Gå til innhold

Negativ selvsnakk utad.

Anbefalte innlegg

Jeg snakker relativt negativt om meg selv i mange sammenhenger. Dette er delvis fordi jeg mener det, men også delvis fordi jeg vil unnskylde at jeg er så dårlig i så mye. Vise at jeg ser det, og at jeg er lei meg for at jeg ikke er bedre. Samtidig gir det meg også litt lindring fra uroen når jeg forholder meg til andre mennesker å gjøre dette, og jeg er klar over at jeg også i stor grad gjør det for egen del. 

Jeg skjønner jo at det ikke nødvendigvis er en god måte å forholde seg til andre på og at det kan slite på de menneskene jeg har rundt meg i hverdagen. Jeg skjønner det kan være vanskelig å vite hva/om man skal svare og det kan gjøre andre ukomfortable. Likevel gjør jeg det, og det er på en måte blitt en del av den jeg er, i de settingene jeg er i nå. Da jeg var yngre viste jeg ikke til andre hvordan jeg opplevde meg selv, men tankene og følelsene var der, jeg trakk meg mye unna alt, og hadde vel ikke noen jeg snakket med om slikt. Nå prøver jeg meg mer frem og utfordrer til tider trangen til å trekke meg unna, men det er vanskelig uten disse unnskyldningene og forklaringene. Jeg vet ikke hvordan jeg kan holde ut, uten å unnskylde måten jeg er på. Jeg får ikke til å stå i det og vet ikke hvilke teknikker som kan hjelpe meg til å holde ut meg selv. 

Jeg er i den situasjonen nå at jeg er omringet av mennesker som presterer mye bedre enn meg i jobb, og som også tar ting mye lettere enn det jeg gjør. Jeg opplever at jeg må vise at jeg ser det, og unnskylde overfor alle. Jeg er utrolig heldig som får lære nye ting faglig og får utfordre meg blant så mange fine folk, men jeg bidrar ikke så mye og er lei meg for det. Jeg skal i den nærmeste perioden være med på flere ting som utfordrer veldig mange av mine svake sider i forbindelse med jobb, og det sammen med mange personer jeg ikke har møtt før. Jeg har vanskelig med å se hvilke teknikker jeg skal bruke for å hindre at det kommer ut mye negativt selvsnakk. 

Jeg er så sliten av meg selv, og min dårlige håndtering av livet. Har noen noe råd for hvordan man i kortere sekvenser skal klare å stå i uroen knyttet til at man presterer dårlig uten å unnskylde seg, og fortelle andre at man ser hvor elendig man er. 

Dette ble kanskje bare rot, men jeg liker ikke at jeg gjør andre ukomfortable fordi jeg skal få en kortvarig lindring av min uro. Likevel gjør jeg det, og det er vanskelig å ikke la det gjøre at jeg graver meg enda mer ned. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/446690-negativ-selvsnakk-utad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, umakenverdt skrev:

Har noen noe råd for hvordan man i kortere sekvenser skal klare å stå i uroen knyttet til at man presterer dårlig uten å unnskylde seg (osv)

Fokuser på sak/jobb og hold følelser utenfor. 

Anonymkode: 2acbe...8e0

Jeg tror slike symptomer kommer av at den allmenne helsetilstand bare ikke er god nok og at man ( du og legen din)bare ikke har funnet årsaken til det men jeg svarer bare utifra egen situasjon og ingen faglig medisinsk på noe måte. Jeg tror bare det kan bli for mye for "alle kropper."

Anonymkode: 9beaf...1b5

På 29.1.2019 den 22.51, AnonymBruker skrev:

Fokuser på sak/jobb og hold følelser utenfor. 

Anonymkode: 2acbe...8e0

Skal prøve å fokusere på det konkrete jeg skal gjøre, men jeg ser jo jeg ikke får det til ordentlig, er treg. Vanskelig å ikke si til de rundt meg at jeg ser det, men det gjør jo heller ikke at jeg håndterer det noe bedre at jeg sier det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...