Gå til innhold

Usikker på Ritalin pga rar reaksjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Er av de mange som har fått diagnosen ADHD/ADD. Fikk forskrevet Ritalin 20 mg. Jeg har tatt det kun er et par ganger ettersom jeg har blitt redd for hva jeg kan finne på. Saken er at de gangene jeg har tatt dem, blir jeg plutselig super sosial, og ringer omtrent til alle på tlf. Lista(folk jeg ikke pleier å snakke med til normalt). Jeg som aldri poster noe på Facebook , får plutselig veldig lyst å gjøre det. Den ene gangen skrev jeg et langt foredrag om hvor glad jeg var i den ene og andre. Vet ikke hvorfor jeg plutselig blir så på! Jeg blir bare så utrolig glad i kroppen og vil gjøre alt på en gang. 

Utover det, har jeg hatt en utrolig god konsentrasjon med Ritalinen, og jeg har fått til veldig mye positivt ut av det kognitivt sett. Men jeg er så livredd for å gjøre noe dumt igjen, som f.eks p legge til sjefen på Facebook, dette hadde jeg aldri i verden gjort uten medisinen.

Er det noen som kan komme med erfaringer, tips og råd?? Ville hjulpet meg stort:)

Anonymkode: 8e455...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

yellow ledbetter

Er det ikke dette de kaller eufori? Det er enkelte som får så mye sånt at de bytter medisin, men det pleier å gå over. Jeg var ikke helt der, men jeg ble merkelig "happy", våken og opplagt av dem en stund etter at jeg kom opp i en brukbar dose, men ikke sånn at det var plagsomt. Det gikk over ganske kjapt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok disponert for bipolare svingninger, hypomani av Ritalin er slett ikke uvanlig. Mindre risiko med Aduvanz men det kan også forekomme der. Viktig med lav dose. Start med en halv kapsel a 30 mg, løs opp en kapsel i vann og drikk halvparten. Stå på den 1-2 uker før du går opp til 20 mg (løs opp 30 mg i 3 dl, drikk 2 dl) i to uker før du forsøker 30 mg. 30 mg bør brukes flere uker før ytterligere økning med 10 mg vurderes.

Hvis det ikke fungerer bør det brukes et stemningstabiliserende medikament som brukes ved bipolar lidelse først og deretter legge til Aduvanz.

 

Thor Kvakkestad, spesialist i psykiatri

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2019 den 23.41, Psykia AS skrev:

Du er nok disponert for bipolare svingninger, hypomani av Ritalin er slett ikke uvanlig. Mindre risiko med Aduvanz men det kan også forekomme der. Viktig med lav dose. Start med en halv kapsel a 30 mg, løs opp en kapsel i vann og drikk halvparten. Stå på den 1-2 uker før du går opp til 20 mg (løs opp 30 mg i 3 dl, drikk 2 dl) i to uker før du forsøker 30 mg. 30 mg bør brukes flere uker før ytterligere økning med 10 mg vurderes.

Hvis det ikke fungerer bør det brukes et stemningstabiliserende medikament som brukes ved bipolar lidelse først og deretter legge til Aduvanz.

 

Thor Kvakkestad, spesialist i psykiatri

 

Tusen takk for et veldig informativt svar, setter stor pris på dette!

Anonymkode: 8e455...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2019 den 15.16, yellow ledbetter skrev:

Er det ikke dette de kaller eufori? Det er enkelte som får så mye sånt at de bytter medisin, men det pleier å gå over. Jeg var ikke helt der, men jeg ble merkelig "happy", våken og opplagt av dem en stund etter at jeg kom opp i en brukbar dose, men ikke sånn at det var plagsomt. Det gikk over ganske kjapt. 

 

På 6.2.2019 den 15.16, yellow ledbetter skrev:

Er det ikke dette de kaller eufori? Det er enkelte som får så mye sånt at de bytter medisin, men det pleier å gå over. Jeg var ikke helt der, men jeg ble merkelig "happy", våken og opplagt av dem en stund etter at jeg kom opp i en brukbar dose, men ikke sånn at det var plagsomt. Det gikk over ganske kjapt. 

Takk for ditt svar!

Anonymkode: 8e455...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...