Gå til innhold

Utsette menstrausjon-har hormonspiral


fjellrypa

Anbefalte innlegg

Hei, 

Kvinne på 29år, aldri vært gravid. Gått på yasmin p-piller fra jeg var 15 år frem til 27år. De siste årene med p-piller fungerte det ikke utsette menstrausjon-fikk mellomblødninger. Jeg satte inn kyleena hormonspiral november 2017. Hadde litt uregelmessige blødninger første to mnd. Deretter ble menstrausjonen borte frem til august 2018. Etter august har de kommet regelmessig hver mnd. Jeg hadde håpet de skulle bli fullstendig borte med spiral, men det gjør de ikke. Er det noen av de andre hormonspiralene det vil være større sannsynlighet for å miste menstrausjonen med? 

Mitt spørsmål er: jeg skal på en ukes vandring hvor vi skal bo svært primitivt utendørs og det blir litt vanskelig ha mensen på denne turen. Er det noe jeg kan ta for å utsette menstrausjonen? Hvordan er provera vs primolut-n? Kan jeg ta noen av disse for å utsette mensen selv om jeg har kyleena? Hvor lenge på forhånd må jeg begynne ta tabl? 

Endret av fjellrypa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Mirena kan være litt bedre med hensyn til å stoppe menstruasjonene, men ikke så veldug mye (jeg tror det er snakk om 24 % i forhold til 20% for Mirena versus Kyleena).

Spiralen inneholder gestagenhormon som påvirker livmorslimhinnen i stor grad. Å tilføre mer gestagen i form av Primolut eller Provera, tror jeg ikke vil ha effekt.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, med stor sannsynlighet. Vi har jo i de mange årene vi har hatt hormonspiraler forsøkt å 'behandle' de blødningsuregelmessigheter som oppstår hos noen med stadige små/store uforutsigbare blødninger uten å ha funnet noe effektivt. Det som kan prøves er Naproxen 500 mg x 2 daglig i 5 dager, men når du slutter kan blødningene komme tilbake. Du starter altså når du ønsker å være 'blødningsfri', men det er langt fra sikkert at det virker. Jeg håper at du likevel får en bra ferie.

Vennlig hilsen Mette

PS hva med å prøve menstruasjonskoppen så du slipper å tenke på bind/tamponger?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...