Gå til innhold

marchu

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg var hos legen for noen uker siden og fikk tatt celleprøve. Jeg har en gang tidligere fått påvist ASCUS på celleprøve, men kontrollprøven 6 måneder var normal. Den nye prøven jeg tok viste derimot ASCUS igjen. Det ble også tatt HPV-prøve som var negativ. Fikk derfor beskjed om at jeg ikke trenger ny kontroll før om 3 år.

Under samme legetime fikk jeg også utskrevet hormonell prevensjon, etter å ha brukt kondom en stund. Nå har jeg imidlertid begynt å blø (friskt rødt blod) etter samleie. Det har også vært noe smertefult. Dette kan kanskje være relatert til mindre glidemiddel etter at kondomet ble droppet, men jeg blir nervøs for at det har sammenheng med celleforandringene. Jeg er veldig engstelig og sliter med tanken om å vente så lange før jeg tar en ny prøve eller noen annen form for kontroll. Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er helt etter reglene at du venter tre år med ny prøve. Burde du tenke på HPV-vaksinering?

Hos mange kvinner i fruktbar alder kan det være godartede forandringer på livmorhalsen (betegnet 'ektopi') med rikelige kjertler som lett gir blødning, f.eks. ved samleie. Hvis du er engstelig, så be om en ny kontroll, ikke med celleprøve, men vanlig gynekologisk undersøkelse. Det er mulig at legen så tegn på ektopi, men ikke informerte om det fordi det ikke er noe å bry seg om, men som altså kan forklare dine blødninger.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...