Gå til innhold

Å mestre vonde følelser (tips)

Anbefalte innlegg

Jeg har en vond tid i møte. 

For å komme meg gjennom den vonde tiden som kommer, tenker jeg at jeg først og fremst må akseptere at ting ble som de ble. Jeg har selv valgt det av hensyn til først og fremst andre. Det måtte bare bli sånn.

Når smerten/følelsene kommer skal jeg ikke henge meg opp i dem eller begynne å gruble på dem. Jeg skal heller ikke gjøre noen forsøk på å skyve dem vekk. Jeg skal kun akseptere at de er der og la de vandre sin egen vei. 

Jeg vet at de vil gjøre alt for å få meg til prøve å gruble på dem, for da har de klart å fange meg og det vil gjøre ekstra vondt. Men ved å gjøre slik jeg beskriver vil de til slutt innse at det er nytteløst og dra sin vei, og det vil heller ikke gjøre like vondt. 

Det vil stadig komme nye følelser til som prøver seg, men jeg skal bare fortsette å jobbe videre på samme måte. Det vil gradvis bli lettere, og til slutt har jeg kommet over det slik at jeg fungerer som normalt igjen. 

I tillegg kan jeg gjøre noen enkle, praktiske tiltak som å ikke oppsøke ting som minner meg på ting. Det er heller ikke nødvendig å oppsøke disse tingene da det vil være nytteløst for meg. 

Dette er en teknikk fra aksept og forpliktelsesterapi som jeg varmt vil anbefale andre som sliter med følelser. 

http://www.psykologibloggen.no/?p=3136

Er det andre ting jeg kan gjøre, så mottas tips med takk.

Anonymkode: 3f8bf...358

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/446757-%C3%A5-mestre-vonde-f%C3%B8lelser-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres ut som en fin plan mht. å la være å unnvike følelser. Det er imidlertid ikke gitt at man skal være passiv i forhold til å gjøre endringer i livet som kan være nødvendige. Hva som er riktig i din situasjon, er det bare du som vet. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en vond tid i møte. 

For å komme meg gjennom den vonde tiden som kommer, tenker jeg at jeg først og fremst må akseptere at ting ble som de ble. Jeg har selv valgt det av hensyn til først og fremst andre. Det måtte bare bli sånn.

Når smerten/følelsene kommer skal jeg ikke henge meg opp i dem eller begynne å gruble på dem. Jeg skal heller ikke gjøre noen forsøk på å skyve dem vekk. Jeg skal kun akseptere at de er der og la de vandre sin egen vei. 

Jeg vet at de vil gjøre alt for å få meg til prøve å gruble på dem, for da har de klart å fange meg og det vil gjøre ekstra vondt. Men ved å gjøre slik jeg beskriver vil de til slutt innse at det er nytteløst og dra sin vei, og det vil heller ikke gjøre like vondt. 

Det vil stadig komme nye følelser til som prøver seg, men jeg skal bare fortsette å jobbe videre på samme måte. Det vil gradvis bli lettere, og til slutt har jeg kommet over det slik at jeg fungerer som normalt igjen. 

I tillegg kan jeg gjøre noen enkle, praktiske tiltak som å ikke oppsøke ting som minner meg på ting. Det er heller ikke nødvendig å oppsøke disse tingene da det vil være nytteløst for meg. 

Dette er en teknikk fra aksept og forpliktelsesterapi som jeg varmt vil anbefale andre som sliter med følelser. 

http://www.psykologibloggen.no/?p=3136

Er det andre ting jeg kan gjøre, så mottas tips med takk.

Jeg er i gang med det, men for meg virker det ikke. Kanskje det ta lengre tid. Vet ikke.

1 time siden, Betti 11 skrev:

Jeg er i gang med det, men for meg virker det ikke. Kanskje det ta lengre tid. Vet ikke.

Hva er det som ikke virker? 

Det viktige er å ikke la følelsene få makt. Du skal akseptere at dem er der, men du skal ikke bry deg om dem. 

1 minutt siden, Betti 11 skrev:

Ja, det skjønner jeg. Lett sagt.

Bllr du lett opphengt i den vonde følelsen, at du ikke klarer å gi slipp på den?

Jeg så noe på Facebook idag som umiddelbart ga meg en vond følelse, så vond at det føltes som et slag i magen. Da kunne jeg lett blitt opphengt i den og begynt å gruble. Men så tenkte jeg «ikke gruble! Ikke heng deg opp i den. La den være, la den vandre». Og da ble følelsen lettere å håndtere. 

Jeg har brukt denne teknikken mye, og vet at det er lettere sagt enn gjort. Men hvis du trener over tid så blir det lettere å bruke den og den blir også mer effektiv. Det er min erfaring da. 

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bllr du lett opphengt i den vonde følelsen, at du ikke klarer å gi slipp på den?

Jeg så noe på Facebook idag som umiddelbart ga meg en vond følelse, så vond at det føltes som et slag i magen. Da kunne jeg lett blitt opphengt i den og begynt å gruble. Men så tenkte jeg «ikke gruble! Ikke heng deg opp i den. La den være, la den vandre». Og da ble følelsen lettere å håndtere. 

Jeg har brukt denne teknikken mye, og vet at det er lettere sagt enn gjort. Men hvis du trener over tid så blir det lettere å bruke den og den blir også mer effektiv. Det er min erfaring da. 

Jeg er redd å bli verre. Jeg vet hva jeg må gjøre. Du har så rett. Jeg får det ikke til. Det forsøker sykepleieren og jeg finne ut av. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...