Gå til innhold

Ketminbehandling mulig i Norge

Anbefalte innlegg

Drømmeautomat

Ser man kan få ketamin mot depresjon i Norge nå, ved en klinikk i Oslo. http://www.emmasofiaklinikk.no/ketamin/ Sak fra VG:

Kontroversiell behandling: Får «partydop» mot depresjon

En gang i uken de siste månedene har Geir (50) og «Inger» (23) fått en sprøyte med ketamin. De er de første i Norge som blir behandlet for depresjon med legemiddelet som har blitt kalt «partydop».

Publisert:03.08.18 10:22 Oppdatert: 05.08.18 07:45

Depresjon er vår tids folkesykdom. For de fleste av oss går det over, men for noen blir depresjonen noe de sliter med hele livet.

Som Geir (50) og «Inger» (23). De har begge slitt med depresjon siden de var ungdommer. I noen perioder har den forsvunnet. Men den har alltid kommet tilbake.

– Det er som å få grus i hodet. Alt blir meningsløst. Jeg får selvmordstanker og finner ingen mening i noe, forklarer Geir.

Han er gift. Han har to barn og en fast jobb. De bor i et dovent eneboligområde utenfor Oslo, hvor han er trener på laget til barna. Han arbeider i administrasjonen på et stort verkstedfirma og har aldri prøvd noe sterkere enn alkohol.

– Jeg begynte i terapi da jeg var 19 år. Nå er jeg 50. Tenk at man kan bli så gammel som meg og ennå føle seg puslete, sier han.

Eksperter: Slik oppdager du depresjon hos andre

SKEPTISK TIL BEHANDLINGEN

Da han var yngre, hadde han et håp om at ting ville bli bedre med alderen. Bare han fikk jobb, kone, barn, bolig. Han fikk alt det, men depresjonen var der likevel.

AKTIV I NABOLAGET: Det er på grunn av barna at Geir ønsker å være anonym. – Jeg vil ikke være «han som tok ketamin» i nabolaget, sier han.AKTIV I NABOLAGET: Det er på grunn av barna at Geir ønsker å være anonym. – Jeg vil ikke være «han som tok ketamin» i nabolaget, sier han. Foto: Sandblad, Mattis Les hele

«Skal jeg virkelig måtte leve med dette hele livet?» tenkte han.

Når depresjonen inntar ham, er det alt han klarer tenke på.

– Jeg har det bare jævlig vondt. Det er en sjelelig smerte. Og jeg blir ikke kvitt den. Når jeg tenker det, kommer selvmordstankene. Jeg vil bare forsvinne fordi det gjør så vondt.

Da Geir fikk høre om muligheten med ketamin fra sin psykolog Pål-Ørjan Johansen hos EmmaSofia Klinikk, var han skeptisk. Det mest alternative han hadde forsøkt så langt, var akupunktur. Han informerte fastlegen om at han ville prøve, og legen frarådet ham ikke.

NY LØSNING MOT DEPRESJON

Derfor sitter han nå i et lyst rom like ved Akershus festning og venter på å få en injeksjon med ketamin av lege Aina Mumbi.

Han er pasient nummer 1.

39287f84-71b3-43ec-b19e-b275c3fc20b7?fit
39551c5a-1a8d-4949-b7ef-b6d352665b77?fit
d0d88207-7dc6-42a2-a2f5-63b2711186e9?fitFoto: Sandblad, Mattis

Etter hva VG har fått klarhet i, er han den første personen i Norge som blir behandlet for depresjon med ketamin.

Ketamin – kjent som «partydop» og «krigslegens favorittbedøvelsesmiddel» – har de siste årene fått stadig mer oppmerksomhet i forskningsmiljøene som et middel mot depresjon.

Allerede i 2006 skrev Tidsskriftet for Den norske legeforening om en studie utført ved USAs Folkehelseinstitutt.

«Virkningen kan merkes allerede snaue to timer etter at pasienten har fått en enkeltdose», skrev tidsskriftet.

c01eafe3-fbf3-4fa9-9339-062ae5baac20?fit

I 2015 nevnte forskningstidsskriftet British Medical Journal at ketamin var en av syv nye lovende behandlinger mot depresjon.

I juni i år publiserte universitetet i Chicago en studie hvor det var blitt gitt ketamin til deprimerte personer som ikke hadde nytte av vanlige antidepressiva. To tredjedeler av dem opplevde at de ble bedre etter å ha fått ketamin intravenøst. Effekten av én dose varte omkring i en uke.

– Det er lenge siden noen kom opp med nye behandlinger mot depresjon. Dette er første gang på mange år at det er funnet noe nytt som ser ut til å virke, sier lege Aina Mumbi.

MIDDEL TIL ENDRING

Målet med behandlingen er ikke de psykedeliske effektene, som noen kan oppleve. Formålet med ketamin-injeksjonen er hvordan kjemikaliet virker på signalstoffene i hjernen.

FAKTA: KETAMIN

• Legene er ennå ikke helt sikre på hvordan ketamin faktisk fungerer, men de antar dette:
  • Ketamin virker på en reseptor for signalstoffet glutamat. Dette stoffet finnes i hele hjernen og øker dannelsen av nye nerveforbindelser ved å påvirke på en vekstfaktor i hjernen som kalles BDNF.
  • Hos en som er deprimert, endres hjernen både biokjemisk og strukturelt. Glutamat og BDNF, som ketamin virker på, har i dyrestudier vist å gi økt nevroplastisitet, spesielt i områder assosiert med hukommelse og læring.
  • Du kan antagelig ikke bli fysisk avhengig av ketamin, men i 2012 konkluderte den britiske vitenskapskomiteen at daglig bruk hadde visse skadelige effekter, og at noen som brukte ketamin jevnlig, var bekymret for avhengighet.
  • Ketami brukes i økende grad som festdop på grunn av sine hallusinatoriske og dissosiative effekter, ifølge psykologisk.no.
  • Ketamin er allerede blitt det nye ecstasy i partymiljøer i London, og politiet frykter økt bruk også her hjemme, skrev NRK i 2005.

– Ketamin gjør at noen deprimerte klarer å få tilbake motivasjonen til å gjøre noe med livet. Det er viktig, spesielt for dem med en alvorlig diagnose. Problemet deres er ofte at de ikke klarer å endre livet til det bedre, selv om de vet hva som er godt for dem: Sove mer, trene, spise riktig, besøke venner. For disse gir ketamin dem en mulighet til endring, sier Mumbi.

Derfor er hun i ferd med å gi 50-åringen Geir ketamin.

Hun har tatt puls og blodtrykk og koblet ham til et drypp med saltvann. Han er stresset. Det har vært en dårlig dag.

Ut fra vekten regner hun ut hvor mange milligram ketamin han skal ha.

– Jeg er spent på hva som kommer i dag, er du, spør hun.

Han trekker på det.

– Nei ... Jeg er mer urolig. Jeg er mer sliten i dag enn hva jeg pleier å være når jeg kommer hit, sier Geir.

– Jeg ser det. Du hadde en puls på 104 da du kom hit, påpeker legen.

TRYGG PÅ BRUKEN: Lege Aina Mumbi følger retningslinjene til USAs folkehelseinstitutt når hun doserer ketamin mot depresjon. – Ketamin er et legemiddel man har gode sikkerhetsdata på og er et av de eldste legemidlene som ennå er i bruk. Fordi det også har vært misbrukt, vet vi hva som skjer når man tar det over tid. Det er godt kartlagt, og det er trygt for meg å bruke det på pasientene, sier hun.TRYGG PÅ BRUKEN: Lege Aina Mumbi følger retningslinjene til USAs folkehelseinstitutt når hun doserer ketamin mot depresjon. – Ketamin er et legemiddel man har gode sikkerhetsdata på og er et av de eldste legemidlene som ennå er i bruk. Fordi det også har vært misbrukt, vet vi hva som skjer når man tar det over tid. Det er godt kartlagt, og det er trygt for meg å bruke det på pasientene, sier hun. Foto: Sandblad, Mattis

Hun legger inn en nål på håndbaken og setter opp et intravenøst drypp.

– Da er jeg ferdig, min gode mann. Du vil merke det om fem minutter. Så vil det ta en tre kvarter tid før du er ute av det igjen, sier Mumbi.

– SOM Å ÅPNE ET VINDU

Geir tar bind for øyene og får øretelefoner med musikk han har valgt selv.

Aina Mumbi sitter alltid ved siden av Geir og de andre mens ketamin-rusen arbeider seg gjennom hodet og kropp. I dag går hun ut og overlater plassen til psykolog Pål-Ørjan Johansen. Geir har ting han trenger å ta opp. Aina Mumbi setter seg på nabokontoret og venter.

Han er stille noen minutter. Så begynner han å prate. Den rolige, godmodige 50-åringen blir til en foss av ord og følelser. Han gråter, han roper, han argumenterer.

Første gangen han fikk ketamin, tok det tid. Han hadde satt på favorittmusikken sin og lyttet mens han ventet at noe skulle skje.

Den første låten ble ferdig. Den tredje og fjerde. Ingenting skjedde.

– Plutselig slo det inn, forteller han.

– Jeg suste opp i verdensrommet og så jordkloden under meg. Jeg så ned på meg selv som barn sammen med foreldrene mine. Det var en tristhet ... nei, ikke tristhet. Melankoli. Jeg gråt og hulket. Jeg så ned på verden og så hvor fantastisk den er. Jeg glemmer å sette pris på den. Jeg begynte å le. Det var som en forklaret lettelse. Som å åpne et vindu og slippe frisk luft inn i hodet.

TIL KJERNEN: Medisinen er satt. Nå venter førti minutter et annet sted for Geir. – Det føles som om jeg kommer helt inn i kjernen av meg selv.TIL KJERNEN: Medisinen er satt. Nå venter førti minutter et annet sted for Geir. – Det føles som om jeg kommer helt inn i kjernen av meg selv. Foto: Sandblad, Mattis Les hele

IKKE GITT TIDLIGERE

Foreløpig er behandling med ketamin nytt i Norge. Legemiddelverket skriver til VG at de ikke er kjent med at ketamin tidligere er gitt til deprimerte personer her til lands. Men det er fullt mulig å gjøre det:

– En lege kan bruke et legemiddel «off label», det vil si utenfor godkjent bruksområde, dersom legen mener dette er den beste løsningen for pasienten, forklarer Sigurd Hortemo, overlege ved Statens legemiddelverk.

Legen trenger ikke søke om slik bruk, men påtar seg et særlig ansvar for behandlingen og informasjon til pasient.

TRENING MOT DEPRESJON

En av måtene man antar ketamin fungerer på, er at den øker forbindelsene mellom hjernecellene. Jo flere forbindelser du har mellom hjernecellene, jo flere tanker kan du tenke.

Ingen vet imidlertid ikke helt sikkert om det er slik ketamin fungerer.

Men vi vet om én ting som skaper nye hjerneforbindelser: Trening.

– Regelmessig og intensiv trening øker veksten av nevroner i hjernen, forteller lege Aina Mumbi.

– Det som vi vet hjelper, er å trene minst tre ganger i uken, hvor du har høy puls i minst 12 minutter hver gang. Høy puls øker vekstfaktoren BDNF i hjernen. Det legger til rette for nevroplastisitet.

Ulrik Malt, leder for Norsk psykiatriforening, er godt kjent med mulighetene til å bruke ketamin i behandling av depresjon. For to år siden foreslo han selv medikamentet til to av sine pasienter.

– De satt fast i dyp depresjon, så jeg tenkte dette var siste løsning. Men etter at jeg hadde informert dem om fordeler og ulemper, ønsket de heller annen behandling. Den største ulempen er mulige hallusinasjoner, sier Malt.

– Ketamin bør kunne forsøkes mot dyp depresjon. Men foreløpig bør vi være tilbakeholdne med å bruke det i behandling over lengre tid, sier han.

Malt mener slik behandling ennå er kontroversiell i Norge.

– Vi er litt mer skeptisk til legemidler enn hva andre land er. Mye av det som kanskje kan løses med ketamin, pleier vi i Norge å løse med elektrosjokk i stedet.

Men Geir venter på å bli ferdig med behandlingen, sier Aina Mumbi:

– Du skal ikke ha vært lege lenge før du vet at vårt eksisterende tilbud til dem med alvorlig depresjon er begrenset. Depresjon er vanskelig å behandle.

IKKE PÅ RESEPT: Mumbi mener at ketamin må bli et tilbud til flere. – Jeg lurer på når det offentlige vil begynne med dette. I USA er dette allerede ganske utbredt, sier hun.IKKE PÅ RESEPT: Mumbi mener at ketamin må bli et tilbud til flere. – Jeg lurer på når det offentlige vil begynne med dette. I USA er dette allerede ganske utbredt, sier hun. Foto: Sandblad, Mattis Les hele

KETAMIN SOM NESESPRAY

Et problem med ketamin er at det ikke lenger er patentbeskyttet. Dermed lønner det seg ikke for et legemiddelfirma å arbeide for at leger og sykehus skal bruke det. Det forblir en ukjent behandlingsform for de spesielt interesserte, uansett hvor stort potensial den kan ha.

Det kan endre seg nå.

Legemiddelfirmaet Janssen utvikler en nesespray med s-ketamin. Dette kan de ta patent på og tilby til behandlingsapparatet.

Depresjon endrer hjernen. Hjernecellene krymper og dør i områder som er viktige for hukommelse, tanker og læring. Det kan være en av grunnene til at deprimerte ikke ser løsninger og utveier: De har mistet nerveforbindelser som lar dem se løsninger.

Det er dette forskere mener at ketamin endrer på.

– Ketamin påvirker en vekstfaktor som er med på danne nye forbindelser mellom hjerneceller. Når personer som har tatt ketamin, forteller at de ikke lenger er uten håp, er det et uttrykk for at forbindelsene i hjernen øker. Nye forbindelser lar deg tenke andre tanker, forklarer Aina Mumbi.

– Ketaminbehandling alene vil ikke redde noen fra en depresjon. Men det er et nyttig tilleggsverktøy hvis man samtidig gis muligheten til å arbeide inn gode rutiner som skaper varige endringer, sier hun.

– FØLTE MEG EDRU

Ikke alle får like gode effekter av ketamin som Geir. «Inger» har gått til psykolog i en tredjedel av livet sitt. Hun snakker stille og lett, uten store fakter. De er noe av det som forsvinner ved langvarig depresjon. 23-åringen sliter med motivasjon, søvn, konsentrasjon og matlyst.

– Depresjon handler ikke om å være lei seg hele tiden. Det er mer som å gå rundt i en vond drøm som jeg ikke finner ut av. Jeg blir likegyldig. Skolen fungerer ikke. Selv det å lage mat gir ikke noen mening.

I fem år gikk «Inger» på antidepressiva, inntil hun sluttet å ta dem for to år siden.

– De gjorde ikke så mye godt for meg. Jeg følte ikke at jeg var meg selv. Å gå på daglige medisiner i flere år kjentes som en langt større investering enn å få en injeksjon av ketamin en gang i uken i noen måneder.

De første gangene merket hun ingen store effekter mens ketaminen var i kroppen.

– Jeg hadde vanskelig for å konsentrere meg. Men det var deilig å få slappe ordentlig av. Det var alt. Men jeg følte meg som meg selv. Jeg følte meg edru, faktisk.

DEPRIMERT HELE LIVET: «Inger» er pasient nummer to som fikk ketamin i Norge. Hun er ennå usikker på effekten. – Jeg tror ikke jeg får samme effekt som andre. Men jeg slapper veldig av. Det gjør jeg aldri ellers.DEPRIMERT HELE LIVET: «Inger» er pasient nummer to som fikk ketamin i Norge. Hun er ennå usikker på effekten. – Jeg tror ikke jeg får samme effekt som andre. Men jeg slapper veldig av. Det gjør jeg aldri ellers. Foto: Line Møller Les hele

Effekten kom i etterkant. Ikke som en stor åpenbaring, men som en svak tanke om at det ikke er så farlig å snakke om ting likevel.

– I dagene etterpå merket jeg at det var lettere å ikke tenke de kjipe tankene som jeg ofte tenker. Det var lettere å gi slipp på dem. Men jeg synes det er vanskelig å si at det er ketaminen som er årsaken.

USIKKER PÅ EFFEKTEN

En uke etter sin tredje behandling er «Inger» fortsatt usikker på om det virker.

– Jeg tror ikke jeg får samme effekt som andre. Men jeg slapper veldig av. Det gjør jeg aldri ellers. Og det kommer ingen hallusinasjoner eller lignende, som jeg har hørt kan skje.

Den siste tiden har hun sovet og spist bedre enn hva som er vanlig for henne.

– Jeg prøver å spise med jevne mellomrom. Og så forsøker jeg ny mat.

Hun har også merket at hun ikke lenger er like irritert på fremmede lyder.

– De har alltid irritert meg. I det siste har jeg klart å legge dem fra meg. Forstyrrelsene betyr ikke så mye lenger. Men om det kommer av ketaminen eller noe annet, vet jeg ikke.

IKKE SÅ IRRITERT: Det er blitt lettere for «Inger» å ikke bry seg om småting. Men om det er på grunn av ketamin-behandlingen eller andre ting i livet hennes, er hun usikker på.IKKE SÅ IRRITERT: Det er blitt lettere for «Inger» å ikke bry seg om småting. Men om det er på grunn av ketamin-behandlingen eller andre ting i livet hennes, er hun usikker på. Foto: Line Møller Les hele

MER «SPRETTEN»

Det er gått en time på kontoret hos psykolog Pål-Ørjan Johansen. Ketaminen er ute av kroppen til Geir. Han er utmattet, men lettet, nesten euforisk.

– Det er en vanlig reaksjon etter at du har vært gjennom sterke følelser. Det er godt å få gråte ut, enkelt og greit, sier lege Aina Mumbi.

– Det er som strikkhopping, forklarer Geir.

– Det kjennes ekstremt når det pågår. Masse følelser. Og så er det plutselig over, og alt er normalt.

Han puster dypt.

– Det føles som om jeg kommer helt inn i kjernen av meg selv. Jeg føler meg kvikkere, mer oppglødd. Men det er greit at det er over.

Han reiser seg. Det var det. Nå skal han hjem til kone og barn. Kona vet at han nå får en ny type behandling for en depresjon som hun har lært seg å leve med. Men akkurat hva den går ut på, vet hun ikke. Geir er den samme når han kommer hjem.

– Nå tar jeg bare T-banen hjem. Så er jeg tilbake i det vanlige, sier han.

Det føles som å være tilbake i normalen, oppdaterer han dagen etter. Nesten.

– Jeg er litt mer «spretten» i tankene enn hva som er vanlig. Jeg kan betrakte ting litt på avstand og tenke «jaja, sånn kan man også gjøre det», istedenfor å tenke «faen i helvete!»

I motsetning til «Inger» har Geir opplevd god nytte av ketamin.

– Det er krevende prosesser, men jeg er litt mindre tung i tankene nå enn da jeg begynte i behandling. I alle år har tankene gått rett ned i et svart hull. Men i det siste er det litt mer oppdrift.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/446728-ketminbehandling-mulig-i-norge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...