Gå til innhold

«God bedring»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal kolleger eller ledere si god bedring til arbeidstakere som ringer og gir beskjed om at de er syke? Jeg har til nå 4 fraværsdager på 20 mnd og har presset meg hardt og gått på jobb mange ganger. Var litt i tvil idag også, jeg kunne presset meg, men det helte så mye i mot at jeg valgte å være hjemme. 

Jeg har sagt til meg selv i hele dag at jeg ikke skal ha dårlig samvittighet, men jeg får det fordi kollegaen min ikke ønsket god bedring.. Jeg vet det høres teit ut, frks tenkte hun sikkert ikke på det, men jeg spør åpenhjertig fordi jeg vet at jeg er nærtaken også. Så ikke døm meg for teit spørsmål. 

Anonymkode: 06d20...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal kolleger eller ledere si god bedring til arbeidstakere som ringer og gir beskjed om at de er syke? Jeg har til nå 4 fraværsdager på 20 mnd og har presset meg hardt og gått på jobb mange ganger. Var litt i tvil idag også, jeg kunne presset meg, men det helte så mye i mot at jeg valgte å være hjemme. 

Jeg har sagt til meg selv i hele dag at jeg ikke skal ha dårlig samvittighet, men jeg får det fordi kollegaen min ikke ønsket god bedring.. Jeg vet det høres teit ut, frks tenkte hun sikkert ikke på det, men jeg spør åpenhjertig fordi jeg vet at jeg er nærtaken også. Så ikke døm meg for teit spørsmål. 

Anonymkode: 06d20...a28

Jeg får bestandig litt dårlig samvittighet når jeg er hjemme fra jobb på grunn av sykdom, selv om det er helt ubegrunnet. Men samvittigheten har ingen ting med hvorvidt kolleger ønsker god bedring eller ikke å gjøre. Kollegaen din kan ha glemt det eller ikke ha for vane å gjøre det, uansett er det ikke noe du skal henge deg opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sagt til meg selv i hele dag at jeg ikke skal ha dårlig samvittighet, men jeg får det fordi kollegaen min ikke ønsket god bedring.. Jeg vet det høres teit ut, frks tenkte hun sikkert ikke på det, men jeg spør åpenhjertig fordi jeg vet at jeg er nærtaken også. Så ikke døm meg for teit spørsmål. 

Anonymkode: 06d20...a28

Ikke ta det personlig - jeg er så glemsk at jeg fint kunne glemt å si det, ikke sikkert jeg hadde tenkt på å si det engang. Men ville definitivt ikke hatt noe med hvem det var å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at jeg ble syk idag pga lang tids stress. I tillegg jobbet jeg forrige helg, og uken etter er alltid hard fordi jeg har bare en dag å komme meg på. Jeg må alltid bruke hele helgen på å hvile og hente meg inn til neste ukes arbeid, hvis ikke klarer jeg ikke jobben. 

Jeg har vært veldig sliten noen uker. Jeg frøs i hele natt, hadde feber og var kvalm. Kan det være en reaksjon på at jeg er sliten, og har jeg grunn til å ha dårllg samvittighet for å ha sviktet mine kolleger idag? 

Anonymkode: 06d20...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært veldig sliten noen uker. Jeg frøs i hele natt, hadde feber og var kvalm. Kan det være en reaksjon på at jeg er sliten, og har jeg grunn til å ha dårllg samvittighet for å ha sviktet mine kolleger idag? 

Anonymkode: 06d20...a28

Ja, det kan sikkert komme av stress (i tillegg til et virus) og nei du skal selvfølgelig ikke ha dårlig samvittighet for at du har blitt syk. Alle blir syke av og til, bare konsentrer deg om å bli frisk igjen du. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lillemus skrev:

Ja, det kan sikkert komme av stress (i tillegg til et virus) og nei du skal selvfølgelig ikke ha dårlig samvittighet for at du har blitt syk. Alle blir syke av og til, bare konsentrer deg om å bli frisk igjen du. :) 

Ok. Takk for forståelse 😃 jeg skal jobbe for å få det bedre og lettere  fremover. 

Anonymkode: 06d20...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal kolleger eller ledere si god bedring til arbeidstakere som ringer og gir beskjed om at de er syke? Jeg har til nå 4 fraværsdager på 20 mnd og har presset meg hardt og gått på jobb mange ganger. Var litt i tvil idag også, jeg kunne presset meg, men det helte så mye i mot at jeg valgte å være hjemme. 

Jeg har sagt til meg selv i hele dag at jeg ikke skal ha dårlig samvittighet, men jeg får det fordi kollegaen min ikke ønsket god bedring.. Jeg vet det høres teit ut, frks tenkte hun sikkert ikke på det, men jeg spør åpenhjertig fordi jeg vet at jeg er nærtaken også. Så ikke døm meg for teit spørsmål. 

Anonymkode: 06d20...a28

Jeg er også veldig lite syk, men jeg ble syk tidligere i januar og jeg fikk heller ingen God bedring fra sjefen min. 

Dette var dagen før jeg skulle være med på noe viktig vi hadde forberedt en god stund og svaret jeg fikk fra sjefen var slik : - Huffda, håper du er frisk til i morgen . 

Jeg synes det var et frekt svar med tanke på at jeg nesten aldri er syk og jeg synes godt hun kostet på seg en « God bedring» 

Jeg hadde to valg

1. Bli lei meg , fornærmet og få dårlig samvittighet . 

2. Tenkte at sjefen ble superstressa  fordi de ikke kunne klare seg uten meg på jobb på den type oppgaver vi skulle begynne med dagen etter og dermed glemte det. 

Jeg valgte den siste og litt selvgode varianten jeg 😀 

Men skal innrømme at jeg var litt redd for å bli sengeliggende over flere dager, slik samboeren ble. 

Hvis ikke du stadig vekk er syk og mye borte fra jobb er ikke et manglende « God bedring » så mye å bry seg om. Er du mye borte, ville jeg ha tenkt litt over det. 

Er det slik du sier, så ville jeg ikke ha plaget hodet mitt med denne bagatellen. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg er også veldig lite syk, men jeg ble syk tidligere i januar og jeg fikk heller ingen God bedring fra sjefen min. 

Dette var dagen før jeg skulle være med på noe viktig vi hadde forberedt en god stund og svaret jeg fikk fra sjefen var slik : - Huffda, håper du er frisk til i morgen . 

Jeg synes det var et frekt svar med tanke på at jeg nesten aldri er syk og jeg synes godt hun kostet på seg en « God bedring» 

Jeg hadde to valg

1. Bli lei meg , fornærmet og få dårlig samvittighet . 

2. Tenkte at sjefen ble superstressa  fordi de ikke kunne klare seg uten meg på jobb på den type oppgaver vi skulle begynne med dagen etter og dermed glemte det. 

Jeg valgte den siste og litt selvgode varianten jeg 😀 

Men skal innrømme at jeg var litt redd for å bli sengeliggende over flere dager, slik samboeren ble. 

Hvis ikke du stadig vekk er syk og mye borte fra jobb er ikke et manglende « God bedring » så mye å bry seg om. Er du mye borte, ville jeg har tenkt litt over det. 

Er det slik du sier, så ville jeg ikke ha plaget hodet mitt med denne bagatellen. 

"Håper du er frisk til i morgen" er jo en annen måte å si "god bedring", og kanskje h*n bare mente det slik. Men skjønner det kan oppfattes som et ønske i forbindelse med det som skulle skje.

 

Denne tråden var en påminnelse om at jeg selv må bli flinkere til å ønske god bedring når noen melder at de er syke! 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, Xtra skrev:

"Håper du er frisk til i morgen" er jo en annen måte å si "god bedring", og kanskje h*n bare mente det slik. Men skjønner det kan oppfattes som et ønske i forbindelse med det som skulle skje.

 

Denne tråden var en påminnelse om at jeg selv må bli flinkere til å ønske god bedring når noen melder at de er syke! 🙄

Jeg var ganske stressa selv også fordi det var et veldig dårlig tidspunkt å bli syk på. Hele kvelden gikk jeg å kjente på formen. Når jeg lå på sofaen kjente jeg innimellom at jeg var bedre og tenkte Gudsjelov, men når jeg reiste meg tenkte jeg : Nei, dette går ikke ! 

Men det gikk bra. Kjæresten fikk skikkelig influensa og ble liggende i flere dager uten å klare stå opp for å spise, så jeg var tross heldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns å ønske godt bedring er viktig. Å bryr seg om kollega er godt for selfølelse. Vi er ikke alltid så flinke med det. Sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lillemus skrev:

Ja, det kan sikkert komme av stress (i tillegg til et virus) og nei du skal selvfølgelig ikke ha dårlig samvittighet for at du har blitt syk. Alle blir syke av og til, bare konsentrer deg om å bli frisk igjen du. :) 

Jeg la fra meg samvittigheten, men jeg er fortsatt like frossen. Jeg har merinoullsett, ullsokker, 2 dyner og et ullteppe på meg og fryser like mye.. 😔

Anonymkode: 06d20...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal kolleger eller ledere si god bedring til arbeidstakere som ringer og gir beskjed om at de er syke? Jeg har til nå 4 fraværsdager på 20 mnd og har presset meg hardt og gått på jobb mange ganger. Var litt i tvil idag også, jeg kunne presset meg, men det helte så mye i mot at jeg valgte å være hjemme. 

Jeg har sagt til meg selv i hele dag at jeg ikke skal ha dårlig samvittighet, men jeg får det fordi kollegaen min ikke ønsket god bedring.. Jeg vet det høres teit ut, frks tenkte hun sikkert ikke på det, men jeg spør åpenhjertig fordi jeg vet at jeg er nærtaken også. Så ikke døm meg for teit spørsmål. 

Anonymkode: 06d20...a28

Jeg tenker at det er en fordel å ikke gi dine kollegaer eller sjefer retten til å definere om du er for syk til å gå på jobb eller ikke. Det er det du selv som er nærmest til å vite. Jeg tolker din reaksjon på manglende "god bedring" som en variant av at du savner godkjennelse fra andre på at du er hjemme. Du trenger ikke deres godkjennelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en jobb jeg hadde var det to damer som tok telefoner når vi ringte inn syk. Den ene jobbet tre dager i uka og sa alltid god bedring. Den andre svarte på telefonen når den første hadde fri. Hun sa bare «åja» og la på. Det var ikke få av oss på gulvet som kvidde oss for å ringe inn syk når vi visste vi ble møtt med «åja». Kanskje man tenker at kvinner er følsomme men jeg var en av to kvinner blandt 60 menn...

jeg tenker det er viktig å anerkjenne syke ansatte. Jeg fikk lederjobb senere og var alltid nøye på å være positiv og støttende når noen ringte inn syk. Jeg ville gi de lyst til å bli friske, ikke presse eller gi dårlig samvittighet. 

Anonymkode: efde9...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt imot mange sånne beskjeder som ansatt i en ekspedisjon over mange år. Mitt inntrykk er at enkelte ønsker bare en kort og grei utveksling av beskjeder og føler at deres situasjon er så kjent hos nærmeste leder og ikke av den som tar imot beskjeden at " god bedring" er litt malplassert. Men jeg ønsket alltid god bedring spesielt der jeg visste at vedkommende var aleneboer. Alle kan vi bli syke og trenger omsorg og behandling for å komme på bena igjen. 

God bedring😊

Anonymkode: be5d2...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...