Gå til innhold

Kan det være noe gynekologisk ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min søster er 23 år og har slitt med magesmerter i mange år. Mye luftplager, diare, obstipasjon  ol. Har stadig feberfølelse og føler seg på en måte influensasyk. Kommer og går. Hun har hatt mye fravær fra skole og jobb pga magesmerter og mange ganger måttet kutte ut fritidsaktiviteter. I perioder er det mye verre i forbindelse med mensen og andre ganger føler hun ikke at det kan relateres til mensen. Har ganske smertefulle menstruasjoner men ikke alltid like vondt. Blodprøver og samtale hos legen gir ingen svar. Normale blødninger. Den siste uken halter hun pga sterke smerter som kommer og går nede i høyre del av magen. Kan det være noe gynekologisk ?. Hun tok en gynekologisk undersøkelse hos fastlegen i fjor. Hun tok celleprøve men ingen ultralyd og legen kjente ikke på magen. Hun bruker ikke prevensjon og er ikke seksuelt aktiv. Vet at dette er veldig diffust og skyldes kanskje noe med mage/ tarmsystemet men greit å kunne utelukke gynekologi? 

 

Anonymkode: eb739...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være den godartede tilstand endometriose hvor vev av samme type som livmorslimhinnen er kommet på avveier ut i bukhulen hvor det skapes en slags betennelsesreaksjon med smerter som oftest følger menstruasjonssyklus, men også kan være konstante. Avføringsforstyrrelser kan ses i sjeldne tilfeller.

Tilstanden kan vanligvis ikke påvises ved en vanlig gynekologisk undersøkelse med ultralyd, men det må for diagnose utføres 'kikkhullsoperasjon'. En behandling er p-pille uten pause så menstruasjonene stoppes. Det kunne hun kanskje forsøke uten at man har den egentlige diagnose?

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Gynekologer bruker vaginal ultralyd for å vurdere livmor og eggstokker. Fødselsleger bruker abdominal for å vurdere fosteret. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Annonse

På 12.2.2019 den 20.59, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det kan jeg ikke uttale meg om uten å kjenne deg. Hilsen Mette

Det var ikke jeg som var TS. Jeg kommenterte bare HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...