke og vil kvitte meg med det" holdning, og det tror jeg hjalp meg. Hadde jeg vært på en ytterlighet med rusmisbruk og store doser, tror jeg det å slutte er langt tøffere. Så er det nok et element av hvordan vi er skrudd sammen i det hele. Stort fokus på hvor vanskelig ting er å slutte med tror jeg er nok en kjepp i hjula for mange. Mye vane eller avhengighet sitter mellom ørene, så det er viktig at de som trenger støtte får det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FjellOgDalar skrev:

Det er imponerende - ikke merke noe. Var vel i hva et halvår jeg hadde mer angst, men andre abstinenser opplevde jeg ikke. Jeg tror egentlig mye handler om hvilken dose man har tatt, hvorfor og hva man tenker rundt det å slutte. Jeg hadde en "trenger det jo ikke og vil kvitte meg med det" holdning, og det tror jeg hjalp meg. Hadde jeg vært på en ytterlighet med rusmisbruk og store doser, tror jeg det å slutte er langt tøffere. Så er det nok et element av hvordan vi er skrudd sammen i det hele. Stort fokus på hvor vanskelig ting er å slutte med tror jeg er nok en kjepp i hjula for mange. Mye vane eller avhengighet sitter mellom ørene, så det er viktig at de som trenger støtte får det.  

 

Det må kanskje nevnes at jeg ikke opplevde noen nevneverdig angstdempende effekt av Rivotril. Da sier det seg selv at det er lettere å slutte. Brukte den mot epilepsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei... Jeg tror at abstinenser ved å slutte med Rivotril ikke gjelder hvis man har Epilepsi.. Har lest det.. Jeg har brukt den mot angst, panikkanfall... Jeg slutter med de fordi jeg ville selv.. Jeg måtte ikke på noen måte.. Jeg har aldri vært rusmisbruker og er avholds, heldigvis..  Jeg ville slutte fordi jeg ville se om jeg greide det fordi; jeg har lest så mange ganger er det er umulig å slutte..  Det gjorde  meg redd.. Det  det har gått veldig bra.. begynte på 4mg.. i dag er det 0,15 igjen.. Tar det sakte og pent.. mvh meg.. 

Endret av Stuttum 50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2019 den 15.22, Eva Sofie skrev:

Jeg hadde gått på 3 mg Rivotril i 7 år. Stoppet på dagen uten nedtrapping. Ikke etter læreboken, men det gikk helt problemfritt uten angst og uten abstinenser. Anbefaler det ikke. Følg legens anbefaling, men jeg nevner det for å si at det kan også gå fint.

Hmmm.. Da er nok du ett unikum... For dette er sterke ting... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Stuttum 50 skrev:

Hei... Jeg tror at abstinenser ved å slutte med Rivotril ikke gjelder hvis man har Epilepsi.. Har lest det.. Jeg har brukt den mot angst, panikkanfall... Jeg slutter med de fordi jeg ville selv.. Jeg måtte ikke på noen måte.. Jeg har aldri vært rusmisbruker og er avholds, heldigvis..  Jeg ville slutte fordi jeg ville se om jeg greide det fordi; jeg har lest så mange ganger er det er umulig å slutte..  Det gjorde  meg redd.. Det  det har gått veldig bra.. begynte på 4mg.. i dag er det 0,15 igjen.. Tar det sakte og pent.. mvh meg.. 

 

Jo, selvfølgelig har mange, de fleste, problemer med å slutte på Rivotril selv om de tar den mot epilepsi, så hvor du har det fra ville jeg gjerne vite. Men du mener kanskje at man ikke har den psykiske biten (angsten) i det. Det er et vanedannende preparat også for de med epilepsi. Det sier seg selv og jeg har møtt de som går på både 6 mg og 8 mg i døgnet på Rivotril mot epilepsi og som strever maksimalt med å slutte, men med jernvilje klarer de det. De som bruker Rivotril mot angst er vanligvis ikke i nærheten av slike doser.

Faktum er at mange epilepsipasienter sliter med angst enten for å få anfall i seg selv eller for å være sosial med andre, i redsel for å få anfall mens man er ute blant folk. Det er et stort og ofte neddysset problem blant epileptikerne selv, men kommer frem hvis noen først våger å ta det opp. Nå brukes jo en del epilepsimedisiner også mot angst, f.eks. Stesolid og Lyrica. De fleste epilepsimedisinene er generelt "dempende".

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Eva Sofie skrev:

 

Jo, selvfølgelig har mange, de fleste, problemer med å slutte på Rivotril selv om de tar den mot epilepsi, så hvor du har det fra ville jeg gjerne vite. Men du mener kanskje at man ikke har den psykiske biten (angsten) i det. Det er et vanedannende preparat også for de med epilepsi. Det sier seg selv og jeg har møtt de som går på både 6 mg og 8 mg i døgnet på Rivotril mot epilepsi og som strever maksimalt med å slutte, men med jernvilje klarer de det. De som bruker Rivotril mot angst er vanligvis ikke i nærheten av slike doser.

Faktum er at mange epilepsipasienter sliter med angst enten for å få anfall i seg selv eller for å være sosial med andre, i redsel for å få anfall mens man er ute blant folk. Det er et stort og ofte neddysset problem blant epileptikerne selv, men kommer frem hvis noen først våger å ta det opp. Nå brukes jo en del epilepsimedisiner også mot angst, f.eks. Stesolid og Lyrica. De fleste epilepsimedisinene er generelt "dempende".

Ok... Jeg har lest at de ikke får den angsten...... Men, ser hva du skriver og takker deg for det... Glad for å bli oppdatert..... mvh Meg🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags smertestillende kan man bruke i steden for Rivotril?  Jeg har prøvd Lyrica og Neurontin men disse funker ikke på meg. Morfin er uaktuelt.
Snakket med legen som mente det var kommet nye medisiner som funker mot nervesmerter, men han visste ikke hvilke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Dorthe skrev:

Hva slags smertestillende kan man bruke i steden for Rivotril?  Jeg har prøvd Lyrica og Neurontin men disse funker ikke på meg. Morfin er uaktuelt.
Snakket med legen som mente det var kommet nye medisiner som funker mot nervesmerter, men han visste ikke hvilke.

Det finnes enda antiepileptiske medikamenter det kan være verd å prøve ut. Kanskje du bør snakke med smertelegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil først si at man ALDRI bør slutte brått med Rivotril eller andre benzodiazepiner, har du gått på disse lenge er det ikke bra for hjernene å slutte brått.

Har selv brukt de i 13 år, og er nå snart ferdig med nedtrappingen, er nede på 0.25mg pr. dag.
Har prøvd mange ganger tidligere uten å lykkes da jeg redusert med 0.125mg annenhver uke, selv dette ble for brått for meg.
Har redusert de 3 første mg'ene med 0.01mg pr. dag og så det siste mg'et med 0.005mg pr dag.
Går sakte, men er ihvertfall for meg beste måten å gjøre det på.

Anonymkode: 668f9...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil først si at man ALDRI bør slutte brått med Rivotril eller andre benzodiazepiner, har du gått på disse lenge er det ikke bra for hjernene å slutte brått.

Har selv brukt de i 13 år, og er nå snart ferdig med nedtrappingen, er nede på 0.25mg pr. dag.
Har prøvd mange ganger tidligere uten å lykkes da jeg redusert med 0.125mg annenhver uke, selv dette ble for brått for meg.
Har redusert de 3 første mg'ene med 0.01mg pr. dag og så det siste mg'et med 0.005mg pr dag.
Går sakte, men er ihvertfall for meg beste måten å gjøre det på.

Anonymkode: 668f9...8b4

Heier på deg.. viktig å ta det rolig... Jeg har brukt  lang tid..... . flink er du❤... 

Endret av Stuttum 50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2019 den 14.44, Dorthe skrev:

Hva slags smertestillende kan man bruke i steden for Rivotril?  Jeg har prøvd Lyrica og Neurontin men disse funker ikke på meg. Morfin er uaktuelt.
Snakket med legen som mente det var kommet nye medisiner som funker mot nervesmerter, men han visste ikke hvilke.

Er de smertestillende ? Rivotril... mye jeg ikke vet skjønner jeg.. , men liker å lære nye ting... 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎02‎.‎2019 den 16.19, Stuttum 50 skrev:

Er de smertestillende ? Rivotril... mye jeg ikke vet skjønner jeg.. , men liker å lære nye ting... 👌

 

Nei, nei, Rivotril er et benzodiazepin, dvs. beroligende som også virker muskelavslappende (og derfor er antiepileptisk). Ikke smertestillende, men om man har vondt i musklene kan kanskje Rivotril virke mot smerter siden den er svakt muskelavslappende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎02‎.‎2019 den 16.19, Stuttum 50 skrev:

Er de smertestillende ? Rivotril... mye jeg ikke vet skjønner jeg.. , men liker å lære nye ting... 👌

Rivotril kan brukes i behandling av nevrogene smerter. 

Anonymkode: 49522...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...