Gå til innhold

Innstramming i uføretrygden, betyr det at det nå kan bli problematisk å jobbe med frivillig arbeid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.regjeringen.no/contentassets/0e4d0aa0e2f24fcd98862878e474e04c/horingsnotat-220119.pdf

Regjeringen har sendt ut en høringsnotat til endringer i reglene for uføretrygd.

Departementet foreslår at det skal presiseres at uføregraden kan revurderes dersom det har skjedd en vesentlig endring i de forhold som lå til grunn for innvilgelse av uføretrygden. Dette kan for eksempel være medisinske forhold, eller at den uføre ved sin
arbeidsinnsats har vist at inntektsmulighetene er endret. Tilsvarende gjelder også når den uføretrygdede ikke utnytter sine muligheter i et inntektsgivende arbeid.

Når inntektsevnen ikke gir utslag i den pensjonsgivende inntekten, foreligger derfor en økt risiko for at etaten utbetaler uføretrygden på feilaktig grunnlag.

Departementet har vurdert et nytt ledd hvor presiseres at inntekt etter uførhet også kan fastsettes på bakgrunn av inntektsevne, selv om vedkommende ikke har endret pensjonsgivende inntekt etter innvilgelsen.

Departementet foreslår at det skal presiseres i kapittel 12 at uføregraden kan revurderes dersom det har skjedd en vesentlig endring i de forhold som lå til grunn for innvilgelse av uføretrygden. Dette kan for eksempel være medisinske forhold, eller at den uføre ved sin arbeidsinnsats har vist at inntektsmulighetene er endret. Tilsvarende gjelder også når den uføretrygdede ikke utnytter sine muligheter i et inntektsgivende arbeid.

Vil ikke dette føre til at uføretrygdede ikke lenger kan verken delta i organisasjonsarbeid eller politisk arbeid da man heller kunne brukt denne "restarbeidsevnen" til inntektsgivende arbeid? 

Hva mener folket, nok en angrep på velferdssamfunnet?

 

Anonymkode: dcc5e...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en bitteliten  jobb + et verv som jeg tjener litt på. Begge disse tingene får jeg noe betalt for, men jeg får ikke sykepenger og ei heller pensjonspoeng for dette. Etter dette utspillet fra regjeringen så vet jeg ikke om jeg tørr å ha denne jobben lenger. Jobben min er det en kan kalle tilrettelagt og jeg greier ikke å fungere i en vanlig jobb. Så nå vet jeg faktisk ikke helt hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig at noen kan berolige meg snart. Jeg har ikke klart å puste ordentlig siden jeg leste dette i går. Føler behov for å isolere meg enda mer. 

Anonymkode: b6925...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener folket, nok en angrep på velferdssamfunnet?

 

Javisst det det det! Mer dritt i vente har vi nok de tre neste årene med denne regjeringen. 

Anonymkode: 277ba...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi aldri få fred? Må vi alltid leve med angsten for ikke å bli trodd i alle nødvendige instanser? Må vi begrense oss på en god dag så ikke noen skulle mene vi ser for god ut? 

Først kjempet vi for helsen. Så kjempet vi for å fungere i jobb. Så måtte vi godta at vi har begrensninger. I det små prøver vi ut hva vi fremdeles kan klare.

Og nå ??????  Håper de innser hva de er i ferd med å gjøre før de ødelegger enda flere mennesker.

Anonymkode: 80723...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal vi aldri få fred? Må vi alltid leve med angsten for ikke å bli trodd i alle nødvendige instanser? Må vi begrense oss på en god dag så ikke noen skulle mene vi ser for god ut? 

Først kjempet vi for helsen. Så kjempet vi for å fungere i jobb. Så måtte vi godta at vi har begrensninger. I det små prøver vi ut hva vi fremdeles kan klare.

Og nå ??????  Håper de innser hva de er i ferd med å gjøre før de ødelegger enda flere mennesker.

Anonymkode: 80723...d70

De innser ingenting. De driter en lang i Om folk blir stående uten inntekt. 

Anonymkode: 277ba...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper virkelig at noen kan berolige meg snart. Jeg har ikke klart å puste ordentlig siden jeg leste dette i går. Føler behov for å isolere meg enda mer. 

Anonymkode: b6925...68d

Nå er dette et forslag. Vi vet ikke hva slags endringer vi ender opp med.

Men det er litt rart at politikerne først gjør det enklere å kombinere trygd og arbeid, så skal de straffe både dem som jobber for mye, og også de som jobber for lite. 

 

Anonymkode: 4ab76...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ihvertfall aldri stemme høyresiden igjen.

Anonymkode: 1de49...06d

Jeg er ganske forbannet på dem jeg også (ikke bare pga. innstramminger som dette og kutt i AAP, men også Migrasjonsdirektivet og Acer, bl.a.). Men hva skal man ellers stemme på?

Anonymkode: 4ab76...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, emilie321 skrev:

Jeg har en bitteliten  jobb + et verv som jeg tjener litt på. Begge disse tingene får jeg noe betalt for, men jeg får ikke sykepenger og ei heller pensjonspoeng for dette. Etter dette utspillet fra regjeringen så vet jeg ikke om jeg tørr å ha denne jobben lenger. Jobben min er det en kan kalle tilrettelagt og jeg greier ikke å fungere i en vanlig jobb. Så nå vet jeg faktisk ikke helt hva jeg skal gjøre.

Jeg ville vært veldig forsiktig med å tjene mer enn 0,4G ihvertfall. 

Anonymkode: 4ab76...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er litt rart at politikerne først gjør det enklere å kombinere trygd og arbeid, så skal de straffe både dem som jobber for mye, og også de som jobber for lite.

Men hvis man jobber for mye, er man da egentlig ufør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, emilie321 skrev:

Jeg har en bitteliten  jobb + et verv som jeg tjener litt på. Begge disse tingene får jeg noe betalt for, men jeg får ikke sykepenger og ei heller pensjonspoeng for dette. Etter dette utspillet fra regjeringen så vet jeg ikke om jeg tørr å ha denne jobben lenger. Jobben min er det en kan kalle tilrettelagt og jeg greier ikke å fungere i en vanlig jobb. Så nå vet jeg faktisk ikke helt hva jeg skal gjøre.

" uføregraden kan revurderes dersom det har skjedd en vesentlig endring i de forhold som lå til grunn for innvilgelse av uføretrygden "

Det har vel ikke skjedd noen vesentlig endring hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Trine skrev:

Men hvis man jobber for mye, er man da egentlig ufør?

Jeg kan forstå at om uføregraden er 100% og man jobber 50% så er man ikke 100% ufør, og at den da bør justeres. Men, dette er definitivt en instamming. Ikke minst dette om man "ikke utnytter sine muligheter til et inntektsgivende arbeid" (f.eks. ved frivillig arbeid). Det virker også som det kan bli mer risikabelt å forsøke seg i arbeid og kombinere dette med trygd, noe som var en av intensjonene med reformen. Men det kommer selvfølgelig an på hvor strengt dette kommer til å tolkes av NAV.

Anonymkode: 4ab76...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trine skrev:

" uføregraden kan revurderes dersom det har skjedd en vesentlig endring i de forhold som lå til grunn for innvilgelse av uføretrygden "

Det har vel ikke skjedd noen vesentlig endring hos deg?

Nei, ikke i forhold til det å fungere i jobb. Greier denne jobben fordi den er tilrettelagt og med en sjef jeg er trygg på (var trygg på sjefen før jeg begynte å jobbe)

Fikk vel kanskje litt hetta da jeg leste dette første gangen, så hue gikk vel litt i lås. Utifra det du har fremhevet så har jeg ingenting å frykte.  Takk skal du ha, Trine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan forstå at om uføregraden er 100% og man jobber 50% så er man ikke 100% ufør, og at den da bør justeres. Men, dette er definitivt en instamming. Ikke minst dette om man "ikke utnytter sine muligheter til et inntektsgivende arbeid" (f.eks. ved frivillig arbeid). Det virker også som det kan bli mer risikabelt å forsøke seg i arbeid og kombinere dette med trygd, noe som var en av intensjonene med reformen. Men det kommer selvfølgelig an på hvor strengt dette kommer til å tolkes av NAV.

Anonymkode: 4ab76...943

Jeg er enig i at dette fører til utrygghet for de med uføretrygd. Jeg tror ikke det er ment like strengt som man gjerne leser det fordi man får litt panikk, og egentlig ikke blir overrasket over så mye når det kommer til politikere. Slik jeg forsto det gjalt disse nye reglene før endringen i 2015, så da tenker jeg at hadde man uføretrygd før 2015 og ikke holder på med stort mer enn man gjorde da, er man vel ganske trygg. Men det er jo generelt noe dritt med alt som kan tolkes i alle mulige retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, emilie321 skrev:

Nei, ikke i forhold til det å fungere i jobb. Greier denne jobben fordi den er tilrettelagt og med en sjef jeg er trygg på (var trygg på sjefen før jeg begynte å jobbe)

Fikk vel kanskje litt hetta da jeg leste dette første gangen, så hue gikk vel litt i lås. Utifra det du har fremhevet så har jeg ingenting å frykte.  Takk skal du ha, Trine :)

Kjenner til det der med at huet går i lås, og gjerne tror man hele verden skal rase sammen. Men jeg tror nok du kan slappe av :) Å fungere i en ekstremt tilrettelagt jobb, er ikke det samme som å fungere i arbeidslivet. Jeg tenker at det blir mer som vta og det er jo lov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Trine skrev:

Jeg er enig i at dette fører til utrygghet for de med uføretrygd. Jeg tror ikke det er ment like strengt som man gjerne leser det fordi man får litt panikk, og egentlig ikke blir overrasket over så mye når det kommer til politikere. Slik jeg forsto det gjalt disse nye reglene før endringen i 2015, så da tenker jeg at hadde man uføretrygd før 2015 og ikke holder på med stort mer enn man gjorde da, er man vel ganske trygg. Men det er jo generelt noe dritt med alt som kan tolkes i alle mulige retninger.

Det gjelder nok alle, uansett når man ble trygdet. Men så lenge du ikke tjener mer enn fribeløpet er det neppe noe å frykte vil jeg tro, og i hvertfall ikke hvis du ikke jobber ved siden av trygda. 

Det som er litt problematisk er "utnytter sine muligheter i et inntektsgivende arbeid". Det kan tolkes på mange måter. Skal NAV ligge i buskene og følge med på at man ikke er for aktiv? 

Anonymkode: 4ab76...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...