Gå til innhold

Innsett av hormonspiral


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 24 år og ønsker å sette inn hormonspiral da jeg synes det er vanskelig å huske å ta en pille hver dag i tillegg til at jeg blør og har en del vondt under menstruasjon. Jeg har 3 spørsmål:

1. Jeg har lest litt rundt på nettet og ser at det er mirena som blir anbefalt da den inneholder mest virkestoff og det da er mest sannsynlig å miste menstruasjon? Stemmer dette? 

2. Jeg har aldri fått gjort en gynekologisk undersøkelse tidligere så jeg aner ikke hvordan jeg eventuelt vil tåle det, jeg lurer derfor på: er det mulig å sjekke hvordan man vil tåle å sette inn spiral før man forsøker å sette inn spiralen? Jeg tenker at det er jo dumt å betale 1000 kr for en spiral om legen ikke klarer å sette den inn? Også må man betale på nytt for en ny spiral dersom man vil forsøke igjen... 

3. Også lurer jeg på om det anbefales å sette den inn hos fastlege eller gynekolog? Fastlegen min er veldig ung og har ikke jobbet som fastlege så lenge så jeg vil tro at han har lite erfaring med å sette inn spiral.

Anonymkode: 1db4c...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hormonspiral er en 'langtidsprevensjon' som anbefales av helsemyndighetene, så det er et lurt valg. Så til dine spørsmål:

1. Jeg har lest litt rundt på nettet og ser at det er mirena som blir anbefalt da den inneholder mest virkestoff og det da er mest sannsynlig å miste menstruasjon? Stemmer dette? 

Svar:

Som du ser er det litt større sjanse med Mirena enn med den litt svakere Kyleena som er litt mindre og kanskje litt lettere å sette inn.

År

 

Jaydess

Kyleena

Mirena

 

stopp i menstruasjonene

1

6%

12%

16%

3

12%

20%

24%

5

 

23%

26%


2. Jeg har aldri fått gjort en gynekologisk undersøkelse tidligere så jeg aner ikke hvordan jeg eventuelt vil tåle det, jeg lurer derfor på: er det mulig å sjekke hvordan man vil tåle å sette inn spiral før man forsøker å sette inn spiralen? Jeg tenker at det er jo dumt å betale 1000 kr for en spiral om legen ikke klarer å sette den inn? Også må man betale på nytt for en ny spiral dersom man vil forsøke igjen... 

Svar:

Hvis legen ikke får spiralen innsatt, tror jeg at den kan returneres til leverandøren og man får en ny spiral, men jeg er litt usikker. Hør med legen. Man kan ikke sjekke på forhånd om hvor vondt det blir, ta evt en paracet og en Ibux

Pasientrapportering av smerter ved innsetting av spiral

 

Jaydess

Kyleena

Mirena

Ingen

30

27

17

Mild

42

46

41

Moderat

22

24

35

Mye

5

4

7


3. Også lurer jeg på om det anbefales å sette den inn hos fastlege eller gynekolog? Fastlegen min er veldig ung og har ikke jobbet som fastlege så lenge så jeg vil tro at han har lite erfaring med å sette inn spiral.

Svar:

Du kan høre med fastlegen om du kan få en henvisning, men leger i dag lærer allerede i studietiden å innsette spiral, så det går sikkert greit.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

PS fra 25 år (ikke før) anbefales celleprøve fra livmorhalsen, så du må nok venne deg til undersøkelsen. Det går som regel greit. Du kan gjerne ta med en venninne eller venn til legen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...