Gå til innhold

Har jeg krav på noe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har "rotet bort" en betydelig sum penger når jeg har vært i mani. Kan jeg ha krav på noe som helst når det gjelder å rette opp i det?

Anonymkode: c71eb...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har "rotet bort" en betydelig sum penger når jeg har vært i mani. Kan jeg ha krav på noe som helst når det gjelder å rette opp i det?

Du kan ha krav til å "rydde opp". Du slipper ikke betale tilbake hvis det er det du tenker på.

Anonymkode: 81898...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe som ikke kan leveres tilbake, er pengene tapt. (taxi, restaurant, hotell, reiser, prostituerte).

Hvis du derimot har kjøpt noe der selger burde forstått at du var syk, har jeg vært med på å få salget omgjort. (kjøpt to stk dyre BMW på en uke, kjøpt skurtresker uten å være bonde osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Hvis det er noe som ikke kan leveres tilbake, er pengene tapt. (taxi, restaurant, hotell, reiser, prostituerte).

Hvis du derimot har kjøpt noe der selger burde forstått at du var syk, har jeg vært med på å få salget omgjort. (kjøpt to stk dyre BMW på en uke, kjøpt skurtresker uten å være bonde osv).

Da er alle pengene mine tapt, for de ble brukt på alt mulig annet enn konkrete ting. For et liv jeg skal greie å leve videre nå, det vet jeg ikke om jeg orker rett og slett. Jeg har ødelagt både for meg selv, barna og samboeren. Hvordan skal jeg noen gang komme over dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått skaffet deg en økonomisk verge? 

Anonymkode: dddaf...062

Nei, jeg har ikke forstått at jeg har hatt behov for det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er alle pengene mine tapt, for de ble brukt på alt mulig annet enn konkrete ting. For et liv jeg skal greie å leve videre nå, det vet jeg ikke om jeg orker rett og slett. Jeg har ødelagt både for meg selv, barna og samboeren. Hvordan skal jeg noen gang komme over dette? 

Husk at du er også er et offer i denne situasjonen. 

SYKDOMMEN har ødelagt mye for dere alle. Det bare har seg sånn at det er du som er syk. Og det er vel ikke noe du har valgt, regner jeg med? 

Nå er det best å se fremover. Hva er lurt å gjøre nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke forstått at jeg har hatt behov for det i det hele tatt.

For å unngå at det gjentar seg, kan du avtale med banken din at du f.eks. ikke kan bruke mer enn et bestemt beløp (på én gang eller i løpet av x dager), uten at samboeren eller en venninne godkjenner det. Evt. en annen ordning som kan passe. Snakk med banken, de kjenner problemet med mani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

SYKDOMMEN har ødelagt mye for dere alle. Det bare har seg sånn at det er du som er syk. Og det er vel ikke noe du har valgt, regner jeg med? 

22 minutter siden, laban skrev:

For å unngå at det gjentar seg, kan du avtale med banken din at du f.eks. ikke kan bruke mer enn et bestemt beløp (på én gang eller i løpet av x dager), uten at samboeren eller en venninne godkjenner det. Evt. en annen ordning som kan passe. Snakk med banken, de kjenner problemet med mani.

Tror du at det er mulig? Det hadde reddet meg! Banken har vel taushetsplikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg ikke tenkt på, men det er helt rett. Jeg har aldri hatt nok innsikt i livet mitt til at jeg har sett på meg som et offer og du gjorde meg faktisk mer vidsynt og orientert. Det er merkelig hvordan sykdom påvirker tanker. Jeg har dessverre ingen motivasjon til å begynne å se fremover og jeg føler at det ikke hjelper nå som det allerede er for sent. Det er det samme hva som skjer, for det er uansett ingen ting jeg får gjort med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at det er mulig? Det hadde reddet meg! Banken har vel taushetsplikt?

Jeg har informasjonen fra en bipolar venninne som har inngått en slik avtale. Snakk med banken, så unngår du at det skjer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alt som er så lett alltid. Man må prøve å forstå seg selv litt også. Kanskje søke hjelp slik at det aldri skjer igjen at man opplever noe så vondt og utsetter også andre som man er mest glad i av alt.

Jeg har hørt at man kan ta kontakt med nav og spørre om et møte med sikte på å rydde opp i økonomisk rot. Om ikke det var røveradioen jeg hørte på så har de noen få spesialrådgiver som om man tar med seg en oversikt kan få hjelp av om man selv er innstilt på å ta den tunge jobben. Samtidig få hjelp av fastlege og henvisning videre eventuelt . Du kan jo sikkert ha med noen du kan si fra når du føler deg sterk nok til dem det evt måtte berøre utenom helt privat. Kanskje spørre om noen kan bli med i banken kanskje fri rettshjelp slik at du ikke behøver å ha slike kort og at du får sperre på kort om du ønsker det.

Jeg tror der finnes god  hjelp i dag i sånne situasjoner. Lykke til.

Anonymkode: f4284...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alt som er så lett alltid. Man må prøve å forstå seg selv litt også. Kanskje søke hjelp slik at det aldri skjer igjen at man opplever noe så vondt og utsetter også andre som man er mest glad i av alt.

Jeg har hørt at man kan ta kontakt med nav og spørre om et møte med sikte på å rydde opp i økonomisk rot. Om ikke det var røveradioen jeg hørte på så har de noen få spesialrådgiver som om man tar med seg en oversikt kan få hjelp av om man selv er innstilt på å ta den tunge jobben. Samtidig få hjelp av fastlege og henvisning videre eventuelt . Du kan jo sikkert ha med noen du kan si fra når du føler deg sterk nok til dem det evt måtte berøre utenom helt privat. Kanskje spørre om noen kan bli med i banken kanskje fri rettshjelp slik at du ikke behøver å ha slike kort og at du får sperre på kort om du ønsker det.

Jeg tror der finnes god  hjelp i dag i sånne situasjoner. Lykke til.

Anonymkode: f4284...5d1

Takk for gode råd. Jeg får forsøke så godt jeg kan å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, laban skrev:

Jeg har informasjonen fra en bipolar venninne som har inngått en slik avtale. Snakk med banken, så unngår du at det skjer igjen.

Det skal jeg, takk takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en person som fikk gjelden slettet, hen hadde brukt kredittkort. Og jeg kjenner en som får så så mange penger i uken, nav styrer økonomien. Begge bipolar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg kjenner en person som fikk gjelden slettet, hen hadde brukt kredittkort. Og jeg kjenner en som får så så mange penger i uken, nav styrer økonomien. Begge bipolar. 

Det høres ut som det er muligheter i allfall og det er akkurat sånt jeg står oppi og trenger hjelp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som det er muligheter i allfall og det er akkurat sånt jeg står oppi og trenger hjelp til.

Det var psykologen som ringte inn for hen og ordnet det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stjernestøv skrev:

Det var psykologen som ringte inn for hen og ordnet det. 

Så heldig hen var som hadde en så god psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg kjenner en person som fikk gjelden slettet, hen hadde brukt kredittkort. 

Virkelig? Ble det som ble kjøpt levert tilbake da?

Anonymkode: 81898...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som heter "trygd til forvaltning" hvor nav styrer inntekten din til å betale de nødvendige regninger, og så får du utbetalt en fast sum i uka til mat, klær osv. Hvis du får den ordningen (søke om det) er det lettere å komme i kontakt med økonomisk rådgiver hos nav som jobber med slike saker og hjelper å rydde opp. Jeg fikk veldig god hjelp av øk.rådg. Jeg har også trygd til forvaltning og jeg tror det vil hjelpe deg ift at du får bedre tillit hos kreditorer til å få til en gunstig gjeldsordning. Ta med deg noen du stoler på og avtal et møte med nav, hvis du har en behandler så diskuter det med vedkommende. Dette er nok en kjent problemstilling. En økonomisk rådg kan forhandle med kreditorer for deg.

Lykke til. 

Anonymkode: e50b8...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...