Gjest Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 Hei. Jeg får 30 mg Cipralex mot dystymi. Er det standard eller? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergogdal Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 30mg Cipralex er en høy dose, men det er den kliniske responsen sammen med evt serumspeil som gir grunnlag for å si noe om doseringen er fornuftig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 30 minutter siden, Felixia skrev: Hei. Jeg får 30 mg Cipralex mot dystymi. Er det standard eller? Stander er 10-20 mg ifølge FK. Anonymkode: a782f...141 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 For dystymi er 30 mg eller høyere det mest vanlige og nødvendige. Om du blir bra, bør du aldri verken trappe ned eller slutte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 28. januar 2019 Del Skrevet 28. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Stander er 10-20 mg ifølge FK. Anonymkode: a782f...141 For dystymi som var det TS spurte om? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Har de kun satt deg på tabletter? Jeg prøvde tre typer når jeg hadde diagnosen depresjon, når jeg istedenfor fikk diagnose dystemi sluttet jeg på medeisiner og begynte med kongnotiv terapi. Det har hjulpet meg MYE, og mye mer enn hva medisinene noen sinne gjorde. Jeg har også hatt god suksess med selvhjelpsbøker etter jeg sluttet hos psykologen. Anonymkode: d37ca...487 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 På 28.1.2019 den 23.43, kupton skrev: For dystymi som var det TS spurte om? Det står ingenting om dystymi i felleskatalogen, men det står: "Sikkerheten av doser >20 mg daglig er ikke undersøkt. ". Anonymkode: a782f...141 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Har de kun satt deg på tabletter? Jeg prøvde tre typer når jeg hadde diagnosen depresjon, når jeg istedenfor fikk diagnose dystemi sluttet jeg på medeisiner og begynte med kongnotiv terapi. Det har hjulpet meg MYE, og mye mer enn hva medisinene noen sinne gjorde. Jeg har også hatt god suksess med selvhjelpsbøker etter jeg sluttet hos psykologen. Anonymkode: d37ca...487 Ja. Det var aldri snakk om noen psykolog. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 5 minutter siden, Felixia skrev: Ja. Det var aldri snakk om noen psykolog. Ved dystymi er medisiner viktigst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 12 timer siden, Felixia skrev: Ja. Det var aldri snakk om noen psykolog. Da ville jeg tatt tak i det hvis du orker! Dystymi er en tung diagnose å leve med, men om de kun putter deg på medisiner risikerer du å leve på det livet ut, og det vil du ikke, tro meg! Går man 5-10 år tilbake i tid var dette nemlig det de gjorde. Ga deg medisiner og lot deg leve med det, men de siste årene har de fått øyenene opp for å bruke kognotiv terapi med stor suksess i samarbeid med medisiner i en kort periode. Jeg har vært deprimert i ca 5-6 år først før jeg de siste 6-7 årene har være dystemisk og ikke deprimert som diagnosen min sa. Jeg ble fikk medisiner uten effekt, gikk til legen for oppfølging og nye medisiner. Så fikk jeg en episode med dobbel depresjon (hvis man er dystemisk og så får en depresiv episode i tillegg) i fjor vinter og havnet dermed på DPS. Etter to samtaler kom psykologen frem til at med mine symptomer og hvordan jeg fungerte i hvertdagen så var jeg dystemisk og ikke deprimert. Jeg kunne jo gå på jobb, og ha en samboer og hunder. Medisiner ble kuttet ut og vi fulgte ett helt nytt opplegg med kognotiv terapi, ABCD modellen og mer fokus på følelser. Også psykomotorisk fysiterapi ble lagt inn pga jeg har problemer med rygg, hofte og bein. Nå har jeg straks gått ett år i dette opplegget og jeg har det mye bedre. Det vil riktignok ta lang tid før jeg greier å legge fra meg negative tanker om meg selv, få mer energi og orket et normalt og hektisk liv. Men tankegangen min har endret seg og jeg er flinkere til å ta tak i ting selv enn jeg var for ett år siden. Samboeren min mener jeg er nesten blitt et nytt menneske fordi jeg sier ifra om ting. Istedenfor å gi meg selv skylden for alt sier jeg nå klart ifra om hvordan ting er og samboerskapet vårt har blitt mye bedre. Anonymkode: d37ca...487 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.