Gå til innhold

Det klokeste i livet er ofte å holde seg til de tingene man er litt flink til...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tenkte jeg ville prøve å sette i gang en meningsutveksling om arbeidslivet.

Jeg har inntrykk av at noen enere lykkes bra og på en måte utgjør den kritiske kompetanse. Samtidig  er det smått med tid for alle i dag da hverdagen er så krevende. Enda et trekk som ikke var så mye tidligere er at jeg har inntrykk av at flere og flere jobber veldig mye gratis. Kanskje en måte å utvikle kompetanse og markedsandeler?

Er dette en villet utvikling og hva tjener samfunnet på dette og hva tjener arbeidstakerene? Er der noen grupper som er klare vinnere?

Anonymkode: 3260d...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig  er det smått med tid for alle i dag da hverdagen er så krevende.

På hvilken måte da? Vi har vel aldri hatt flere hjelpemidler rundt oss i hverdagen enn nå. Dropp tulleforpliktelser og "krav" som handler om å vise verden hvor perfekt man er, så tenker jeg stressnivået synker.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enda et trekk som ikke var så mye tidligere er at jeg har inntrykk av at flere og flere jobber veldig mye gratis.

Mener du arbeid man egentlig skulle fått betalt for? I så fall kjenner jeg meg overhodet ikke igjen - har du noen eksempler?

Mener du frivillighet / dugnadsarbeid, så er den belastningen høyest for de som har store barn. Det har man ikke hele livet. Etterpå kan man fortsette i den grad man ønsker det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hele livet har jeg bare måttet gjøre helt andre ting. Noen som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 3260d...398

Jeg synes det er gøy å lære meg noe nytt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hele livet har jeg bare måttet gjøre helt andre ting. Noen som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 3260d...398

ja. jeg liker å lage 3d animasjon på pcen min, men så må jeg ofte forholde meg til noe jeg ikke er flink til, nemlig å være sosialt akseptert for den autisten jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, laban skrev:

På hvilken måte da? Vi har vel aldri hatt flere hjelpemidler rundt oss i hverdagen enn nå. Dropp tulleforpliktelser og "krav" som handler om å vise verden hvor perfekt man er, så tenker jeg stressnivået synker.

Mener du arbeid man egentlig skulle fått betalt for? I så fall kjenner jeg meg overhodet ikke igjen - har du noen eksempler?

Mener du frivillighet / dugnadsarbeid, så er den belastningen høyest for de som har store barn. Det har man ikke hele livet. Etterpå kan man fortsette i den grad man ønsker det selv.

Enkelte er ikke mye voksne og kanskhe endog syke det bør man absolutt ta hensyn til.😊

Jeg tenkte mest på om der er noen yrkesgrupper som kan ses på som " vinnere i dagens arbeidsmarked". Grupper som det realistisk er grunn til å tro er attraktive yrkesvalg på lang sikt. Slik som heismontørene engang var og flygelederene og og bioingenører og leger.

Jeg mener vi ber kanskje ungdommen i dag satse og binde seg opp ikke minst  økonomisk i utsikter til et arbeidsmarkedet som er i så aterk endring og er av kortere varighet enn noensinne før nye bølger kommer uten hensyn til at ingen får pensjon i førtiårsalder så langt da?? Selvfølgelig finnes her ingen garantier for noen grupper men jeg synes det blir vanskeligere og vanskeligere å skue fremover kanskje mer enn et år og se for seg hvordan arbeidsmarkedet eller mange samfunnsinstitusjoner da er. Mulig jeg ikke ser skogen for bare trær men jeg tror ikke jeg er så alene over å føle stor usikkerhet og lure på hvor voksne vi er alle sammen. Alt koster så i dag for alle.

Anonymkode: 3260d...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte er ikke mye voksne og kanskhe endog syke det bør man absolutt ta hensyn til.😊

Jeg tenkte mest på om der er noen yrkesgrupper som kan ses på som " vinnere i dagens arbeidsmarked". Grupper som det realistisk er grunn til å tro er attraktive yrkesvalg på lang sikt. Slik som heismontørene engang var og flygelederene og og bioingenører og leger.

Jeg mener vi ber kanskje ungdommen i dag satse og binde seg opp ikke minst  økonomisk i utsikter til et arbeidsmarkedet som er i så aterk endring og er av kortere varighet enn noensinne før nye bølger kommer uten hensyn til at ingen får pensjon i førtiårsalder så langt da?? Selvfølgelig finnes her ingen garantier for noen grupper men jeg synes det blir vanskeligere og vanskeligere å skue fremover kanskje mer enn et år og se for seg hvordan arbeidsmarkedet eller mange samfunnsinstitusjoner da er. Mulig jeg ikke ser skogen for bare trær men jeg tror ikke jeg er så alene over å føle stor usikkerhet og lure på hvor voksne vi er alle sammen. Alt koster så i dag for alle.

Anonymkode: 3260d...398

Men dette er jo et helt annet tema enn det jeg svarte på?!

Det er lenge siden det var enkelt å forutsi hvordan arbeidsmarkedet vil utvikle seg på lang sikt. Pensjon i førtiårsalder har ingen kunnet regne med her i landet. Det der med "hvor voksne vi er", skjønner jeg ikke noe av.

Det kan godt hende at samfunnet kommer til å forandre seg en god del i løpet av årene som kommer, men alle ungdomskull har sine utfordringer.

Jeg deler ikke din oppfatning av at nesten alle sliter med sykdom eller andre store problemer.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg tror det er lurt å satse på det man er flink til, særlig hvis det er noe samfunnet har bruk for. 

I motsetning til @laban er jeg godt kjent med at folk jobber masse gratis overtid, helt uten at noen tvinger dem.

Det skjer i litt selvstendige stillinger, som forskere, arkitekter og konsulenter, hvor man skal levere et resultat innenfor en timeramme. Mange velger bare jobbe litt ekstra fremfor å gå til sjefen eller kunden og si at budsjettet sprekker. Drivkraften kan være at den ansatte selv er perfeksjonist og ikke har samvittighet til å føre alle timer som faktisk går med.

Dette kan være en bivirkning av moderne måter å lede på, hvor alle er med å bestemme og dermed får mer ansvar på egne skuldre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber altfor mye gratis these days. Ikke like lett å be om avspasering når jeg nettopp har vært hjemme et par dager heller. #evigforkjølet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godfot Begrepet ble mest kjent gjennom Nils Arne Eggens bok ”Godfoten”. Teorien sier at det du er flink til, skal du øve mer på. I tillegg skal du gjøre andre gode.

 

På 25.1.2019 den 1.00, AnonymBruker skrev:

Men hele livet har jeg bare måttet gjøre helt andre ting. Noen som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 3260d...398

Kjenner meg litt igjen ja, jeg har jo noen styrker men føler samfunnet har mange krav en må tilfredstille samtidig som jeg ikke klarer etterleve og da blir ikke ting så greit. Mange med lidelser som f.eks Asperger har styrker det kan være vanskelig å utnytte i arbeidssammenheng kombinert med deres utfordringer, og da går det som det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, laban skrev:

Pensjon i førtiårsalder har ingen kunnet regne med her i landet.

Dersom du dropper å få barn, og har en normalt høy lønn av Norsk Standard og samtidig bor rimelig, er det ikke noe problem å pensjonere seg i 40 årene, selv tidlig i 40 årene går det, det burde ikke gå i et fornuftig system men ettersom en får så mye gratis resten av livet mtp helseforsikring og alt sånn så kan en få veldig mye fra staten uten å yte mye mtp skatt så om en kombinerer det med å leve rimelig så går regnestykket opp, skattesatsene er tilpasset at folk ikke lever rimelig og dermed skatter en mye gjennom livet, men det er ikke nødvendig det er valg folk tar

De fleste ønsker dog å leve med litt høyere standard og/eller få barn, og/eller har lav lønn da er det litt værre, og det skal vi være glad for, om en stor andel nordmenn gikk for "pensjonere seg i 40 årene" ville det blitt mangel på folk å finansiere tjenestene disse førtidspensjonistene og alderspensjonistene og andre får gratis.

Anonymkode: 3e1ee...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å illustrere, ser en på hvor rike pensjonistene er, er det tydelig at de kunne sluttet å jobbe tidligere og tæret på formuen istedenfor (selge huset og leie) etc https://forskning.no/penger-og-privatokonomi-samfunnsokonomi/de-minst-rike-eldre-i-norge-er-ogsa-millionaerer/357786

Det er noe veldig mange kan regne med å gjøre, om de vil, og dette er normale folk ikke folk som har levd maksimalt rimelig liksom

Anonymkode: 3e1ee...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...