Gå til innhold

Spørsmål om utredning av endometriose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mistenker at jeg kan ha endometriose da jeg har veldig sterke menssmerter. Da jeg først fikk mensen da jeg var rundt 11 år hadde jeg nesten ikke smerter, men det har blitt mye verre med årene. Jeg er nå 24 år. Jeg har lest litt om utredning av endometriose på nettet og har forstått det slik at man må ta en kikkhullsoperasjon for å finne ut om har endometriose eller ikke. 

Jeg regner med at fastlegen er den første jeg må bestille en time hos?  Hvilke prøver vil han ta og hvilke undersøkelser vil han gjøre? Og er det slik at han vil henvise meg videre til en gynekolog for videre undersøkelser uansett eller er det ikke sikkert at jeg blir henvist videre? Er det noe spesielt jeg burde tenke over? 

Anonymkode: ddd1a...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og er det slik at jeg vil få en kikkhullsoperasjon dersom jeg ønsker det eller er det ikke sikkert jeg får det?

Anonymkode: ddd1a...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ved mistanke om endometriose vil fastlegen sannsynligvis henvise deg til gynekolog. Hvis det er lang ventetid, så kan man i ventetiden forsøke behandling med p-pille uten pause som et forsøk på å stoppe menstruasjonene. Man vil i de fleste tilfeller forsøke en eller to behandlinger før man utfører laparoskopi som dessverre nesten alltid er nødvendig for å stille diagnosen. Det er ingen grunn til å være så ivrig etter laparoskopi hvis behandlingen virker.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...