Gå til innhold

Kritisk informasjon i kjernejournal

Anbefalte innlegg

Har dere selv eller legen/behandleren skrevet noe under kritisk informasjon i kjernejournalen? Jeg har bipolar diagnose, og jeg så helst at det stod oppført under kritisk informasjon, men synes det er flaut å skrive det selv. Kunne ønske at legen gjorde det for meg.

Grunnen til at jeg vil ha det stående der, er for at f.eks. ambulanse, politi, akuttmottak, skal se det om de får med meg å gjøre i en manisk eller depressiv episode. Da er det lettere for dem å forstå, møte meg på en riktig måte, og å gi meg rett behandling.

Anonymkode: 0359b...f8f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/446747-kritisk-informasjon-i-kjernejournal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere selv eller legen/behandleren skrevet noe under kritisk informasjon i kjernejournalen? Jeg har bipolar diagnose, og jeg så helst at det stod oppført under kritisk informasjon, men synes det er flaut å skrive det selv. Kunne ønske at legen gjorde det for meg.

Grunnen til at jeg vil ha det stående der, er for at f.eks. ambulanse, politi, akuttmottak, skal se det om de får med meg å gjøre i en manisk eller depressiv episode. Da er det lettere for dem å forstå, møte meg på en riktig måte, og å gi meg rett behandling.

Går det an å skrive i kjernejournalen selv da?

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har skrevet opp alle fysiske og psykiske relevante helseopplysninger i kjernejournalen, men tror ikke det ligger under kritisk informasjon. Tror kanskje det er kun legen som har adgang til å føre inn opplysninger akkurat der? Mens pasienten kan skrive inn andre steder (husker ikke hva det heter, for det er lenge siden jeg var inn der...).

Endret av Eva Sofie

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg ser det, er ikke en bipolar lidelse en kritisk informasjon. Jeg tror kritisk informasjon f.eks. kan være blødersykdom, allergi mot narkose/antibiotika osv. og sikkert en del annet jeg ikke har kompetanse til å uttale meg om. Bipolaritet er en helseopplysning som ikke er av kritisk karakter - det står ikke om livet i en akutt situasjon der du ikke kan gjøre rede for deg selv.

Min erfaring er at kjernejournalen leses enten når du legges inn på akuttmottak og ikke kan gjøre rede for deg selv og når helsepersonell ønsker å kontrollere helseopplysninger om meg når jeg allerede har vært på sykehuset en stund. Dette trenger jo ikke være den fulle sannhet, men som sagt min personlige erfaring etter flere sykehusopphold.

2 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Bipolaritet er en helseopplysning som ikke er av kritisk karakter - det står ikke om livet i en akutt situasjon der du ikke kan gjøre rede for deg selv.

Bilpolar lidelse kan raskt bli akutt og kritisk, jo. Det kan stå om livet i en akutt situasjon, og hvor man ikke kan gjøre rede for seg. 

Er man f.eks. manisk og driver og gjør mye rart, sånn som å kle av seg og gå naken i byen, skjeller ut folk, tror man er verdensmester og balanserer på gangbruer over trafikkerte veier, tror man er trafikkonstabel og begynner å dirigere trafikken, tror man kan fly og er i ferd med å teste ut flyveferdighetene fra en høy bygning, osv. så er man så syk at man ikke kan snakkes fornuftig til. Likedan om man har en blandet episode, eller depressiv episode. Man kan bli sterkt suicidal, og da står det selvsagt om livet.  

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bilpolar lidelse kan raskt bli akutt og kritisk, jo. Det kan stå om livet i en akutt situasjon, og hvor man ikke kan gjøre rede for seg. 

Er man f.eks. manisk og driver og gjør mye rart, sånn som å kle av seg og gå naken i byen, skjeller ut folk, tror man er verdensmester og balanserer på gangbruer over trafikkerte veier, tror man er trafikkonstabel og begynner å dirigere trafikken, tror man kan fly og er i ferd med å teste ut flyveferdighetene fra en høy bygning, osv. så er man så syk at man ikke kan snakkes fornuftig til. Likedan om man har en blandet episode, eller depressiv episode. Man kan bli sterkt suicidal, og da står det selvsagt om livet.  

Ja, jeg skjønner hva du mener, og jeg skal ikke utgi meg for å være ekspert. Men jeg tror ikke at noe "kan være dødelig" er nok til å bli ført opp som kritisk informasjon. Jeg ville tro det "må føre" til døden. Det er svært mange psykiske lidelser som kan være dødelige bare situasjonen blir alvorlig nok, f.eks. depresjon, schizofreni, dissosiative lidelser m.m., og om man skal føre opp alle lidelser som kan være dødelige som kritisk informasjon ville i hvert fall jeg tenke at det til slutt blir vanskelig å ta en vurdering av situasjonen. Men mulig jeg tar feil - jeg er ingen lege, bare pasient. Håper noen kan oppklare for oss.

Jeg har f.eks. epilepsi. I min kjernejournal står det ikke oppført at jeg i blant kan få status epilepticus som statistisk sett har en dødelighet på 20%. Jeg antar det skyldes at det er et "kan" inni her og ikke at jeg "alltid får" et status epilepticus-anfall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...