Gå til innhold

Kols.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg har kols,har littproblemer med pusten og kjenner det ekstra godt om nettene. Men opp å røyke må jeg. Må vel ta røntgen av lungene for å finne det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da du tok opp dette for tre måneder siden, skrev jeg dette:

Kols-hoste er typisk verst om dagen, men symptomene kan variere. Derfor får mange diagnosen sent, selv om det er gunstig å oppdage det så tidlig som mulig.

Her er det mye info: http://aktivmedkols.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg lurer på om jeg har kols,har littproblemer med pusten og kjenner det ekstra godt om nettene. Men opp å røyke må jeg.

Da får du slutte da, før det er for sent.

https://www.abcnyheter.no/livet/helse/2017/06/17/195310430/ingvar-ambjornsen-om-livet-med-kols-det-er-ikke-noe-a-akke-seg-over

Anonymkode: ca2c7...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om det er for sent. Vet om folk med kols som røyker, jeg blir vel en av dem. Har røykt siden jeg var 14 år, så den uvanen er vond å vende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, stjernestøv skrev:

Lurer på om det er for sent. Vet om folk med kols som røyker, jeg blir vel en av dem. Har røykt siden jeg var 14 år, så den uvanen er vond å vende. 

Du sluttet jo å røyke ganske lenge, men begynte å røyke igjen for å gå ned i vekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Lillemus skrev:

Du sluttet jo å røyke ganske lenge, men begynte å røyke igjen for å gå ned i vekt...

Javisst gjorde jeg det, bare surrer på jeg. Gikk jo ned over fire kilo hernå på ei uke, men nå overspiser jeg igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Lurer på om det er for sent. Vet om folk med kols som røyker, jeg blir vel en av dem. Har røykt siden jeg var 14 år, så den uvanen er vond å vende. 

Dersom du røyker, vil en evt. kols forverre seg veldig mye raskere enn om du slutter. Det er ingen behandling mot kols som er mer effektiv enn å slutte å røyke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, frosken skrev:

Dersom du røyker, vil en evt. kols forverre seg veldig mye raskere enn om du slutter. Det er ingen behandling mot kols som er mer effektiv enn å slutte å røyke. 

Ja hadde jeg bare klart å slutte så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja hadde jeg bare klart å slutte så...

Har du snakket med legen om det? Mannen min fikk champix-tabletter og sluttet i løpet av noen få dager. Kols er en jævlig sykdom du ikke vil ha.

 

Anonymkode: 6b4a1...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du snakket med legen om det? Mannen min fikk champix-tabletter og sluttet i løpet av noen få dager. Kols er en jævlig sykdom du ikke vil ha.

 

Anonymkode: 6b4a1...3e5

Nei har ikke det, men bror min prøvde de pillene i noen uker så sprakk han. Jeg er en stor røyker, bruker det som trøst som nervemedisin. Har ikke lyst å ha kols men føler jeg har det, klarer ikke puste helt inn bortsett fra når jeg gjesper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Høres skrekkelig ut.

Ja det er det og er veldig tungpustet, fikk kommentar på det da vi spiste middag i dag. At jeg pustet og peste,det har forverret seg raskt. Har prøvd å skjule det, min mann sier jo det er pga overvekt. Men kjenner det er noe på gang i lungene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Du kan be din fastlege ta en spirometri på deg, da får du vite lungekapasiteten med en gang. Jeg hadde 85 prosent lungekapasitet på slutten av min tid som røyker. Under 75 er lett kols, så går det i grader de alvorligste formene med en 30 prosent og mindre er de verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Du kan be din fastlege ta en spirometri på deg, da får du vite lungekapasiteten med en gang. Jeg hadde 85 prosent lungekapasitet på slutten av min tid som røyker. Under 75 er lett kols, så går det i grader de alvorligste formene med en 30 prosent og mindre er de verste.

Sånn pusteprøve? Ja det kan jeg spør etter. En lege tok det på meg på ungdomsskolen og han sa overrasket "Er det alt du klarer, da har du dårlig lungekapasitet. Slutt å røyk" sa han. Det er nok enda verre nå ja...

Men jeg sniffet på den tiden, det gikk jo og inn i lungene? Mulig det har noe med det å gjøre og. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nei har ikke det, men bror min prøvde de pillene i noen uker så sprakk han. Jeg er en stor røyker, bruker det som trøst som nervemedisin. Har ikke lyst å ha kols men føler jeg har det, klarer ikke puste helt inn bortsett fra når jeg gjesper. 

Min far hadde kols. Han døde av det. Det siste året klarte han knapt gå en meter før han ble skikkelig andpusten og sto og kastet etter pusten. Han fikk ikke oksygen uten helsepersonell tilstede, fordi det måtte kontrolleres, i motsatt fall kunne han sovne inn av det. Så ikke alle får oksygen heller.

på slutten sa han at hvis han visste det han nå visste ville han aldri røkt. 

Tenk deg en situasjon der du løper  opp en bakke med dårllg kondis. Du blir skikkelig andpusten og står og peser etter luft. Slik hadde han det om han gikk bare en meter eller to.

Tro meg. Hadde du sett han hadde du sluttet å røyke på dagen. 

Anonymkode: 6b4a1...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min far hadde kols. Han døde av det. Det siste året klarte han knapt gå en meter før han ble skikkelig andpusten og sto og kastet etter pusten. Han fikk ikke oksygen uten helsepersonell tilstede, fordi det måtte kontrolleres, i motsatt fall kunne han sovne inn av det. Så ikke alle får oksygen heller.

på slutten sa han at hvis han visste det han nå visste ville han aldri røkt. 

Tenk deg en situasjon der du løper  opp en bakke med dårllg kondis. Du blir skikkelig andpusten og står og peser etter luft. Slik hadde han det om han gikk bare en meter eller to.

Tro meg. Hadde du sett han hadde du sluttet å røyke på dagen. 

Anonymkode: 6b4a1...3e5

Ok. Ja det er mulig jeg hadde gjort, det er trist. Trist at folk røyker seg syk,har lyst å slutte. Er bare redd jeg legger enda mer på meg da, og det kan jo føre til sykdommer. Får høre det hver dag av min mann "Du røyker og er overvektig, du lever et farlig liv. Tenk på slag og kreft". Tenker jo på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Ja det er mulig jeg hadde gjort, det er trist. Trist at folk røyker seg syk,har lyst å slutte. Er bare redd jeg legger enda mer på meg da, og det kan jo føre til sykdommer. Får høre det hver dag av min mann "Du røyker og er overvektig, du lever et farlig liv. Tenk på slag og kreft". Tenker jo på det. 

Vet du.. du vil MYE heller være overvektig enn å ha kols.

Kols er blandt de jævligste sykdommene som finnes. Og da bllr du fort tynn også. Du drepes sakte men sikkert om du ikke slutter å røyje NÅ. 

Min far ble 65. 

Anonymkode: 6b4a1...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Ja det er mulig jeg hadde gjort, det er trist. Trist at folk røyker seg syk,har lyst å slutte. Er bare redd jeg legger enda mer på meg da, og det kan jo føre til sykdommer. Får høre det hver dag av min mann "Du røyker og er overvektig, du lever et farlig liv. Tenk på slag og kreft". Tenker jo på det. 

Hvorfor gjør du ikke noe med det??,

Anonymkode: ce8b9...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan leve godt med denne lidelsen hvis man går til en lege og følger legens anbefalinger. Men lar man det gå for langt vil det redusere din livskvalitet betraktelig. Kjære deg. Du har nok å stri med om du ikke skal streve med pusten hele døgnet. Det er også mye angst og sykehusinnleggelser forbundet med alvorlig KOLS. Ønsker virkelig for deg at du slipper dette. Tar du er valg i dag om å få hjelp med dette gjør du et veldig viktig valg. 

Anonymkode: 70389...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du.. du vil MYE heller være overvektig enn å ha kols.

Kols er blandt de jævligste sykdommene som finnes. Og da bllr du fort tynn også. Du drepes sakte men sikkert om du ikke slutter å røyje NÅ. 

Min far ble 65. 

Anonymkode: 6b4a1...3e5

Uff. Fælt når du sier det sånn. Vil ikke være tynn og ha kols nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...