Gå til innhold

PCOS og P-piller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ei dame på 23 år og lurer fælt på hvordan Diane (p-piller) egentlig funger på kroppen. 

Jeg var til gynekolog i en alder av 16-17 år og fikk påvist PCOS. Da fikk jeg behandling for dette med Diane p-piller. Jeg gikk på det i et halvt års tid med anbefaling fra gynekologen og fikk redusert hud problemene og uønsket hårvekst til en viss grad. Jeg hadde da ikke noe problemer med uønsket mensen og syklusen min var helt fin.jeg startet ikke med dem igjen fordi jeg ble veldig opptatt i jobben min, som gjorde det vanskelig å ta dem. bestemte meg for å slutte på dem. 

jeg hadde en periode hvor jeg skulle starte igjen for et og halvt år siden, men de virket ikke på samme måte som de engang gjorde. Syklusen min var ustabil, håret minket ikke og huden var like stygg. Ga de en prøveperiode på 4 måneder... men så ingen grunn til å fortsette når jeg ikke så noe forandring. I denne perioden så hadde jeg også en veldig illeluktende utflod som da ikke var noe fristene å gå med heller, om det hadde noe med pillene å gjør vet jeg ikke. Men den forsvant en stund etter jeg ga meg på dem. 

Jeg har fått tilbake alt av problemer med hud, og syklus og hårvekst og div. Jeg har veldig lett å legge på meg, men greier å holde vekten i sjakk med kosthold og trening. Jeg har målt blodtrykke mitt tid til ofte i løpet av årene, og har noe høyt blodtrykk til tider. 

Nå sitter jeg å vurdere om jeg skal gi disse pillene en sjanse til, men jeg liker ikke helt at det er blodproppfare og at de da ikke funket så bra andre gangen jeg prøvde dem ut. Er det noen andre medikamenter som kan virke bedre en p-piller. Jeg ønsker ikke å bli gravid i denne perioden i livet, men er ikke et må krav for medikamentet. 

Anonymkode: aade2...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Diane er det man betegner en antiandrogen p-pille som nøytraliserer noe av kroppens mannlige hormoner som kan være forhøyet ved PCOS med uren hud og mannlig behåring til følge.

Diane er en kraftig pille, den p-pille som medfører høyest risiko for blodpropp, så den bør ikke brukes over lengre tid. Det er andre p-piller som kan være aktuelle, men de har også økt risiko for blodpropp, jeg tenker på Yasmin/Yasminelle/Yaz.

Jeg synes du skal be om henvisning til gynekolog på nytt med kontroll av hormonverdier og ultralydundersøkelse. Da vil du kunne få råd om best mulig behandling for deg og dine plager.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...