Gå til innhold

Hormon behandling


Pernilla

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en kvinne som blir 47 år i november. Frisk,ingen kjente sykdommer eller medisiner. Har født 3 barn. Bruker hormonspiral.For  6 mnd siden jeg ble klar over at jeg hadde en myom på livmoren. Hvet at jeg var hos gynekolog i 2011, for sjekk med ultralyd, men ble ikke sagt noe om det den gang. Var mest fokus på at de plages med å ta ut spiralen(måtte bedøves). Som nevnt var jeg hos gynekolog for 6mnd siden og fikk da beskjed om myomet. Var til kontroll nå,og den hadde vokst. Var nå ca 12x14 cm(sist ca.9x10). Fikk beskjed om at det nok var en godartet og ikke ondartet myon. Har ingen symptomer, kun litt dårligere blærekapasitet. Har aldri hatt store plager med menstrasjon,mye blødning osv. Eneste jeg kan nevne er problemer med morkake etter fødsler, den har ikke kommet normalt. De ønsker nå og operere meg,fjerne livmor,eggstokker og livmorhals, åpen kirurgi. Dette er jo ganske drastisk,men jeg tenker at viss de anbefaler det så er det vel for å være sikker på at det ikke skal være noe igjen, i tilfelle det viser seg at det viser seg at det ikke er godartet. Men jeg havner jo i overgangsalderen over natta. Bør jeg starte med noen form for hormonbehandling? Svakeste dose? Plaster eller tabletter? Avvente og se hvilke plager jeg får? Om jeg evt klarer med vaginal krem. Hvor lenge kan jeg ta hormonbehandling før jeg bør trappe ned? Sexlyst,er allerede redusert.Rissiko for at man får nerveskader , urininkontinens.... Men er jo en avveiing for og imot, plager mot bivirkninger(kreft,blodpropp). Har en del sprengte blodårer på bena. Min mor har ikke hatt brystkreft,må undersøke om min mormor har hatt. Min mor på 81 år er akkurat operert for forkalkning på hjerteklaff/åre.Jeg måtte tenke igjennom om jeg var villig til å fjerne alt i forhold til konsekvensene,men jeg tenker jo at jeg bør følge det som fagfolkene mener er best for meg. Kan du skrive litt om hva du tenker,hvilken erfaring du har rundt dette? Føler at jeg må ha mere innspill fra fagpersonell som sitter med kompetansen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke helt se grunnen til at livmoren skal fjernes, hvis du ikke har plager. Har det vært diskutert andre behandlingsmuligheter? (Eller ingen behandling?) Jeg tenker f.eks. på embolisering hvor man fra lysken fører et kateter opp til livmoren og stopper blodforsyningen til muskelknuten så den skrumper.

Hvis du likevel velger operasjon, så ser jeg ingen grunn til å fjerne eggstokkene, ja jeg vil faktisk fraråde det. Det kan produseres viktige hormoner i mange år fremover, 10 år? Hvis du likevel blir overtalt til å fjerne dem, bør du bruke hormoner i minst fem år, frem til naturlig alder for menopause (siste menstruasjon). I og med at livmoren er fjernet så kan du bruke ren østrogen (ved bevart livmor må du ha et tilleggshormon, gestagen, og det er ikke så bra for brystet mht brystkreft). Det er faktisk vist at østrogen alene kan beskytte mot brystkreft. Det er med tabletter lett øket risiko for blodpropp og slag, men ikke med plaster eller spray. Om din mor eller mormor har hatt brystkreft har ingen betydning for hormonbehandling.

Hvis man starter tidlig i overgangsalderen med østrogen, så beskytter det mot hjertekarsykdommer, og det beskyttet mot benskjørhet.

Hvis du velger å fjerne livmor og eggstokker, bør du følges opp av gynekolog som kan gi deg råd om behandling.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...