Gå til innhold

Nervesmerter og hormoner


kors1365380656

Anbefalte innlegg

kors1365380656

Hei, 

Kvinne 42 år som fikk vite jeg var i overgangsalder for 9-10 måneder siden. Har hatt 3 lapraskopi for endometriose og fjernet livmor i 2014, årsak myom. 

Har siden dette slitt av og på med muskel/ leddsmerter (feberfølelse). Siden 2016 slitt med type nervesmerter i venstre lår. Nerveplagene ble vesentlig verre i 6 måneder da jeg brukte estradot. Etter råd fra  gynekolog gikk jeg 1 måned uten hormoner nå nylig. Nervesmertene betydelig redusert, men sterk feberfølelse er tilbake. Jeg har nå gått 9 dager på Estalis.

Jeg har blitt utredet av bla. nevrolog på sykehuset, og der har de konkludert med meralgia parasthetica pga. Trening. Det er «ingen» som vil se sammenhengen med endometriose utenom en gynekolog jeg var hos nå nylig. Hun mener hormonene mine er litt av og på, og at endometriose kan ha blitt trigget av østrogen. Hun kan derimot ikke si noe om denne feberfølelsen (som influensa) som hemmer meg veldig nå. 

Nervesmertene var såpass intense at jeg var sykemeldt 100% i flere måneder, og blir nå fulgt opp av smerteklinikk. (De kan ikke noe om endometriose). Kan du se noen sammenhenger her og anbefale en type «behandling» slik at jeg får en bedre hverdag?. Dette er ganske håpløst akkurat nå. 

 

På forhånd takk :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis det er endometriose, så kan det bli verre med ren østrogen som Estradot. Estalis er en kombinasjon av østrogen og gestagen som skulle være gunstig ved endometriose. Hos noen kan aktivitet i endometriose medføre feberfølelse. Du kan alternativt forsøke Activelle eller Livial som er tabletter som også inneholder både østrogen og gestagen.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kors1365380656

Takk for svar. Har du noen gode råd når det gjelder feberfølelsen? Har i alle år fått høre det ikke har sammenheng med endometriose, men min opplevelse er en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har hørt det. Vi regner endometriose som en kronisk inflammatorisk sykdom og feberfølelse kan forekomme. Forsøk med Ibux. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...