Gå til innhold

Graviditet og vannkopper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det var jeg som for en tid siden ikke fikk påvist antistoffer ift vannkopper. Har snakket med lege, men var mye jeg glemte å spørre om. Kaster derfor ut spørsmåla her, selv om det kanskje er legespørsmål. 

- Har fått info om at jeg skal ta forebyggende behandling dersom jeg blir utsatt for smitte. Men er det først smitte i barnehagen til min sønn så vil jeg jo anta at det vil pågå i noen uker. Skal jeg holde på med behandling hele den perioden evt.? Engster meg litt, for hører at det er ca 1 år siden forgje utbrudd. Og at det pleier komme nytt før sommeren. Jeg har termin i mai.

- Hvor hysterisk bør jeg passe på? Kan jeg feks besøke familier som har friske barn, men der det er vannkopper i omløp på deres skole/barnehage? 

- Hvis det er smitte i barnehagen til min sønn, bør jeg da la være å bringe/hente? Eller er det kun dersom han får det at jeg kan si at jeg er utsatt for smittefare? 

- Men har også forstått det slik at det er rundt termin at faren for smitte er skummlest. Burde jeg ikke da prøve å utsette meg for smitte nå slik at jeg blir ferdig med det? For det er vel ikke så stor risk for komplikasjoner nå som jeg er i uke 26?

-hva slags type versteutfall kan det gi for barnet mitt? Forstår bare at det kan være alvorlig. Men ikke hva den faktiske risikoen er. Varige komplikasjoner? Død? Hjerneskade? Blindhet? Lammelse? 

-hører gjerne om erfaringer fra dere som har hatt vannkopper under graviditet også!

Anonymkode: fdae6...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke utsatt meg for smitte. Dvs. jeg ville ikke forsøkt å få sykdommen nå, og jeg ville holdt meg unna steder der det for tiden går vannkopper og barn som vanker på slike steder (hvis de ikke har hatt det tidligere). Altså ikke unngått alle barnehager og skoler der det teoretisk kan finnes smitte, men holdt meg unna barn som er i miljøer der sykdommen er påvist i omløp.

Dette er bare synsing, men det er hva jeg ville gjort. Det er lang inkubasjonstid på vannkopper, så det er lett å bli smittet av f.eks. et friskt barn som går i klasse med syke barn. 

Her står det mer om behandling, kanskje du kjenner igjen noe av det legen snakket om:
https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/infeksjon/vannkopper
https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/infeksjoner-i-svangerskapet/vannkopper-under-svangerskapet/

Jeg vet ikke nøyaktig hva risikoen for fosteret handler om, men det er ikke så lang periode av svangerskapet det er farlig:
https://www.babyverden.no/annonsorinnhold/volvat/dette-ma-du-vite-om-vannkopper-og-spedbarn/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...