Gå til innhold

Klimadebatten: Det er nesten så man tror det er en spøk - Eliten ankom Davos i nesten 1 500 privatfly!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/ytring/det-er-nesten-sa-man-tror-det-er-en-spok-1.14399800

Det paradoksale i at så mange velger å ta privatfly til et forum der klimakrisen er høyt på agendaen, har blitt en snakkis i Davos og har fått bred pressedekning både hjemme i Norge og i verden ellers.

Toppene møter seg selv i døren i klimaspørsmålet.

Når de har kommet frem til Zürich i privatfly er det også en god del av dem som tar helikopter videre opp hit i fjellene. Det sparer dem for en togtur på i underkant av tre timer.

Forskjellen mellom vanlige folk som forventes å bidra med det de kan for å redusere klimagassutslippene, og de som tar beslutningene som skal sikre klodens fremtid, virker uoverkommelig stor.

For hvorfor skal vanlige folk gjøre endringer i sine liv, når de som sitter med makten ikke gidder?

Det virker som det gjelder egne regler for eliten.

 

Anonymkode: e7800...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres litt  sience  fiction ut eller opptakten til en "moderne "Agatha Christine roman. En liten gruppe ankommer hotellet og diskuterer rundt et bord. De er alle nære venner med stort nettverk. Samtaler i lydisolerte rom og lunsjer og middager bare det mest eksklusive. Small talk under middagen er heller ikke uten betydning for den videre del av romanen.Jane Marple er tilfeldigvis tanten til en av disse moderne forretningmagnatene  og fravær av hotellsjef som plutelig ble syk og dårlig holder hun i menyen osv...

Nei spøk til side. Jeg synes det er skummelt om det er slik at noen få mennesker har så mye innflytelse. Signalet de ønsker å sende verden er kanskje bare at de har ekstremt dårlig tid. Virker bare sience  fiction igrunn. Miss Marple ville ikke synes om sånt tror jeg. Var der problemer ville hun løst de på sin glitrende måte.

Det hele bare fremmedgjørende. Hvor mye har de bidratt i klimaregnskapet negativt?

Anonymkode: 5c29e...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres litt  sience  fiction ut eller opptakten til en "moderne "Agatha Christine roman. En liten gruppe ankommer hotellet og diskuterer rundt et bord. De er alle nære venner med stort nettverk. Samtaler i lydisolerte rom og lunsjer og middager bare det mest eksklusive. Small talk under middagen er heller ikke uten betydning for den videre del av romanen.Jane Marple er tilfeldigvis tanten til en av disse moderne forretningmagnatene  og fravær av hotellsjef som plutelig ble syk og dårlig holder hun i menyen osv...

Nei spøk til side. Jeg synes det er skummelt om det er slik at noen få mennesker har så mye innflytelse. Signalet de ønsker å sende verden er kanskje bare at de har ekstremt dårlig tid. Virker bare sience  fiction igrunn. Miss Marple ville ikke synes om sånt tror jeg. Var der problemer ville hun løst de på sin glitrende måte.

Det hele bare fremmedgjørende. Hvor mye har de bidratt i klimaregnskapet negativt?

Anonymkode: 5c29e...211

Hvordan bidrar man positivt egentlig i  klimaregnskapet som privatperson utover kildesortering og å avstå fra uvettig bruk av bil, ta vare på trær og riktig skog  og ikke forurense med plasten sin . Vet du om FN rapporten handler om sånne ting?

Anonymkode: 5c29e...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/ytring/det-er-nesten-sa-man-tror-det-er-en-spok-1.14399800

Det paradoksale i at så mange velger å ta privatfly til et forum der klimakrisen er høyt på agendaen, har blitt en snakkis i Davos og har fått bred pressedekning både hjemme i Norge og i verden ellers.

Toppene møter seg selv i døren i klimaspørsmålet.

Når de har kommet frem til Zürich i privatfly er det også en god del av dem som tar helikopter videre opp hit i fjellene. Det sparer dem for en togtur på i underkant av tre timer.

Forskjellen mellom vanlige folk som forventes å bidra med det de kan for å redusere klimagassutslippene, og de som tar beslutningene som skal sikre klodens fremtid, virker uoverkommelig stor.

For hvorfor skal vanlige folk gjøre endringer i sine liv, når de som sitter med makten ikke gidder?

Det virker som det gjelder egne regler for eliten.

 

Anonymkode: e7800...a92

Veldig enig i at alt trenger man ikke selv om man skulle skulle til å være så rik.

Anonymkode: 5c29e...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beviser jo bare at de ikke tror på det selv. De ler nok godt bak ryggen på naive nasjoner og mennesker som har latt seg lure av klima-propagandaen deres. Mer penger i kassa på dem, det. Eliten.

Anonymkode: b17ce...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting betyr at alle er like blant dem heller. Eliten.

Anonymkode: 5c29e...211

Alt har en fremside og alt har en bakside ,så også for klimabevegelsen kanskje.🤔

Anonymkode: 5c29e...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

I media høres det nesten ut som det er en klimakonferanse, men det er en økonomikonferanse. Temaet i år globalisering, inkludert handelskrig, brexit og lav økonomisk vekst. Deltakerne er ikke primært miljøforkjempere, men politikere og toppledere i store bedrifter. Det er ikke dobbeltmoral når de tar privatfly. Det er bare vanlig, dårlig moral. 

Det er uansett urealistisk å kreve at alle skal reise med rutefly og ta toget opp. For enkelte er det ikke trygt.

Jeg synes det er det dumt å lage et problem ut av at disse lederne skal få høre et par innlegg om miljø. Det er ikke kritikkverdig at arrangøren har satt opp plakater som oppfordrer til å reise bærekraftig. De plakatene og innleggene er ekstra viktige hvis deltakerne er miljøsvin.

Det blir noe litt annet med Stordalen og Al Gore som faktisk profilerer seg på klimasaken. De fortjener å bli avkledd. 

Jeg tror den eneste effekten av så ulne og tendensiøse nyhetsoppslag er at folk flest bryr seg mindre. Jeg tror "klimarealister" er veldig glade for sånne saker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det som jeg irriterer meg mest over når det gjelder FRP er "klima-realistene". Egentlig ville jeg helst stemt på ett parti like fanatisk i miljøsaken som SV og MDG. Men jeg  er sterkt innvandringskritisk. Kanskje jeg kunne startet "nasjonalistiske sosialister", det ligner dog (i ordlyden) for mye på nasjonal sosialisme, og det kan jeg ikke være bekjent av :P

 

I alle fall kan jeg trøste meg med att mitt klima-avtrykk er svært lavt. Jeg flyr aldri, og reiser kollektivt. For meg er det dog ikke noe stort "offer", og selv med normalt klima ville jeg nok leve sånn.

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke lenge til at de " finner ut" at noe annet kanskje bare vanlige fotavtrykk på kirkegården forurenser eller er røde tall i et regnskap unndratt all offentlig kontroll. Det er mennesker man grøsser bare man ser. Husker tidligere tiders debatter hvor man kritiserte den norske partifloraen for å være for preget av småpartier og smågrupperinger. Man trengte bare to blokker hevdet enkelte den gang. I dag er det ikke et parti jeg iallefall forbinder mye positivt ved av samtlige psrtigrupperingrr.

På samme måte som at arbeidsledigheten nå er redusert og man trenger ikke så stort et NAV så trenger man kanskje ikke så mange stortingsrepresentanter heller. Men det er det vel ingen der som ønsker.  Blir interessant å se kommunevalget om det spøker for sperregrense der man minst ville tro.

Anonymkode: 5c29e...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
8 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Det som jeg irriterer meg mest over når det gjelder FRP er "klima-realistene". Egentlig ville jeg helst stemt på ett parti like fanatisk i miljøsaken som SV og MDG. Men jeg  er sterkt innvandringskritisk. Kanskje jeg kunne startet "nasjonalistiske sosialister", det ligner dog (i ordlyden) for mye på nasjonal sosialisme, og det kan jeg ikke være bekjent av :P

 

I alle fall kan jeg trøste meg med att mitt klima-avtrykk er svært lavt. Jeg flyr aldri, og reiser kollektivt. For meg er det dog ikke noe stort "offer", og selv med normalt klima ville jeg nok leve sånn.

Når det gjelder innvandring skulle jeg ønske man kunne kastet hele dagens system på søppeldynga og bygget det opp fra bunnen sånn som det burde være. I dag synes jeg det bare er dårlig for alle parter, og aller mest for innvandrere. Det er så betent debatt at det blir fastlåst, dessverre. Jeg synes Frp stiller betimelige spørsmål noen ganger, det skal de ha. Andre ganger virker det som om de bare vil plage folk.

Jeg er ikke spesielt klimavennlig. På den positive siden reiser jeg kollektivt og spiser ganske lite kjøtt*. Jeg tror det blir effektivt oppveid av flyreiser og hyttebygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2019 den 2.12, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/ytring/det-er-nesten-sa-man-tror-det-er-en-spok-1.14399800

Det paradoksale i at så mange velger å ta privatfly til et forum der klimakrisen er høyt på agendaen, har blitt en snakkis i Davos og har fått bred pressedekning både hjemme i Norge og i verden ellers.

Toppene møter seg selv i døren i klimaspørsmålet.

Når de har kommet frem til Zürich i privatfly er det også en god del av dem som tar helikopter videre opp hit i fjellene. Det sparer dem for en togtur på i underkant av tre timer.

Forskjellen mellom vanlige folk som forventes å bidra med det de kan for å redusere klimagassutslippene, og de som tar beslutningene som skal sikre klodens fremtid, virker uoverkommelig stor.

For hvorfor skal vanlige folk gjøre endringer i sine liv, når de som sitter med makten ikke gidder?

Det virker som det gjelder egne regler for eliten.

 

Anonymkode: e7800...a92

Enkelte mennesker må bare være veldig alvorlig syke.🤔

Anonymkode: 5c29e...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2019 den 2.12, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/ytring/det-er-nesten-sa-man-tror-det-er-en-spok-1.14399800

Det paradoksale i at så mange velger å ta privatfly til et forum der klimakrisen er høyt på agendaen, har blitt en snakkis i Davos og har fått bred pressedekning både hjemme i Norge og i verden ellers.

Toppene møter seg selv i døren i klimaspørsmålet.

Når de har kommet frem til Zürich i privatfly er det også en god del av dem som tar helikopter videre opp hit i fjellene. Det sparer dem for en togtur på i underkant av tre timer.

Forskjellen mellom vanlige folk som forventes å bidra med det de kan for å redusere klimagassutslippene, og de som tar beslutningene som skal sikre klodens fremtid, virker uoverkommelig stor.

For hvorfor skal vanlige folk gjøre endringer i sine liv, når de som sitter med makten ikke gidder?

Det virker som det gjelder egne regler for eliten.

 

Anonymkode: e7800...a92

Enkelte mennesker har det altfor lett tror jeg. Men jeg vil ikke bruke moralsk pekefinger her fordi om jeg hadde vært alvorlig syk og skulle møte miss Marple hadde jeg kanskje gjort det samme. Tatt den forteste og enkleste vei. Den rette linje og fløyet.

Anonymkode: 5c29e...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte mennesker må bare være veldig alvorlig syke.🤔

Anonymkode: 5c29e...211

Ja, avorlig sykdom kan virkelig snu livet på hodet. Kanskje man er har et normalt liv som sløydlærer, men plutselig sitter man der som milliardær, og tar privatfly til Davos.🙃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...