Gå til innhold

Alder når en flytter hjemmefra


påskelilje

Anbefalte innlegg

De fleste ungdommer som bor nær videregående skole, blir vel boende hjemme til de er rundt 19 år. I mer grisgrendte strøk er det jo vanlig å flytte på hybel eller internatskole når en er rundt 16 for å går på vgs. Noen velger å ta ett eller flere av årene på vgs i utlandet, som oftest 2. klasse.

I hvilke tilfeller ville du fraråde en ungdom å flytte hjemmefra når han/hun er 16?

I hvilke tilfeller ville du fraråde en ungdom å ta for eksempel 2 klasse i utlandet (utveksling)?

I hvilke tilfeller ville du fraråde en ungdom/ung voksen å bli boende hjemme etter vgs/fagbrev?

Hvor gammel var du selv da du flyttet hjemmefra? Ville du gjort det samme, dersom du visste hvilke erfaringer du fikk ved å flytte i den alderen?

...

Jeg selv var 19,5 da jeg flyttet hjemmefra. Var i utlandet ett år, reiste deretter til et annet sted i Norge for å studere i fem år. Det fungerte fint for meg. Jeg tror de fleste ungdommer trenger foreldrene også i de siste tenårene - men det finnes selvsagt ulike mennesketyper, og mange vil jo klare seg fint uten daglig kontakt med foreldrene også - for all del....

De to eldste ungdommene hos oss har bodd/bor hjemme til etter fylte 19 år. Den yngste ønsker å flytte ut så fort som mulig, helst allerede fra 1. klasse på vgs :D:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, påskelilje skrev:

De fleste ungdommer som bor nær videregående skole, blir vel boende hjemme til de er rundt 19 år. I mer grisgrendte strøk er det jo vanlig å flytte på hybel eller internatskole når en er rundt 16 for å går på vgs. Noen velger å ta ett eller flere av årene på vgs i utlandet, som oftest 2. klasse.

I hvilke tilfeller ville du fraråde en ungdom å flytte hjemmefra når han/hun er 16?

I hvilke tilfeller ville du fraråde en ungdom å ta for eksempel 2 klasse i utlandet (utveksling)?

I hvilke tilfeller ville du fraråde en ungdom/ung voksen å bli boende hjemme etter vgs/fagbrev?

Hvor gammel var du selv da du flyttet hjemmefra? Ville du gjort det samme, dersom du visste hvilke erfaringer du fikk ved å flytte i den alderen?

...

Jeg selv var 19,5 da jeg flyttet hjemmefra. Var i utlandet ett år, reiste deretter til et annet sted i Norge for å studere i fem år. Det fungerte fint for meg. Jeg tror de fleste ungdommer trenger foreldrene også i de siste tenårene - men det finnes selvsagt ulike mennesketyper, og mange vil jo klare seg fint uten daglig kontakt med foreldrene også - for all del....

De to eldste ungdommene hos oss har bodd/bor hjemme til etter fylte 19 år. Den yngste ønsker å flytte ut så fort som mulig, helst allerede fra 1. klasse på vgs :D:huh:

Jeg flyttet hjemmenfra da jeg var 19 år og skulle ønske jeg flyttet ut før,fikk da hjelp fra sosialen til å kjøpe ting til leiligheten. De mente det var på tide jeg flyttet ut. Min datter flyttet ut når hun var 18 år og klarte seg bra, vi hadde mye kontakt på telefonen. Har nå en på 21 år som bor hjemme, han trives så godt det med så spørs om han flytter ut med det førtse. Han jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, påskelilje skrev:

De fleste ungdommer som bor nær videregående skole, blir vel boende hjemme til de er rundt 19 år. I mer grisgrendte strøk er det jo vanlig å flytte på hybel eller internatskole når en er rundt 16 for å går på vgs. Noen velger å ta ett eller flere av årene på vgs i utlandet, som oftest 2. klasse.

I hvilke tilfeller ville du fraråde en ungdom å flytte hjemmefra når han/hun er 16?

I hvilke tilfeller ville du fraråde en ungdom å ta for eksempel 2 klasse i utlandet (utveksling)?

I hvilke tilfeller ville du fraråde en ungdom/ung voksen å bli boende hjemme etter vgs/fagbrev?

Hvor gammel var du selv da du flyttet hjemmefra? Ville du gjort det samme, dersom du visste hvilke erfaringer du fikk ved å flytte i den alderen?

...

Jeg selv var 19,5 da jeg flyttet hjemmefra. Var i utlandet ett år, reiste deretter til et annet sted i Norge for å studere i fem år. Det fungerte fint for meg. Jeg tror de fleste ungdommer trenger foreldrene også i de siste tenårene - men det finnes selvsagt ulike mennesketyper, og mange vil jo klare seg fint uten daglig kontakt med foreldrene også - for all del....

De to eldste ungdommene hos oss har bodd/bor hjemme til etter fylte 19 år. Den yngste ønsker å flytte ut så fort som mulig, helst allerede fra 1. klasse på vgs :D:huh:

Klarer ikke besvare spørsmålene dine, det er jo så veldig individuelt og det kan tenkes mange årsaker til at det kan være lurt å vurdere tidlig eller sen flytting. Generelt tenker jeg det er fint å flytte når man er ferdig med videregående, altså når man er 18-19.

 

Selv flyttet jeg til utlandet rett etter videregående. Da jeg kom tilbake etter et år og begynte å studere her hjemme, måtte jeg til min forsmedelse flytte hjem igjen - fant ikke noen hybel. Sparte jo penger på det, men følte tiden var overmoden for flytting. Bodde vel hjemme et helt år før det ordnet seg, og da var det ikke veldig god tone hjemme... 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, påskelilje skrev:

I hvilke tilfeller ville du fraråde en ungdom å flytte hjemmefra når han/hun er 16?

I ganske mange tilfeller, egentlig. Selv om det selvfølgelig kommer an på 16-åringens modenhet og motivasjon. Jeg ville nok foretrukket en "gammeldags" ordning som ikke frikoplet ungdommen fullstendig: Gjerne innkvartering / hybel hos familie eller andre vi kjente litt, hjemreise (nesten) hver helg, en viss garanti for at næringsinntaket ikke ble helt koko (for eksempel gjennom middagstilbud i kantine eller hos huseier, osv. Jeg ville ikke likt at en 16-åring flyttet til et hybelhus eller et bofellesskap med jevnaldrende.

17 minutter siden, påskelilje skrev:

I hvilke tilfeller ville du fraråde en ungdom å ta for eksempel 2 klasse i utlandet (utveksling)?

Hvis språket var totalt nytt for ungdommen, slik at starten ville bli veldig hard, ville jeg kanskje rådet til å velge et "enklere" land.   Og så ville jeg passet på at ungdommen tenkte gjennom tilbakekomsten også, ikke bare utvekslingsåret, særlig hvis h*n var veldig knyttet til noen i klassen, idrettslaget eller annen fritidsaktivitet. I en vennegjeng kan et års fravær bety ganske mye. Dessuten er det lurt å undersøke med rådgiver og lærere om det er noen fag-administrative problemer knyttet til oppholdet (av typen "bør ta privatisteksamen i sidemål før pensum endres i 2020"). Men hvis motivasjonen er reell (ikke bare fordi noen andre skal og det høres kult ut), kan det sikkert være veldig interessant og utviklende.

27 minutter siden, påskelilje skrev:

I hvilke tilfeller ville du fraråde en ungdom/ung voksen å bli boende hjemme etter vgs/fagbrev?

Fraråde å bli boende? Det måtte vel være hvis det var veldig trangt eller situasjonen i husstanden var veldig vanskelig av andre grunner?

31 minutter siden, påskelilje skrev:

Hvor gammel var du selv da du flyttet hjemmefra?

19 år, men jeg begynte tidlig på skolen, så jeg hadde et "friår" etter vgs først. Jeg flyttet på hybel i en annen del av landet og kom hjem i ferier. Det var en fin løsning for både meg og resten av familien - da går ting litt mer gradvis enn når man forsvinner "for godt" eller for minst et år.

33 minutter siden, påskelilje skrev:

Ville du gjort det samme, dersom du visste hvilke erfaringer du fikk ved å flytte i den alderen?

Ja - det gikk helt fint, og vi var mange i nøyaktig samme situasjon på studiestedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, påskelilje skrev:

De to eldste ungdommene hos oss har bodd/bor hjemme til etter fylte 19 år. Den yngste ønsker å flytte ut så fort som mulig, helst allerede fra 1. klasse på vgs :D:huh:

Umulig å svare på uten å kjenne ungdommene mener jeg. :)

Selv var jeg 24 år (jada...) før jeg flyttet ut. Mine på 18 og 20 bor fremdeles hjemme... 18-åringen hadde gjerne flyttet på dagen mens 20-åringen sikkert hadde bodd hjemme til han blir pensjonist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, laban skrev:

Fraråde å bli boende? Det måtte vel være hvis det var veldig trangt eller situasjonen i husstanden var veldig vanskelig av andre grunner?

Mente at noen kanskje ble boende litt for lenge hjemme - altså det motsatte av mi minste... Kjenner en som er 21 som vel ikke har planer om å flytte ut - det er bare veldig praktisk og greit å bli boende hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Xtra skrev:

Klarer ikke besvare spørsmålene dine, det er jo så veldig individuelt og det kan tenkes mange årsaker til at det kan være lurt å vurdere tidlig eller sen flytting. Generelt tenker jeg det er fint å flytte når man er ferdig med videregående, altså når man er 18-19.

 

Selv flyttet jeg til utlandet rett etter videregående. Da jeg kom tilbake etter et år og begynte å studere her hjemme, måtte jeg til min forsmedelse flytte hjem igjen - fant ikke noen hybel. Sparte jo penger på det, men følte tiden var overmoden for flytting. Bodde vel hjemme et helt år før det ordnet seg, og da var det ikke veldig god tone hjemme... 

Jeg bodde hjemme noen uker (4-5-6- uker) da jeg var 24/25, for å gjøre feltarbeid til hovedoppgaven, og det var veldig rart. Hadde bodd borte i mange år, var gift og hadde liksom mitt eget liv.... Var veldig glad da jeg kunne reise tilbake til studiested og mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, påskelilje skrev:

De fleste ungdommer som bor nær videregående skole, blir vel boende hjemme til de er rundt 19 år. I mer grisgrendte strøk er det jo vanlig å flytte på hybel eller internatskole når en er rundt 16 for å går på vgs. Noen velger å ta ett eller flere av årene på vgs i utlandet, som oftest 2. klasse.

I hvilke tilfeller ville du fraråde en ungdom å flytte hjemmefra når han/hun er 16?

I hvilke tilfeller ville du fraråde en ungdom å ta for eksempel 2 klasse i utlandet (utveksling)?

I hvilke tilfeller ville du fraråde en ungdom/ung voksen å bli boende hjemme etter vgs/fagbrev?

Hvor gammel var du selv da du flyttet hjemmefra? Ville du gjort det samme, dersom du visste hvilke erfaringer du fikk ved å flytte i den alderen?

...

Jeg selv var 19,5 da jeg flyttet hjemmefra. Var i utlandet ett år, reiste deretter til et annet sted i Norge for å studere i fem år. Det fungerte fint for meg. Jeg tror de fleste ungdommer trenger foreldrene også i de siste tenårene - men det finnes selvsagt ulike mennesketyper, og mange vil jo klare seg fint uten daglig kontakt med foreldrene også - for all del....

De to eldste ungdommene hos oss har bodd/bor hjemme til etter fylte 19 år. Den yngste ønsker å flytte ut så fort som mulig, helst allerede fra 1. klasse på vgs :D:huh:

Hei!

Jeg syns Laban svarte som jeg ville svart på nesten alt.

Det jeg har å tilføye er egne erfaringer.

Jeg var ferdig med vgs når jeg flyttet, dvs 19 år, det var greit flytte da, noen år i utlandet gjorde det unaturlig flytte hjem igjen.

For mine barn, og med boligprisene her, tenker jeg, og håper jeg, de er fornuftige og velger å bo gratis hjemme, så lenge de kan, enten de trenger blir ferdige med bachelor, eller master, men erfaringen min er at 19 åringer gjerne kommer dit at de vil flytte, og det går også bra.

Jeg ville imidlertid ikke nølt med å sende en 16 åring, på utvekslingsstudier i utlandet, jeg har et barn nå som vil reise og tilbringe sommeren med å gjøre humanitært arbeide i et konfliktfyldt område, jeg vet det vil være tøft, det var praktiske vansker for meg også, når jeg gjorde det, men man lærer fort, i hvert fall hvis man vil overleve.

Det er en del som ikke forstår at jeg kan tillate mitt barn med autisme, reise dit, stå i kryssilden, jeg tenker annerledes, noen ting trenger vi bare å gjøre, fordi vi kjenner et sterkt ønske om å bidra, gjøre noe for at andre skal få det bedre, for å få et sunt perspektiv, for å lære, for å sette våre egne problemer i et perspektiv, ofte blir de mindre når man ikke får tid til å tenke bare på seg selv, så å få perspektiv, se andre mennesker som strever, kanskje langt mer enn oss selv, selv om vi har sykdommer, funksjonsnedsettelser osv... det tror jeg gjør menneske mer levedyktig, mer funksjonelt og overlevelseskapabel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...