Gå til innhold

Hormoner og p-piller (Almina 28)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei Mette. Jeg har et spørsmål angående p-piller, da jeg er ganske nybegynner (er i 20-årene). Jeg er født med hypofysesvikt (kroppen min produserer ikke hormoner), så jeg har tidligere gått på plasteret Estradot og pillene Trisekvens. 

På søndag tok jeg min siste Trisekvens tablett, og på mandag startet jeg på p-pillene Almina 28, som tilsvarer Loette 28 - avtalt med hormonlege. Jeg har lest pakningsvedlegget og vet at man kan få bivirkninger av p-pillene, men jeg kjente bivirkninger allerede første kveld. Hodepine, kvalme, nedstemthet og selvmordstanker. Jeg vet det er normalt, men jeg visste ikke at det kom så fort. Er det slik at det tar en viss tid før kroppen «venner» seg til pillene, og at bivirkningene blir stabile eller går over etter en viss tid? Jeg har aldri opplevd så sterke bivirkninger av verken Estradot eller Trisekvens, så dette var nytt for meg. Håper ikke dette blir et vedvarende problem, for da må jeg finne en annen løsning i samarbeid med lege. Tar tabletten kl 19.00 hver kveld.

PS: Jeg hadde sex for første gang for nesten tre uker siden uten kondom, men partner kom ikke inni meg. Er vel en av grunnene til at jeg har begynt på p-piller, for å være 100% sikker.

Takk for svar på forhånd!

Anonymkode: 7db09...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er kjente bivirkninger, du beskriver, men de kan bli mindre med tiden. Du bør få sjekket ditt blodtrykk.

Du har medfødt hypofysesvikt, er du sikker på at du har behov for prevensjon? Nå kjenner jeg ikke detaljer om din tilstand, men de som har hypofysesvikt blir vanligvis ikke gravide uten hjelp i form av hormonsprøyter. Har du hørt med hormonlegen? burde du bli vurdert av gynekolog?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! 

Enda godt at bivirkningene kan bli mindre med tiden. Skal sjekke blodtrykk.