Gå til innhold

Kulturforskjeller mellom landene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært på flere utenlandske forum, så sitter jeg igjen med et nytt inntrykk av verden. Det er litt forskjeller med Norge og andre land. Jeg hadde trodd at mye var likt men noe er også ganske så forskjellig. 

Dette er ikke et innlegg ment for å kritisere andre kulturer eller vår egen kultur. Men den er ment for at misforståelser kan lett oppstå pga kulturforskjeller osv  

Hvordan oppfatter dere verden? Noen som har vært en del ute å reist og sett forskjeller i levesett og kulturer? 

Anonymkode: d3701...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil nevne at Norge, og Sverige er veldig likt kulturmessig.  Får inntrykk av at Danmark er veldig lik og. Men ellers så er det litt ulik kultur og levesett med resten av verden. Mye er likt, men noe er ganske ulikt også.  

Anonymkode: d3701...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha vært på flere utenlandske forum, så sitter jeg igjen med et nytt inntrykk av verden. Det er litt forskjeller med Norge og andre land. Jeg hadde trodd at mye var likt men noe er også ganske så forskjellig. 

Dette er ikke et innlegg ment for å kritisere andre kulturer eller vår egen kultur. Men den er ment for at misforståelser kan lett oppstå pga kulturforskjeller osv  

Hvordan oppfatter dere verden? Noen som har vært en del ute å reist og sett forskjeller i levesett og kulturer? 

Anonymkode: d3701...d7b

Ja det er kulturforskjeller mellom land.  Jeg har bodd i mange land og reist mye i fjerne strøk.  Jeg har bodd i Danmark og det er forskjeller mellom Danmark og Norge selv om det er en del til felles.  Bare se på alkoholbruk.  Nordmenn er også treigere enn danskene og ting skjer saktere her på bjerget.

Misforståelser kan lett oppstå mellom mennesker også innenfor Norge, men kulturforskjeller spiller en stor rolle.

Anonymkode: b831f...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er kulturforskjeller mellom land.  Jeg har bodd i mange land og reist mye i fjerne strøk.  Jeg har bodd i Danmark og det er forskjeller mellom Danmark og Norge selv om det er en del til felles.  Bare se på alkoholbruk.  Nordmenn er også treigere enn danskene og ting skjer saktere her på bjerget.

Misforståelser kan lett oppstå mellom mennesker også innenfor Norge, men kulturforskjeller spiller en stor rolle.

Anonymkode: b831f...20a

Jeg får foreks inntrykk av at de voksne drikker et glass øl til maten hver dag i Danmark. Får inntrykk av at svenskene er glad i party. Men det kommer også ann på person til person. Men noe er på grunnlag av kultur/ skikker. Misforståelser kan lett oppstå ja. 

Anonymkode: d3701...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan oppfatter dere verden? Noen som har vært en del ute å reist og sett forskjeller i levesett og kulturer? 

Det er store forskjeller på ulike lands kulturer, men det er også store forskjeller innenfor et og samme land. 

Jeg er enig med sosialantropolog Thomas Hylland Eriksen, som har skrevet mye om dette. Han sier at felles referanserammer har mer å si enn de fleste andre faktorer, og at feks en urbant orientert og ikke-troende student i Bergen kan ha mer til felles med en student med samme preferanser og livsstil i Rio de Janeiro eller Nantes, enn bergenseren har med en kristen student fra Smøla eller en eldre bonde fra Hegra. 

Dette er interessant, fordi det løser opp en del snevre "bokser" vi gjerne kategoriserer folk ut fra, så som som sosial og økonomisk klassebakgrunn, religion, nasjonalitet etc, og det stemmer godt overrens med egne erfaringer. Måten man bruker erfaringer på og vidwere valg man tar har større betydning en formen man ble støpt i, for å si det enkelt. 

Om dette perspektivet er interessant for deg anbefaler jeg å lese Hylland Eriksens Ethnicity And Nationalism. Den ble utgitt første gang i 1993, men står seg såpass godt at den ble re-utgitt i 2010. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg jobber for tiden stort sett sammen med utlendinger, og merker helt minimal kulturforskjell. Vi har mye samme humor, ser de samme TV seriene etc. Til og med grovt sett samme politiske syn. De største diskusjonene går ut på hva som er best av te og kaffe.

Det er helt sikkert fordi vi har samme "sosioøkonomiske" og faglige bakgrunn. Jeg tror det hadde vært noe annet om de var kaffebønder fra Kenya, eller prinser fra Arabia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg jobber for tiden stort sett sammen med utlendinger, og merker helt minimal kulturforskjell. Vi har mye samme humor, ser de samme TV seriene etc. Til og med grovt sett samme politiske syn. De største diskusjonene går ut på hva som er best av te og kaffe.

Det er helt sikkert fordi vi har samme "sosioøkonomiske" og faglige bakgrunn. Jeg tror det hadde vært noe annet om de var kaffebønder fra Kenya, eller prinser fra Arabia.

Jeg har mange fra andre land i min omgangskrets, både på jobben og privat.  Jeg kan ikke si at jeg deler samme politiske syn eller ser på samme TV serier som alle sammen, men som noen av dem.  Prinser eller kaffebønder har jeg ikke møtt, men det er mange forskjellige bakgrunner.

Anonymkode: b831f...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får foreks inntrykk av at de voksne drikker et glass øl til maten hver dag i Danmark. Får inntrykk av at svenskene er glad i party. Men det kommer også ann på person til person. Men noe er på grunnlag av kultur/ skikker. Misforståelser kan lett oppstå ja. 

Anonymkode: d3701...d7b

Dette er noe forskjellig, men å drikke øl eller vin til maten er vanligere i Danmark enn i Norge.  Om svenskene er mer glad i party enn nordmenn vet jeg ikke, men svenskene er flere og utenfor Skandinavia kan vi være svensker alle sammen.  Svensker og nordmenn er glade i fest og pga. stive priser og streng alkohollovgivning slår mange ut håret når de reiser utenlands:)

Anonymkode: b831f...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Kayia skrev:

Det er store forskjeller på ulike lands kulturer, men det er også store forskjeller innenfor et og samme land. 

Jeg er enig med sosialantropolog Thomas Hylland Eriksen, som har skrevet mye om dette. Han sier at felles referanserammer har mer å si enn de fleste andre faktorer, og at feks en urbant orientert og ikke-troende student i Bergen kan ha mer til felles med en student med samme preferanser og livsstil i Rio de Janeiro eller Nantes, enn bergenseren har med en kristen student fra Smøla eller en eldre bonde fra Hegra. 

Dette er interessant, fordi det løser opp en del snevre "bokser" vi gjerne kategoriserer folk ut fra, så som som sosial og økonomisk klassebakgrunn, religion, nasjonalitet etc, og det stemmer godt overrens med egne erfaringer. Måten man bruker erfaringer på og vidwere valg man tar har større betydning en formen man ble støpt i, for å si det enkelt. 

Om dette perspektivet er interessant for deg anbefaler jeg å lese Hylland Eriksens Ethnicity And Nationalism. Den ble utgitt første gang i 1993, men står seg såpass godt at den ble re-utgitt i 2010. 

Thomas Hylland Eriksen har skrevet mye bra.  Han er helt rett i at det er lett å finne venner i alle kulturer.  Da fokuserer man på det som er felles, og smiler av misforståelser.

Anonymkode: b831f...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilbøyelighet til kriminalitet tror jeg er forskjellig i ulike kulturer.

Anonymkode: 8bd4e...93b

Hva er din kulturelle definisjon på kriminalitet?

Anonymkode: b831f...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lovbrudd. Enkelte nasjoner har en høyere grad av kriminalitet enn andre.

Anonymkode: 8bd4e...93b

Det er en hel samfunnsstudie å definere lov og moral i forskjellige land.  Mange steder har man helt annen forståelse av det å overleve enn vi har i Norge og nabolandene.

Anonymkode: b831f...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha vært på flere utenlandske forum, så sitter jeg igjen med et nytt inntrykk av verden. Det er litt forskjeller med Norge og andre land. Jeg hadde trodd at mye var likt men noe er også ganske så forskjellig. 

Dette er ikke et innlegg ment for å kritisere andre kulturer eller vår egen kultur. Men den er ment for at misforståelser kan lett oppstå pga kulturforskjeller osv  

Hvordan oppfatter dere verden? Noen som har vært en del ute å reist og sett forskjeller i levesett og kulturer? 

Anonymkode: d3701...d7b

Ja, det kan godt bli misforståelser mellom folk fra ulike land. Men som andre er inne på kan det være like store forskjeller mellom ulike kulturer på tvers av landegrenser.

 

Men min erfaring er at det er større fare for misforståelser når man ignorerer ulikhetene, f.eks. mellom svensker og nordmenn. Forskjellene er større enn man skulle tro, og fordi man innbiller seg at man som gruppe tenker likt, blir det misforståelser. Har merket dette i jobbesammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I media kan man lett få forståelse av at alt " brytes ned" på individnivå til " enkeltceller" som i en bakteriekultur. Uansett hvilket land man er i så er det jo enkelte mennesker eller grupper som står bak mere kriminalitet enn andre. Noe står alltid i forhold til noe som i reøativitetsteorien.

Enkelte mennesker står jo bak mere kriminalitet enn andre og tar seg jo mere til rette enn andre. Det er jo bare sannheten.

Anonymkode: 8bd4e...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I media kan man lett få forståelse av at alt " brytes ned" på individnivå til " enkeltceller" som i en bakteriekultur. Uansett hvilket land man er i så er det jo enkelte mennesker eller grupper som står bak mere kriminalitet enn andre. Noe står alltid i forhold til noe som i reøativitetsteorien.

Enkelte mennesker står jo bak mere kriminalitet enn andre og tar seg jo mere til rette enn andre. Det er jo bare sannheten.

Anonymkode: 8bd4e...93b

Alt handler dette om enkelt menneske.

Anonymkode: b831f...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg jobber for tiden stort sett sammen med utlendinger, og merker helt minimal kulturforskjell. Vi har mye samme humor, ser de samme TV seriene etc. Til og med grovt sett samme politiske syn. De største diskusjonene går ut på hva som er best av te og kaffe.

Det er helt sikkert fordi vi har samme "sosioøkonomiske" og faglige bakgrunn. Jeg tror det hadde vært noe annet om de var kaffebønder fra Kenya, eller prinser fra Arabia.

Jeg kjenner en del utlendinger. De er akkurat som oss. Men det er forskjell på noen plan iblant. Men forskjellene kan være ganske positive også  

På to utenlandske nettforum som jeg var på der var det en ekstrem stor kontrast mellom min kultur og deres. Skrev jeg et ord om noe som har med sex eller kropp å gjøre så fikk de så sjokk at de rapporterte det. I Norge så får man ikke sjokk av tråder med samme innhold  

Anonymkode: d3701...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en del utlendinger. De er akkurat som oss. Men det er forskjell på noen plan iblant. Men forskjellene kan være ganske positive også  

På to utenlandske nettforum som jeg var på der var det en ekstrem stor kontrast mellom min kultur og deres. Skrev jeg et ord om noe som har med sex eller kropp å gjøre så fikk de så sjokk at de rapporterte det. I Norge så får man ikke sjokk av tråder med samme innhold  

Anonymkode: d3701...d7b

Måten å snakke om sex er meget forskjellig og absolutt kulturavhengig.  I noen miljøer i Norge står pietismen høyt.  Der snakker man ikke om sex.  Norge er et lite samfunn og derfor er tankegangen mer innenfor landegrenser enn mange andre steder.

Anonymkode: b831f...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...