Gå til innhold

- Dobbeltmoralsk å være opptatt av klima samtidig som man bruker penger på flyreiser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/telemark/stortingspolitiker-vil-ikke-fly-for-neste-ar-1.14409310

Stortingsrepresentant Tuva Moflag (Ap) fra Langhus har fått seg en vekker. Dermed blir det ikke noen flyreiser på familien før 2020.

Du som er opptatt av klimaet, kommer du til å droppe utenlandsferie(r) i år for å spare miljøet?

Anonymkode: fe13d...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er det minste en miljøverner kan gjøre så er det å la være å fly. Gunhild Stordalen har mistet min respekt. 

 

Anonymkode: 996f2...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det minste en miljøverner kan gjøre så er det å la være å fly. Gunhild Stordalen har mistet min respekt. 

 

Anonymkode: 996f2...bd6

Hvis politikere og andre i samme stilling skal kunne jobbe for miljøet globalt, er de dessverre nødt til å fly en del. Og globalt må det jobbes. Det hjelper lite med noen færre dieselbiler eller kyr i Norge. Men vi som ikke har slike oppgaver kan godt begrense flygingen til et minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg fløy var i 2010, tror jeg. Skulle egentlig kjøre til Danmark for å besøke farmor, men så hadde jeg et lite uhell på snowboard og fikk litt problemer med å sitte. Så 7 timer i bil, fristet lite. Jeg hater flyplasser, og det er dritkjedelig å fly, så jeg har ikke noe problemer med å droppe å fly. Men jeg kjører dieselbil med piggdekk, så jeg er ikke mest miljøbevisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt å fly for tiden synes jeg flyvere behandles ikke bra lenger og da kommer "problemer" til å skje i økende grad fremover frykter jeg.

Men vi får se hva som skjer tror jeg

Har ikke noe sted å fly til uansett jeg så jeg skal vel klare oppføre meg bra for klimaet

Anonymkode: 66679...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kun for å spare penger og helse. Alle har nok bare sine tror jeg.

Anonymkode: 0f9ac...bde

Man kan bare gjøre så godt man kan føler jeg. Noe mer kan ingen kreve etter mitt syn. Alle har nok bare sine de "bare må" besøke i fjerne verdensdeler i dag. Verden er som alltid for dem med penger og helse.

Anonymkode: 0f9ac...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg må innrømme at jeg ikke kommer til å begrense flyturene i 2019 på grunn av klimaet. Nå er ikke jeg blant dem som pendler sydover på vinteren, men noen flyturer blir det. Så langt vet jeg om tre-fire jobbturer med fly i år (én-to lang/e) og tre private turer. Så kunne jeg kanskje si at jeg kunne tenkt meg et par turer til, men dropper dem for miljøet ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er for så vidt enig i at det er noe dobbeltmoralsk å si at en er opptatt av miljø og klima og samtidig fly. Jeg har dårlig samvittighet når jeg flyr, må innrømme det. Og det siste året har vært en "höjdare" for min del når det gjelder flyreiser. Jeg har aldri flydd så mye i hele mitt liv før.... Skal faktisk fly i dag, med jobben. Hadde jeg planlagt litt bedre, så kunne jeg ha unngått den ene turen i dag, og heller tatt tog, men jeg tenkte litt kort der.

Det siste året har jeg flydd 3 ganger til utlandet (Europa, men lange turer), altså 6 flyreiser (2 av dem var med mellomlandinger - regner en da dobbelt opp tro?), 2 eller 3 enkeltganger til Bergen (altså bare en vei), og så skal jeg fly tur retur til Bergen denne uka (2 flyreiser). Det blir jo 10-11 ganger på ett år... Ille....

Bortsett fra det, anser jeg meg selv som over gjennomsnittlig opptatt av miljø, og prøver å holde et forholdsvis lavt forbruk. Jeg kjører dog en del bil, og det har jeg også dårlig samvittighet for.

Vil jeg begrense flyreisene kommende år pga miljøet? Ja, det vil jeg nok. Jeg har planlagt én utenlands flytur nå i vinter. Det blir muligens én til til høsten, men det er svært usikkert. Maks 1-2 innenlands, tenker jeg, etter turen denne uka. Jeg flyr aldri lenger mellom Kjevik og Gardermoen, eller mellom Sola og Kjevik - det er bare tull. Går så fort og greit med både buss og tog!

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Man kommer ingen vei om alle må bli perfekte før de får lov til å engasjere seg.

Jeg er litt redd for at journalister skal få blod på tann lage masse støy rundt filleting. Jeg er redd det blir enda mer personfokus, og mindre plass til reelle spørsmål i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi i rike vesten er nok nødt til å innrette oss annerledes om det skal monne, og jeg tror private flyreiser er en av de aktivitetene vi må skjerpe oss veldig på i årene framover. Jeg har sagt det lenge - om noen år kommer vi til å snakke om måten vi oppførte oss på rundt 2000-tallet som harry og selfish. Jeg tenker mye mer over dette selv, framtiden reddes ikke av at jeg vasker og sortere plast. For egen del handler jeg mat lokalt og tenker mer over hva som er sesongvare nå enn før, og jeg kjøper langt mindre klær. Det er ikke nok, men det er iallefall noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Xtra skrev:

Nei, jeg må innrømme at jeg ikke kommer til å begrense flyturene i 2019 på grunn av klimaet. 

Så du er en av dem som later som du er opptatt av miljøet, sorterer litt søppel og sitter i stummende mørke en time under Earth Hour, men i praksis gir du faen? Du tilhører flertallet, med andre ord.

Anonymkode: fe13d...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du er en av dem som later som du er opptatt av miljøet, sorterer litt søppel og sitter i stummende mørke en time under Earth Hour, men i praksis gir du faen? Du tilhører flertallet, med andre ord.

Anonymkode: fe13d...3fe

Både ja og nei. Jeg bidrar en del for å spare miljøet der jeg kan. Men jobbreisene er viktig for å gjøre jobben min, og de private reisene betyr for mye for meg til at jeg ofrer dem, sånn sett er jeg nok litt dobbeltmoralsk. Tror uansett alle kan gjøre mer for miljøet enn de gjør i dag, det betyr ikke at man gir faen. Alle monner drar.

 

Kjenner til flere som uansett ikke ville reist og/eller som har flyskrekk, som nå tar på seg klimahatten og hevder at de blir hjemme av miljøhensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Xtra skrev:

Både ja og nei. Jeg bidrar en del for å spare miljøet der jeg kan. Men jobbreisene er viktig for å gjøre jobben min, og de private reisene betyr for mye for meg til at jeg ofrer dem, sånn sett er jeg nok litt dobbeltmoralsk.

Det er derfor miljøet går til helvete for folk er for egoistisk og vil ikke gi opp sine feriereiser og selge bilen og ta offentlig transport i steden, f.eks. Vi får bare kose oss så lenge det går.

Anonymkode: fe13d...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
28 minutter siden, Xtra skrev:

 

 

 

Kjenner til flere som uansett ikke ville reist og/eller som har flyskrekk, som nå tar på seg klimahatten og hevder at de blir hjemme av miljøhensyn.

Jeg hadde ikke flydd uansett. Da jeg har klaustrofobi. Men etter fjorårets skumle sommer, ville jeg ikke flydd om jeg kunne heller.Det er jo soleklart at klimaet er svært sykt. Hadde jeg måttet fly, så finnes det benzodiazepiner som funker i store doser. Så jeg føler ikke att jeg er hykler. Jeg har også sluttet å kjøre bil, og tar heller kollektivt. I ærlighetens navn så likte jeg ikke å kjøre bil heller, men jeg føler allikevel at jeg kan si att jeg gjør noe for klimaet.

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, påskelilje skrev:

Vil jeg begrense flyreisene kommende år pga miljøet? Ja, det vil jeg nok. Jeg har planlagt én utenlands flytur nå i vinter. Det blir muligens én til til høsten, men det er svært usikkert. Maks 1-2 innenlands, tenker jeg, etter turen denne uka. Jeg flyr aldri lenger mellom Kjevik og Gardermoen, eller mellom Sola og Kjevik - det er bare tull. Går så fort og greit med både buss og tog!

Kom på i ettermiddag at jeg glemte å nevne turen jeg skal på med koret til våren... Det blir utenlandstur det og, så da blir det kanskje ikke særlig mindre klimautslipp på meg i år 😶😐🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kayia skrev:

Vi i rike vesten er nok nødt til å innrette oss annerledes om det skal monne, og jeg tror private flyreiser er en av de aktivitetene vi må skjerpe oss veldig på i årene framover. Jeg har sagt det lenge - om noen år kommer vi til å snakke om måten vi oppførte oss på rundt 2000-tallet som harry og selfish. Jeg tenker mye mer over dette selv, framtiden reddes ikke av at jeg vasker og sortere plast. For egen del handler jeg mat lokalt og tenker mer over hva som er sesongvare nå enn før, og jeg kjøper langt mindre klær. Det er ikke nok, men det er iallefall noe. 

Du har nok rett i dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/telemark/stortingspolitiker-vil-ikke-fly-for-neste-ar-1.14409310

Stortingsrepresentant Tuva Moflag (Ap) fra Langhus har fått seg en vekker. Dermed blir det ikke noen flyreiser på familien før 2020.

Du som er opptatt av klimaet, kommer du til å droppe utenlandsferie(r) i år for å spare miljøet?

Anonymkode: fe13d...3fe

Når man titter på de rapportene som legger til grunn for viktig bekymring spør man seg om hvor tilfeldig valgt målepunktene er. Hva vet vi egentlig om hva som er naturlig for naturen selv. Jeg tror på internasjonalt samarbeid om noe som alle kan leve med av regler og mål.

Anonymkode: 0f9ac...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Xtra skrev:

Både ja og nei. Jeg bidrar en del for å spare miljøet der jeg kan. Men jobbreisene er viktig for å gjøre jobben min, og de private reisene betyr for mye for meg til at jeg ofrer dem, sånn sett er jeg nok litt dobbeltmoralsk. Tror uansett alle kan gjøre mer for miljøet enn de gjør i dag, det betyr ikke at man gir faen. Alle monner drar.

 

Kjenner til flere som uansett ikke ville reist og/eller som har flyskrekk, som nå tar på seg klimahatten og hevder at de blir hjemme av miljøhensyn.

Jeg må også si både ja og nei.

Sorterer der jeg kan og da jeg kjøpte bil så gikk jeg for en hybrid pga den skulle være noe bedre for miljøet enn ren bensinbil. (Bor slik til at jeg ikke kan ha el-bil).  Jeg flyr max en gang i året. Tar da heller en lengre tur istedenfor to kortere.  

Jeg er også av den oppfatningen at litt er bedre enn ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...