susis Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Jeg sliter Big time med søvn. Jeg legger meg til normal tid - jeg er normalt trøtt, og sovner som regel greit. Men våkner igjen etter ca en time. Da føler jeg at jeg har sovet i en evighet, er lys våken og det er umulig å få sove igjen. Om jeg til slutt sovner, våkner jeg igjen til normal tid. Det er altså ikke mulig å få hentet igjen denne søvnen. Jeg blir heller ikke mer trøtt neste kveld. Om jeg tar noe for å sove, hjelper det innimellom, men ikke noen garanti det heller. Jeg er ganske frustrert fordi jeg får alt for lite søvn - og fordi det utrolig stressende å ikke få sove, særlig om jeg skal noe (tidlig) neste dag. Jeg har det sånn i perioder. (Andre perioder har jeg god/ normal søvn, er stuptrøtt på morgenen og slite rå komme opp når klokka ringer) Men det blir bare verre og verre - og har eskalert etter jeg begynte med Lamictal. Er dette normalt? Har or øvrig fått Quetiapin av legen, men har prøvd det et par ganger. Da fikk jeg en overflatisk søvn, samtidig som jeg fikk veldig hangover dager etter - og var totalt utslått. Selv på lav dose. Det virket som den "dopet ned" kroppen, mens hodet fortsatt var i full aktivitet. Legen sier det kan gå seg til etter noen dagers bruk (med hang over) - noen som har erfaring med det, og det har opplevd at det stemmer? Det er ingen spesiell grunn til at jeg ikke får sove. Hodet bare henger seg totalt opp og tanker raser rundt der (ikke typisk negativ grubling) Bare hyper/ får ikke koblet ut tankevirksomheten..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/446714-sliter-med-s%C3%B8vn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 8 timer siden, susis skrev: Jeg sliter Big time med søvn. Jeg legger meg til normal tid - jeg er normalt trøtt, og sovner som regel greit. Men våkner igjen etter ca en time. Da føler jeg at jeg har sovet i en evighet, er lys våken og det er umulig å få sove igjen. Om jeg til slutt sovner, våkner jeg igjen til normal tid. Det er altså ikke mulig å få hentet igjen denne søvnen. Jeg blir heller ikke mer trøtt neste kveld. Om jeg tar noe for å sove, hjelper det innimellom, men ikke noen garanti det heller. Jeg er ganske frustrert fordi jeg får alt for lite søvn - og fordi det utrolig stressende å ikke få sove, særlig om jeg skal noe (tidlig) neste dag. Jeg har det sånn i perioder. (Andre perioder har jeg god/ normal søvn, er stuptrøtt på morgenen og slite rå komme opp når klokka ringer) Men det blir bare verre og verre - og har eskalert etter jeg begynte med Lamictal. Er dette normalt? Har or øvrig fått Quetiapin av legen, men har prøvd det et par ganger. Da fikk jeg en overflatisk søvn, samtidig som jeg fikk veldig hangover dager etter - og var totalt utslått. Selv på lav dose. Det virket som den "dopet ned" kroppen, mens hodet fortsatt var i full aktivitet. Legen sier det kan gå seg til etter noen dagers bruk (med hang over) - noen som har erfaring med det, og det har opplevd at det stemmer? Det er ingen spesiell grunn til at jeg ikke får sove. Hodet bare henger seg totalt opp og tanker raser rundt der (ikke typisk negativ grubling) Bare hyper/ får ikke koblet ut tankevirksomheten..... Jeg har slitt med søvnen en stund nå, psykiateren mente jeg ville sove bedre om jeg tok ap på dagen og. Det hadde han visst rett i,men i natt var jeg oppe igjen. Seroquel eller Quetiapin får man bare hangover av en stund,jeg får det ikke lenger men har tatt det i flere år. Psykiateren sa et kan hjelpe på tankekjør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/446714-sliter-med-s%C3%B8vn/#findComment-3889282 Del på andre sider Flere delingsvalg…
susis Skrevet 31. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2019 Må finne "rett tidspunk" for å teste Quetiapin - så jeg har mulighet for å ha hangover noen dager. Er så redd for å ikke våkne/ forsove meg osv på dem.... Ellers sikkert lurt å prøve å ta lamictal på dagtid. Er bare så rart at jeg føler meg normalt trøtt om kvelden, men våkner etter ca en time og ikke får sove igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/446714-sliter-med-s%C3%B8vn/#findComment-3889385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Lamictal kan gi søvnproblemer (insomnia). Når jeg ser i felleskatalogen, står insomnia merket med et 1-tall som viser at bivirkningen opptrer kun ved epilepsi, men det har jeg ikke grunnlag til å forstå meg på hvordan en bivirkning av en medisin kan oppstå enten man tar den mot epilepsi eller som stemningsstabiliserende. Kanskje noen andre kan oppklare? Jeg ville kanskje forsøke å ta Lamictal-dosen tidligere på kvelden... Men da bør du også ta morgendosen tilsvarende tidligere. I hvert fall når det gjelder mot epilepsi bør det gå 12 timer mellom hver dose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/446714-sliter-med-s%C3%B8vn/#findComment-3889489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
susis Skrevet 1. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2019 Jeg tar bare en dose om dagen - og er under opptrapping. Skal prøve å ta den på morgenen. Nei det var rart at bivirkningen kun gjelder epilepsi... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/446714-sliter-med-s%C3%B8vn/#findComment-3889544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FjellOgDalar Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 Dette er noe jeg synes du skal ta med behandleren din i morgen den dag (regner med det er en psykiater inne i bildet når det kommer til Lamictal). Sånn kan du jo ikke ha det. Kanskje det kan være en mulighet å senke dosen litt, og så se hva som skjer. Evt. trappe opp enda saktere. Hvor vidt en bivirkning er mer uttalt ved epilepsi eller bp er nok mest statistikk. Jeg er ikke noen nevrobiolog, men jeg tror "kjernekjemien" ved både epilepsi og bipolar kan gli litt over i hverandre. Noen med bp får utslag på EEG uten å ha epilepsi. Man kan også ha epilepsi uten å få utslag på EEG. Jeg har begge deler, og ingen utslag på EEG. Ei heller bivirkninger av Lamictal heldigvis. Så vi er på sin måte fascinerende forskjellige. Men det man opplever av ubehag og besvær når man starter på et medikament er jo mye mer reelt enn hva statistikken sier. Det skal alltid tas på alvor. Å få nok og god søvn er viktig for oss med bp, da det bidrar til å holde oss stabile. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/446714-sliter-med-s%C3%B8vn/#findComment-3889582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.