Gå til innhold

Er du ung ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei meg, fordi behandlerene mine mener at jeg bør søke ung ufør. Det er fordi jeg har vært veldig ustabil de siste årene, og selv om jeg vet at det er sant, blir jeg lei meg av å tenke på det. 

Samtidig lurer jeg på:

Hvis man er ung ufør, kan man velge å begynne å jobbe etter hvert?

Hvor mye får man i måneden? Er det mer en. AAP? Jeg har bachelor og er gift. Har jobbet fra jeg var 17 år til jeg var 25 år.

Hva er fordelen med å være ung ufør hvis man ønsker å jobbe om ikke så alt for lenge?

Anonymkode: e312c...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NAV skriver at man kan jobbe selv om man er ufør, men at beløpet en får utbetalt justeres ned om man tjener over en viss sum. Det overrasker meg. Kan man studere litt og, da, når man er ufør? Eller ta et fag, liksom? 

Anonymkode: e312c...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli ung ufør er ikke et giftemål. Man kan selvsagt velge å gå tilbake til jobb når man føler seg bedre. Minstesatsen er 19k i måneden etter skatt, men vil tro du får noe mer siden du har jobbet noen år. Man kan tjene rundt 50k i året som ufør uten at det går utover stønaden. Man kan også studere litt, 50% tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, elina777 skrev:

Jeg får 12k i mnd etter skatt på ung ufør

Det er fordi du har inntekter fra utleie og trekkes mer skatt enn vanlig.

Anonymkode: 67b64...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva du får avhenger av hvor mye du har tjent da du jobbet. Ung ufør er bare et tillegg for å sikre en høyere minstesats for de som ikke har vært i arbeidslivet nok til å ha tjent opp en høyere sats. Som gift er ung ufør på 2,66 x grunnbeløpet. Grunnbeløpet er på 96883 kr. 257 708 kr i året blir det da. Får du mer enn det på AAP, vil det si at du har tjent opp et beløp som er høyere enn minstesats for unge uføre, da får du heller ikke tillegget.

Dersom du blir ufør nå, kan du fortsatt jobbe litt ved siden av. Hvor mye du kan tjene varierer. Du får beløpet sammen med innvilgelsen av uføretrygden. Jeg kan tjene ca 38000 kr i året. Jobber du mer enn dette, vil beløpet du tjener bli trukket fra trygden. Dersom du etterhvert vil fungere i jobb, er det bare å jobbe så mye du vil. Du trenger ikke være ufør resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Articc skrev:

Å bli ung ufør er ikke et giftemål. Man kan selvsagt velge å gå tilbake til jobb når man føler seg bedre. Minstesatsen er 19k i måneden etter skatt,

Tror nok en ung ufør får mindre utbetalt enn det. Drøyt 17.000 vil jeg anta.

8 minutter siden, Articc skrev:

men vil tro du får noe mer siden du har jobbet noen år. 

Uføre regnes at inntekt siste 5 år (3 beste) før en ble syk, ikke sikkert at dette teller for TS. Har man opptjent mer enn minstesats ung uføre får du ikke det.

Anonymkode: 67b64...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, elina777 skrev:

Jeg får 12k i mnd etter skatt på ung ufør

Hvorfor 12.000 når minstesatsen er 19.000?

Anonymkode: e312c...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier ut en del av boligen min. Vil det gjøre at jeg får mindre som ung ufør? Det er skattefritt. 

Anonymkode: e312c...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstesats for enslig ung ufør er 23494 kr. mnd. før skatt. Etter skatt er avhengig av ev tillegg/fratrekk. Har man ingen av delene, får man utbetalt 18080 kr pr mnd, med unntak av juni og desember. Da er det skattefri og halv skatt. Minstesats for gift/samboer er lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier ut en del av boligen min. Vil det gjøre at jeg får mindre som ung ufør? Det er skattefritt. 

Anonymkode: e312c...0ce

Utleie av en del av boligen regnes som kapitalinntekt og skal ikke påvirke uføretrygden. Det kan hende du blir ansett som samboer i og med at du deler adresse med en annen. I så fall har du 2,66 x grunnbeløpet og ikke 2,91. Men selv som samboer skulle du hatt over 16000 utbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, elina777 skrev:

Jepp

men har leieinntekt

Da betaler du vel skatt av denne.

Anonymkode: 67b64...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor 12.000 når minstesatsen er 19.000?

Anonymkode: e312c...0ce

Hvor har du det ifra at minstesatsen er 19000 kr? Det kommer jo helt an på hva man trekker i skatt. Man har fradrag på skatten dersom man får 19000 utbetalt på minstesats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg er ung ufør. Får 18178,- utbetalt alle måneder unntatt juni og desember, som er skattefri, og des med halv skatt.

 

Det beste med det er å ha sikker inntekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Jeg er litt redd for å gå med på dette, men skjønner samtidig at det er for å hjelpe meg. 

Anonymkode: e312c...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode svar. Jeg er litt redd for å gå med på dette, men skjønner samtidig at det er for å hjelpe meg. 

Anonymkode: e312c...0ce

Hvilket annet alternativ har du? Hva tenker du om det?

Anonymkode: 67b64...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...