Gå til innhold

Traumeterapi


Betti 11

Anbefalte innlegg

Jeg skal fylle ut flere skjemaer for traume. Nå, som vanlig glemmer jeg å spørre. Innebærer det også kartlegging av depresjon? Hvilken terapi skal jeg velge? Er veldig ustabil og vet ikke hvordan jeg skal forklare meg på en godt måte. Å snakke om meg er veldig vanskelig og ut kommer bare små deler. Det er kaos inni meg. Snart har jeg en samtale med psykolog og ønsker å være litt forbered. Når jeg møter mennesker som vil styre meg få jeg panikk, fordi jeg har ikke kontroll. Blir kvalm når jeg tenker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Betti 11 skrev:

Jeg skal fylle ut flere skjemaer for traume. Nå, som vanlig glemmer jeg å spørre. Innebærer det også kartlegging av depresjon? Hvilken terapi skal jeg velge? Er veldig ustabil og vet ikke hvordan jeg skal forklare meg på en godt måte. Å snakke om meg er veldig vanskelig og ut kommer bare små deler. Det er kaos inni meg. Snart har jeg en samtale med psykolog og ønsker å være litt forbered. Når jeg møter mennesker som vil styre meg få jeg panikk, fordi jeg har ikke kontroll. Blir kvalm når jeg tenker på det.

Du kan jo søke deg inn på modum bad på traumeavdelingen? Der har de skikkelig peiling på sånt. Jeg ble søkt dit i sin tid, men kom nok ikke inn pga dette psykose greiene jeg har hengene etter meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Du kan jo søke deg inn på modum bad på traumeavdelingen? Der har de skikkelig peiling på sånt. Jeg ble søkt dit i sin tid, men kom nok ikke inn pga dette psykose greiene jeg har hengene etter meg. 

Det ville være fint men de tar ikke opp pasienter fra annen helseforetak. Kanskje det fins lignende i fylket hvor jeg bor. Jeg fant ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Betti 11 skrev:

Det ville være fint men de tar ikke opp pasienter fra annen helseforetak. Kanskje det fins lignende i fylket hvor jeg bor. Jeg fant ingenting.

Å gjør de ikke det lenger? Det må være noe nytt, veldig dumt det da. Der hadde du jo fått rett hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, stjernestøv skrev:

Du kan jo søke deg inn på modum bad på traumeavdelingen? Der har de skikkelig peiling på sånt. Jeg ble søkt dit i sin tid, men kom nok ikke inn pga dette psykose greiene jeg har hengene etter meg. 

Saksopplysning: Modum har lang ventetid, og det er mange som blir avvist av forskjellige grunner. Man må inn på utredningsopphold der det vurderes om man vil ha utbytte av opplegget på akkurat den avdelingen man er søkt inn på.

(Jeg blander meg inn her fordi det virker som om Betti ikke har tid til å vente så veldig lenge, og for å antyde at det kan være mange grunner til at du ikke kom inn - du er ikke alene om det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laban skrev:

Saksopplysning: Modum har lang ventetid, og det er mange som blir avvist av forskjellige grunner. Man må inn på utredningsopphold der det vurderes om man vil ha utbytte av opplegget på akkurat den avdelingen man er søkt inn på.

(Jeg blander meg inn her fordi det virker som om Betti ikke har tid til å vente så veldig lenge, og for å antyde at det kan være mange grunner til at du ikke kom inn - du er ikke alene om det.)

OK. Ja det virker som om Betti trenger hjelp nå, så det var vel ikke så lurt å anbefale det. 

De sa de tok ikke inn psykotiske personer,men jeg var ikke psykotisk hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Betti 11 skrev:

Det ville være fint men de tar ikke opp pasienter fra annen helseforetak. Kanskje det fins lignende i fylket hvor jeg bor. Jeg fant ingenting.

I Troms har de Viken senter som kanskje kan være et alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Betti 11 skrev:

Er veldig ustabil og vet ikke hvordan jeg skal forklare meg på en godt måte. Å snakke om meg er veldig vanskelig og ut kommer bare små deler. Det er kaos inni meg.

Akkurat dette bør du si til psykologen. Når det gjelder skjemaene er det vel bare å fylle dem ut så godt du kan. Er det ikke bare sånne skjemaer du skal krysse av på? Litt usikker på hva du mener med hvilken terapi du skal velge. Er det meningen at du skal velge det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fionys skrev:

I Troms har de Viken senter som kanskje kan være et alternativ. 

Det er veldig langt vekk tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, laban skrev:

Saksopplysning: Modum har lang ventetid, og det er mange som blir avvist av forskjellige grunner. Man må inn på utredningsopphold der det vurderes om man vil ha utbytte av opplegget på akkurat den avdelingen man er søkt inn på.

(Jeg blander meg inn her fordi det virker som om Betti ikke har tid til å vente så veldig lenge, og for å antyde at det kan være mange grunner til at du ikke kom inn - du er ikke alene om det.)

Jeg kan foreslår modum. Kanskje jeg kommer inn men ett år kan jeg ikke vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Betti 11 skrev:

Jeg kan foreslår modum. Kanskje jeg kommer inn men ett år kan jeg ikke vente.

Angst-, traume- og depresjonsavdelingene har ikke kapasitet til å ta imot folk som ikke er under helse sør-øst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Akkurat dette bør du si til psykologen. Når det gjelder skjemaene er det vel bare å fylle dem ut så godt du kan. Er det ikke bare sånne skjemaer du skal krysse av på? Litt usikker på hva du mener med hvilken terapi du skal velge. Er det meningen at du skal velge det selv?

Sånn jeg har forstått det må jeg kommer med forslag. Med sjemaer må jeg krysse av tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Trine skrev:

Angst-, traume- og depresjonsavdelingene har ikke kapasitet til å ta imot folk som ikke er under helse sør-øst.

Det stemmer. Kanskje jeg finner noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Betti 11 skrev:

Sånn jeg har forstått det må jeg kommer med forslag. Med sjemaer må jeg krysse av tror jeg.

Merkelig. Å komme med ønsker er jo en ting, men det er jo de som sitter på kompetansen til å kunne vurdere hvilken behandling som er best for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trine skrev:

Merkelig. Å komme med ønsker er jo en ting, men det er jo de som sitter på kompetansen til å kunne vurdere hvilken behandling som er best for deg.

Jeg er spent hva psykologen sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fionys skrev:

Nei da, bare en liten flytur unna. 

Jeg har så mye flyskrekk tror ikke jeg orker det, men når jeg må ... Jeg håper det fins en annen løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, stjernestøv skrev:

OK. Ja det virker som om Betti trenger hjelp nå, så det var vel ikke så lurt å anbefale det. 

De sa de tok ikke inn psykotiske personer,men jeg var ikke psykotisk hele tiden. 

Tusen takk likevel. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Friskstiftelsen som ligger på Elverum? Ligger det nærmere enn Viken senter? De har ikke så lange ventelister etter hva jeg vet nettopp fordi de er ganske nyoppstartet og ikke så godt kjent enda blant pasienter (og kanskje behandlere?).

De driver traumebehandling gjennom stabiliserende traumebehandling, sensoremotorisk psykoterapi, motiverende intervju, kognitiv terapi og miljøterapi ifølge nettsidene. I tillegg har de fokus på ernæring, døgnrytme, aktivitet og hvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...