Gå til innhold

Hormoner og p-piller (Almina 28)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei Mette. Jeg har et spørsmål angående p-piller, da jeg er ganske nybegynner (er i 20-årene). Jeg er født med hypofysesvikt (kroppen min produserer ikke hormoner), så jeg har tidligere gått på plasteret Estradot og pillene Trisekvens. 

På søndag tok jeg min siste Trisekvens tablett, og på mandag startet jeg på p-pillene Almina 28, som tilsvarer Loette 28 - avtalt med hormonlege. Jeg har lest pakningsvedlegget og vet at man kan få bivirkninger av p-pillene, men jeg kjente bivirkninger allerede første kveld. Hodepine, kvalme, nedstemthet og selvmordstanker. Jeg vet det er normalt, men jeg visste ikke at det kom så fort. Er det slik at det tar en viss tid før kroppen «venner» seg til pillene, og at bivirkningene blir stabile eller går over etter en viss tid? Jeg har aldri opplevd så sterke bivirkninger av verken Estradot eller Trisekvens, så dette var nytt for meg. Håper ikke dette blir et vedvarende problem, for da må jeg finne en annen løsning i samarbeid med lege. Tar tabletten kl 19.00 hver kveld.

PS: Jeg hadde sex for første gang for nesten tre uker siden uten kondom, men partner kom ikke inni meg. Er vel en av grunnene til at jeg har begynt på p-piller, for å være 100% sikker.

Takk for svar på forhånd!

Anonymkode: 7db09...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er kjente bivirkninger, du beskriver, men de kan bli mindre med tiden. Du bør få sjekket ditt blodtrykk.

Du har medfødt hypofysesvikt, er du sikker på at du har behov for prevensjon? Nå kjenner jeg ikke detaljer om din tilstand, men de som har hypofysesvikt blir vanligvis ikke gravide uten hjelp i form av hormonsprøyter. Har du hørt med hormonlegen? burde du bli vurdert av gynekolog?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! 

Enda godt at bivirkningene kan bli mindre med tiden. Skal sjekke blodtrykk.

Jeg vet ikke grunnen for at jeg er satt på p-piller. Tidligere har hun vært usikker på om det har vært hele hypofysen min som har vært borte, eller bare delvis - selvom det står medfødt hypofysesvikt i journalen. Når jeg nevnte sex og graviditet på en oppsatt time i fjor, ble det nevnt at jeg kunne begynne på p-piller når ting nærmet seg. Så tok jeg kontakt med henne pr tlf for noen uker siden, og fortalte om at jeg hadde hatt samleie. Fikk da resept på p-piller. Jeg spurte også om jeg kunne være 100% trygg på at jeg ikke kan bli gravid pga medfødt hypofysesvikt. Mulig hun er rett og slett usikker, fordi hun klarte ikke å svare ordentlig på det. Hun har nevnt hormonsprøyter, at jeg kanskje må begynne på det - hvis jeg en dag skal bli gravid. Jeg har aldri tidligere vært hos gynekolog, så kanskje det er noe å tenke på😊

 

Anonymkode: 7db09...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Var det slik at du ikke fikk pubertetsutvikling, før du fikk hormoner?

Jeg vil anbefale deg å stoppe med p-pillen og etter ca. to uker få tatt nye prøver. (Østradiol, FSH og LH).

Ellers vil jeg anbefale deg en hormonspiral og så Estradot ved siden av. Da har du både prevensjon og en optimal hormonbehandling (bedre enn Trisekvens)

Du bør få en gynekolog til å vurdere deg.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...